فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

کارکرد فیلتر روغن تا ویژگی‌ها و تعویض آن

عصر خودرو- روغن در موتور‌های درون سوز کارکرد بسیار بالایی دارد که در عین روانکاری، در انتقال حرارت تولیدی پیشرانه نیز موثر است. اما از دیگر وظایف روغن، جمع‌آوری براده‌های فلزی درون موتور از بخش‌های مختلف به کارتل و انباشت آنهاست تا این براده‌ها نتوانند با حضور در دیگر بخش‌ها منجر به سایش آنها شوند.

کارکرد فیلتر روغن تا ویژگی‌ها و تعویض آن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، مقداری از این براده‌ها در کف کارتل روغن و در لجن ته‌نشین شده در آن باقی می‌مانند، مقداری توانایی عبور از صافی فلزی متصل به اویل پمپ را ندارند و هر چه که از این دو فیلتر بگذرد باید توسط فیلتر روغن که اصلی‌ترین پالایشگاه روغن به حساب می‌آید، جذب شود. قابل ذکر است که مطالب زیر تفاوتی برای فیلتر‌های کاغذی و یا فلزی ندارد.

    نحوه کارکرد فیلتر روغن
    اگر به بالای فیلتر روغن نگاهی بیندازیم، حفره‌های متعددی در بالای آن خواهیم دید که این حفره‌ها در واقع ورودی روغن تصفیه‌نشده به درون فیلتر هستند. شرکت‌های مختلف فیلترسازی، حفره‌های مختلفی از نظر ابعاد و تعداد برای ورود روغن تصفیه‌نشده در بالای فیلتر تعبیه می‌کنند که بهتر است در زمان خرید، در کنار اینکه فیلتر شناخته‌شده‌ای را انتخاب می‌کنیم، این ورودی‌ها نیز بیشتر و یا دارای دهانه گشاد‌تری باشند تا دبی ورودی روغن به فیلتر تا حد امکان بالاتر باشد.
    روغن تصفیه‌نشده از مجاری ورودی به داخل فیلتر وارد می‌شود. این کار از اطراف فیلتر انجام می‌شود و با گذشتن روغن از لایه‌های کاغذی فیلتر، تصفیه شده و وارد مجرای اصلی روغن در وسط شده و سپس برای روانکاری بخش‌های مختلف موتور از فیلتر خارج می‌شود. در پایین هر فیلتر یک سوپاپ اطمینان قرار دارد تا اگر فیلتر به هر دلیلی مثل کثیفی بیش از حد و یا بالا بودن فشار اویل پمپ، نتواند به سرعت روغن ورودی را تصفیه کند، به جای فشار روی اویل پمپ و یا ‌ترکیدن فیلتر، روغن به شکل تصفیه‌نشده وارد مسیر خروجی خود شود.

     

    انتخاب فیلتر روغن مناسب
    فیلتر روغن توسط شرکت‌های زیادی ساخته می‌شود که این قضیه باعث تنوع قیمتی آنها نیز می‌شود. اما باید بدانیم که کیفیت کاغذ استفاده شده و همچنین تعداد لایه‌های آن که اثر مستقیم در کیفیت کاری فیلتر خواهد داشت، باعث تنوع قیمتی آن نیز می‌شود. پس بهتر است تا فیلتر را از مارک‌ها و برند‌های معتبر تهیه کنیم. از طرفی فیلتر باید متناسب با توان اویل پمپ نیز باشد چرا‌که ضعیف‌بودن ساز‌و‌کار فیلتر به معنی فشار به اویل پمپ و میل بادامک و میل‌لنگ خواهد بود که حتی می‌تواند منجر به ترکیدن فیلتر حتی در صورت سلامت سوپاپ اطمینان آن شود.

     

    لزوم تعویض فیلتر‌
    همان‌طور که گفته شد، فیلتر محل جمع‌آوری براده‌ها و لجن‌های موجود در روغن است که در طی عملیات روانکاری قطعات مختلف پیشرانه ایجاد می‌شوند. عدم تعویض به‌موقع این فیلتر به معنی ایجاد فشار مضاعف روی اویل پمپ است که این ‌‌کار نیز در نهایت باعث فشار ‌روی میل بادامک و میل‌لنگ خواهد شد. همچنین امکان عبور ناخالصی‌ها از کاغذ فیلتر در نتیجه کثیفی بیش از حد آن به خاطر فشار بالای اویل پمپ نیز از دیگر نتایج منفی این اتفاق است.

     فیلتر‌های کاغذی در برخی ‌ خودروهای مدرن تر استفاده می‌شوند که باز هم مشخصات و ویژگی‌هایی شبیه به نمونه‌های فلزی دارند.

     

    بستن فیلتر
    شرکت‌های سازنده فیلتر روغن توصیه می‌کنند که قبل از بستن، واشر لاستیکی بالای آن را با کمی روغن چرب کنیم تا عمل آب‌بندی به خوبی صورت بگیرد. همچنین نکته بسیار مهمی که در حین تعویض این قطعه باید مد نظر قرار داد این است که بستن فیلتر و سفت‌کردن آن با نیروی دست کافی خواهد بود و نهایتا با آچار فیلتر کمی آن را سفت‌تر کنیم؛ چرا‌که فشار بیش از حد نیاز برای بستن آن می‌تواند منجر به تابیدگی لایه‌های کاغذ درون فیلتر شده و در نتیجه در عمل تصفیه‌سازی اختلال ایجاد کند. همچنین بعد از تعویض روغن و فیلتر آن باید بدون گاز دادن منتظر خاموش‌شدن چراغ روغن شویم تا از سلامت اویل پمپ و فیلتر مطمئن شویم.

    سفت کردن فیلتر با نیروی دست کفایت می‌کند و تنها برای اطمینان بیشتر کمی نیرو با آچار فیلتر کافی است. فیلتر ممکن است در اثر نیروی زیاد دچار اعوجاج و بسته شدن راه‌های ورودی و خروجی شود.

    نویسنده:‌ علیرضا داودی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو