فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصر خودرو»

ملاقات و تجربه رانندگی با فولکس‌واگن گلف GTI مدل ۲۰۱۸ در تهران

عصر خودرو- خاطرات من با گلف برمی‌گردد به ۸ ، ۹ سالگی وقتی پدربزرگم در سال ۱۳۵۴ برای دایی ماشین‌بازم یک گلف نسل یک، دودر زردرنگ خرید. ۲۰ سال بعد ازآن دایی من به یاد دوران جوانی یک گلف نسل یک سبز خرید که البته خیلی خودرو سرحالی هم نبود و یک بارسرسیلندرش سوخت.

ملاقات و تجربه رانندگی با فولکس‌واگن گلف GTI مدل ۲۰۱۸ در تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹:۰۰
  • ملاقات و تجربه رانندگی با فولکس‌واگن گلف GTI مدل 2018 در تهران
  • ملاقات و تجربه رانندگی با فولکس‌واگن گلف GTI مدل 2018 در تهران
  • ملاقات و تجربه رانندگی با فولکس‌واگن گلف GTI مدل 2018 در تهران

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، 4 سال پیش نیز فرصتی دست داد تا گلف نسل 6 یکی ازرفقا را در دوبی حسابی و سرفرصت تست کنم تا اینکه این بار درتهران زمانی را با گلف نسل 7 نسخه GTI که به‌تازگی توسط ماموت‌خودرو وارد کشور شده، گذراندم تا تستی جانانه و به‌یاد‌ماندنی با این قلدر جذاب داشته باشم.

طراحی ظاهری
گلف تاکنون 7 نسل را به خود دیده که تازه‌ترین آن، هفته ای که گذشت، توسط ماموت خودرو با قیمت 300 میلیون تومان پیش‌فروش شد و قرار است در موعد 60 روزه به خریداران تحویل شود. چهره ‌هاچ‌بک اتاق گلف درطی این 3 دهه اخیر همان فرم همیشگی و دوست‌داشتنی بوده به اضافه اینکه فرم چراغ‌های عقب و جلو باریک‌تر و کشیده‌تر شده و در داخل آنها سیستم LED استفاده شده است. اشاره به این نکته نیزلازم است که طراحی این خودرو درکنار رینگ‌های 18 اینچی با حاشیه قرمز و فرم سپرعقب و جلو به صورتی است که گویی شما با یک‌ هاچ‌بک تیونینگ‌شده سروکار دارید و این دقیقا جزو خاصیت‌های نوع طراحی اتاق گلف بوده که در اصل پتانسیل بالایی هم به قول معروف برای اسپرت‌کردن دارد.

کابین
در داخل کابین خبری از آن طراحی اسپرت و هیجان‌انگیز و تهاجمی بیرون نیست به غیر از صندلی‌ها و مدل فرمان کوچک و ارگونومیک و سردنده و پدال‌های فلزی در کنار صندلی‌ها شما المان دیگری از یک‌ هاچ‌بک اسپرت را نمی‌بینید؛ یعنی فرم داشبورد و کنسول با خطوط نرمی که در آن رعایت شده، فضایی پر‌حرارت را نمایش نمی‌دهد اما در عوض منسجم و منظم هستند. البته یکی دیگر از نقاط مثبت داخل کابین نمایشگر بزرگ و شفاف و دوربین بسیار خوب دنده عقب است که میدان دید بسیار عالی در اختیار راننده قرار می‌دهد.صندلی‌هایی هم که برای ردیف جلو درنظرگرفته شده به‌خوبی با فرم اسپرتی که دارد بدن را دربر‌می‌گیرد. اگرچه این صندلی‌ها نرم هم هستند و حالت گودی ندارند.
فضای سر و پا و شانه‌ها در ردیف جلو باز و به اندازه کافی است و هیچ محدودیت فضایی حس نمی‌شود اما ردیف عقب با توجه به‌ هاچ‌بک‌بودن ماشین از فضای پای کمی بهره می‌برد و عموما در بسیاری از خودروهای ‌هاچ‌بک ارزان‌قیمت تا گران‌قیمت بازار چنین موردی وجود دارد زیرا در خودروهای ‌هاچ‌بک برای افزودن به فضای صندوق بار عموما از فضای ردیف عقب کاسته می‌شود و معمولا ماشین‌های ‌هاچ‌بک فاصله اکسل عقب تا جلویشان نیز به نسبت خودروهای دیگر کلاس‌ها کمی کمتر است. این مسئله را می‌توانید درخودروهایی چون پژو 206، رنو ساندرو‌، تیبا ‌هاچ‌بک، تویوتا یاریس‌، هیوندای i20 و ... مشاهده کنید.

پشت فرمان
درکل فضای داخلی خودرو خیلی جمع‌وجور است اما احساس کمبود فضا به سرنشینان منتقل نمی‌شود. با روشن‌شدن ماشین صدای غرش منبع اگزوز دوبل که از عقب چهره‌ای جذاب به GTI داده، جلب توجه می‌کند. ماشین با تخته گازی از زمین کنده می‌شود و حس فرو‌رفتن شما در صندلی و ضربه‌هایی که موقع کندن از زمین به سرنشینان به‌ویژه جلو منتقل می‌شود، دقیقا شبیه به یک خودرو اسپرت است. خودرو به هر سرگاز کوچکی بیشترین عکس‌العمل را نشان می‌دهد و ناگهان به جلو پرت می‌شود. با هر تعویض دنده‌ای که نرم اما ملموس انجام می‌شود، شما حس می‌کنید سوار یک بچه لامبورگینی شده‌اید که با راننده هیچ شوخی ندارد. به محض فشردن پدال گاز تا انتها سیستم توربو وارد مدارشده و صدای غرش شنیدنی اگزوز خودرو به اوج خودش می‌رسد؛ صدایی که ترکیبی از نوای زیبای اگزوز یک ماشین آمریکایی با ماشین ایتالیایی است و سبب ایجاد غرغری مردانه و از ته گلو شده است با بالارفتن سرعت و رسیدن آن به مرز 100 کیلومتر که در چشم بر هم زدنی و حدود 6.5 ثانیه حاصل می‌شود.
به جرأت می‌توانم بگویم در چنین کلاسی تا‌کنون در کشور هیچ خودرویی به عنوان ‌هاچ‌بک اسپرت نداشته‌ایم که تا این حد قلدر‌مآب شتاب گرفته و غرش کند. البته شاید پیش‌تر می‌توانستیم این توصیفات را به آلفارومئو جولیتا نسبت دهیم اما در شرایط فعلی که پای گلف GTI به بازارمان باز شده، یک غرش این ‌هاچ‌بک 220 اسب بخاری برای شکست جولیتا کافی است. عکس‌العمل گیربکس خودرو به هر تعویض دنده رو به بالا و معکوس درنوع خود عالی است. این یک گیربکس 6‌سرعته خودکار و دو‌کلاچ است که البته تنها ضعفی که می‌توان به آن نسبت داد، داغ‌شدن در ترافیک‌های طولانی‌مدت است‌. البته این مسئله تنها برای گلف رخ نمی‌دهد و برای عموم خودروهای دوکلاچه حتی لامبورگینی اونتادور هم دیده شده.
معکوس‌گیری با این خودرو خیلی جذاب است؛ هم تقه ریزی هنگام تعویض در داخل حس می‌شود و هم صدای اگزوز گیراتر می‌شود و هم ماشین عطش وحشتناکی برای شتاب‌گیری پیدا می‌کند و با سرگاز بعدی به جلو پرتاب می‌شود. البته به واسطه عایق‌گیری بسیارخوب، صدای اگزوز اسپرت آنچنان که دربیرون نمود دارد، در داخل شنیده نمی‌شود.

هیجان رانندگی
با افزایش سرعت ماشین به بیش از 100 کیلومتر همه چیز رنگ و بویی غلیظ‌تر از هیجان پیدا می‌کند. تعویض خطوط حتی روی سرعت 140 کیلومتر توسط ‌موتوری که ‌ قدرتش به نسب وزن 1.3‌تنی خودرو «یک به 6.3» تعریف شده، به‌خوبی و شاید بهتر است بگوییم عالی رخ می‌دهد و گلف بدون کوچک‌ترین تغییرمکانی خط عوض می‌کند و همچنان بسان خرچنگی به زمین چسبیده است. در این میان خودرو به‌واسطه مرکز ثقل کمی که داشته یعنی فاصله آن تا زمین کم است و همچنین رینگ‌های بزرگ و البته خوش‌فرم اسپرت در کنار فاصله کم تایر تا اتاق، سواری خشکی دارد و عموم دست‌اندازها چه ریز و چه درشت درفرمان و اتاق حس می‌شود؛ اگرچه این تکان‌ها آزاردهنده نیست و همراه با صدای ناراحت‌کننده درکابین نیزهمراه نیست.
با این اوصاف این تکان‌ها و ضربات سبب نمی‌شود تا کنترل فرمان ازسوی راننده با دشواری صورت گیرد و این فرمان همچنان تحت امر و خوش‌کنترل است و می‌توان کاراکتر آن را تیز و تند خطاب کرد چرا که با کوچک‌ترین عکس‌العملی دستور تعویض خطوط را صادر می‌کند.
دیگر نقطه مثبت این خودرو خوش‌استایل آن است که پشت فرمانش احاطه خوبی بر زوایای چپ و راست کاپوت دارید و عملا نقطه کوری حس نمی‌کنید، به اضافه اینکه در گوشه جلویی پنجره جلو، از یک پنجره زیر‌مثلثی‌شکل بهره می‌برد که از دور می‌توان زاوایای دور زدن و کنار خودرو را برپایه آن ترسیم کرد زیرا عموما در خودروهایی که فرم آیرودینامیک و دماغه دوار و به نوعی گرد دارند، به‌دلیل وجود نقطه کور دو سر سپر در برخی مواقع که عموما دورزدن محسوب می‌شود، همراه با سایش به اطراف بوده که وجود چنین پنجره‌ای از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.
برای پرداختن به نقاط قوت GTI همچنان فرصت و فضا کم است! این‌ هاچ‌بک وولفسبورگی ترمزهای دیسکی جاندار و قدرتمندی دارد و این ترمزها گاهی آنقدر تیز عمل می‌کند که مرا یاد ترمزهای جولیتا می‌اندازد؛ ترمزی که با کوچک‌ترین عکس‌العملی خودرو را متوقف می‌کند و در راستای خط حرکتی‌اش آن را نگه می‌دارد.
راندن گلف در حالت تعویض گیربکس روی حالت تیپ‌ترونیک دستی با آن دسته‌دنده کوچک و اسپرت هم جذابیت‌های خاص خودش را داشته و آنچنان نفسی دوبرابر به رانندگی درکنار نعره‌های اگزوز می‌دهد که دائما دوست دارید در حال افزایش دنده یا معکوس دادن با آن باشید.

یک‌ هاچ‌بک بی‌نظیر
درکل می‌توان گلف GTI را علی‌رغم قیمت تند و نه‌چندان منطقی‌اش (که دربازار آزاد بیشتر نمود پیدا می‌کند) یک ‌هاچ‌بک بی‌نظیر با شتاب عالی، راندمان فنی منحصربه‌فرد، اتاق جمع‌و‌جور، فرمان تند و تیز و تودست، سیستم تعلیق خشک و اسپرت، فرمان‌پذیری و چسبندگی عالی، ترمزهای قلدر، گیربکس هماهنگ با موتور، صندوق بارکوچک و امکانات رفاهی مناسب دانست که سال‌ها در بازار خودرویی کشور جایش خالی بود و آن را می‌توان یک برگ برنده بی‌نظیر خطاب کرد. در انتهای این مطلب جا دارد از همکاری صمیمانه آقای امید ابیری و نمایندگی فولکس واگن آجودانیه - نیکران خودرو اسماعیلی-  با تیم تست خودروامروز کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم.

آزمایش و نوشته: مسیح فرزانه
عکس: امید نیکخواه

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم