فونیکسریمکسبهتام

بلیت قطار ۱۰ درصد گران شد

عصر خودرو- عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های حمل ونقل ریلی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری از امروز خبر داد و گفت: به دلیل افزایش هزینه‌ها و عدم افزایش قیمت بلیت، تراز فعالیت شرکت‌های حمل ونقلی منفی شده است.

بلیت قطار ۱۰ درصد گران شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ،  علیرضا شیخ طاهری در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که آیا دولت با درخواست افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری موافقت کرد، اظهار کرد: زمستان سال 94 آخرین افزایش قیمت بلیت قطار اعمال شد، واقعیت تلخ این است که طی سال‌های اخیر سالانه حدود 10 درصد تورم داشته‌ایم.

    وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از هزینه‌های شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری شامل، نیروی انسانی و فنی که با ارز مرتبط است افزایش می‌یافت.

    وی با اشاره به این‌که بر این اساس باید در سال‌های 95 و 96 افزایش قیمت بلیت هر چند کم انجام می‌شذ، افزود: به دلیل عدم افزایش قیمت بلیت، تراز فعالیت شرکت‌های حمل ونقلی منفی شده و چنانچه این روند ادامه پیدا کند شرکت‌ها زیانده‌تر می‌شوند.

    وی با تاکید بر این‌که حاشیه سود فعالیت‌های بخش ریلی خیلی بالا نیست و زیر 5 درصد است، تصریح کرد: به همین دلیل سرمایه‌گذارن در این بخش حق دارند از سرمایه خود طلب سود عاقلانه‌ای داشته باشند اما حاشیه سود در شرایط کنون روز به روز کمتر می‌شود.

    مدیرعامل بُن ریل با بیان این‌که امسال پیشنهاد افزایش میانگین 20 درصد بلیت قطارهای مسافری به دولت ارائه شد، اظهار کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با این میزان افزایش قیمت موافقت نکرد و افزایش 10 درصدی بلیت را مصوب کرد.

    شیخ‌طاهری با بیان این‌که به این اقدام سازمان حمایت معترضیم در عین حال گفت: گرچه مشکلات شرکت‌ها با این رقم افزایش برطرف نمی‌شود. اما مشکلات کشور  را درک می‌کنیم.

    وی بیان کرد: افزایش 10 درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری از امروز (اول تیرماه 97) اجرایی می‌شود.

    وی همچنین با بیان این‌که در سال تحمایت از تولید داخلی بن ریل خود را ملکف به استفاده از ظرفیت واگن‌سازان داخلی می‌داند، گفت:‌ بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب در این رابطه، دو تفاهمنامه با دو واگن‌ساز داخلی به مبلغ 1000 میلیارد ریال امضا شده،‌گرچه این رقم بالایی نیست اما چراغ این دو کارخانه را تا 2 سال آینده روشن نگه می‌دارد.

    مدیرعامل بُن‌ریل از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان در ادامه با بیان این‌که میزان رضایت مسافران از قطارهای ما بالای 80 درصد است،‌افزود:‌ ضریب اشغال کل قطارهای کشور کمتر از 70 درصد است، اما ضریب اشغال قطارهای بن ریل بالای 80 درصد است.

    شیخ‌طاهری با اشاره به توجه دولت به توسعه زیرساخت‌های ریلی از بی توجهی دولتی‌ها به توسعه ناوگان ریلی انتقاد و تصریح کرد:‌ علی‌رغم اتفاقات خوب یک دهه اخیر برای راه‌آهن،اما نگاه‌ها در حمل‌ونقل ریل دولتی است، حتی بخش خصوصی نیز چنین نگاهی دارد که باعث شده بهره‌وری راه‌آهن پایین باشد.

    وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین اشتباه بخش خصوصی ان است که نوک پیکان انتقاد را به سمت دولت نشانه گرفته و در مقابل نیز دولت این اشتباه را مرتکب می‌شود که ناکارآمدی موجود را به گردن بخش خصوصی می‌اندازد.

    وی اظهار کرد:‌با وجود تلاش‌های راه‌آهن و بخش خصوصی واقعیت این است که 30 درصد ناوگان شبکه ریلی خالی است. کمتر از 70 درصد ظرفیت ایجاد شده، پُر می‌شود و تا زماینکه این ظرفیت پر نشود ایجاد ظرفیت جدید در راه‌آهن اشتباه است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو