فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

ملاقات با نخستین اسکوتر بنللی در آستانه ورود به بازار ایران

عصر خودرو- چندسالی است که بازار موتورسیکلت‌های کوچک و یا همان اسکوترهای موتوری در ایران خیلی داغ شده است و بسیاری از مردم تمایل پیدا کرده‌اند که برای رفت‌و‌آمدهای درون شهری‌شان از این وسیله به‌جای خودرو و یا حتی موتورهای پرسروصدا استفاده کنند. مصرف پایین، کنترل و رانندگی بسیار ساده و مشابه دوچرخه، استهلاک کم، وزن کم و بسیاری از موارد دیگر را می‌توان از جمله مهم‌ترین دلایل مشتریان برای انتخاب این نوع موتورسیکلت‌ها دانست.

ملاقات با نخستین اسکوتر بنللی در آستانه ورود به بازار ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶:۰۰
  • ملاقات با نخستین اسکوتر بنللی در آستانه ورود به بازار ایران
  • ملاقات با نخستین اسکوتر بنللی در آستانه ورود به بازار ایران
  • ملاقات با نخستین اسکوتر بنللی در آستانه ورود به بازار ایران
  • ملاقات با نخستین اسکوتر بنللی در آستانه ورود به بازار ایران
  • ملاقات با نخستین اسکوتر بنللی در آستانه ورود به بازار ایران
  • ملاقات با نخستین اسکوتر بنللی در آستانه ورود به بازار ایران
  • ملاقات با نخستین اسکوتر بنللی در آستانه ورود به بازار ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در بازار حال‌حاضر نمونه‌های زیادی از این موتورسیکلت‌های کوچک و جمع‌وجور وجود دارد که برخی از آن‌ها برقی و بعضی دیگر بنزینی هستند و اگر هر روز در تهران تردد داشته باشید احتمالا در بسیاری از خیابان‌ها و اتوبان‌ها می‌توانید نمونه‌هایی از آنها را ببینید. اما به تازگی خبرهایی از سوی شرکت نیکران موتور پاسارگاد شنیده شد که گویا قرار است برای این کلاس پرتقاضا، عضوی تازه از برند مشهور و نامی ایتالیایی یعنی Benelli معرفی کند. برای این منظور، نمونه‌ای از این موتورسیکلت وارد ایران شده است تا برای آزمایش‌های فنی و مهندسی و جاده‌ای استفاده شود. آنچه که می‌خوانید شرح ملاقات با همین بنللی جدید در ایران است.

این کوچولوی پرقدرت
وقتی صحبت از یک موتورسیکلت بنزینی 125 سی‌سی ‌می‌شود، عموما تصوری بیش از یک CG معمولی یا حداکثر یک وِیو از آن ندارند. هرچند تحلیل قدرت و به‌طور کلی بازده یک محصول از روی حجم موتور چندان کار اصولی و منطقی نیست ولی به‌هرحال وقتی صحبت از یک موتور تک‌سیلندر 4 زمانه 2 سوپاپ انژکتوری پاشش مستقیم با سیستم خنک‌سازی
هواخنک می‌کنیم که 124.6 سی‌سی حجم دارد، نباید از آن انتظاری فراتر از یک موتورسیکلت کوچک شهری داشته باشیم. موتور سِتا ( به ایتالیایی، Seta به معنی ابریشم) یک اسکوتر کوچک شهری است که از یک گیربکس اتوماتیک CVT بهره می‌برد و به‌اصطلاح معمول، گازی است یعنی نیازی به کلاچ‌گیری و تعویض دنده ندارد و تنها با روشن‌کردن موتور با سیستم استارت برقی و چرخاندن اهرم گاز، شروع به حرکت کرده و با ترمزهایی که مانند ترمز‌های دوچرخه(ترمز جلو روی اهرم فرمان راست و ترمز عقب روی اهرم فرمان چپ) نصب شده است می‌ایستد و مانند موتورهای معمول، ترمز پایی ندارد. براساس اعلام کارخانه این موتورسیکلت می‌تواند حداکثر 90 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد که البته براساس تست‌های انجام شده در ایران، در مسیر صاف با شیب موافق می‌تواند تا حداکثر 120 کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد که البته این سرعت اصلا مناسب استاندارد ترمزها و سایز لاستیک‌های این کلاس نیست و صرفا برای آزمایش، انجام شده است. تایرهای  بدون تیوب 10 اینچ با عرض 100 در عقب و 12 اینچ با عرض 90 در جلو به کمک سیستم ترمز دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب، کمک می‌کند تا سِتا بتواند بدون بهره‌گیری از سیستم ABS به سادگی سرعت را کاهش دهد، بدون این‌که ایستایی آن برهم بخورد.
این اسکوتر جمع‌وجور که طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 1840×690×1150 میلیمتر است و فاصله محور دو چرخ‌ آن 1250 میلیمتر است، وزنی معادل 115 کیلوگرم دارد. این اعداد نشان می‌دهد که برای یک مسافت شهری به خوبی می‌توان روی این وسیله حساب باز کرد، چون هم کوچک و چابک است و هم وزن آن برای کنترل شدن توسط افرادی که چندان با موتورسواری آشنا نیستند بسیار مناسب است، همچنین جک‌زدن موتور برای افرادی که زور چندانی ندارند هم بسیار آسان و راحت است. سیستم تعلیق تلسکوپی نصب شده روی چرخ جلو می‌تواند کمک به‌سزایی در راستای فرمان‌پذیری و همچنین نرمی حرکت روی دست‌اندازهای و مسیرهای ناهموار بکند و البته در ترمزگیری‌های شدید هم به کمک راننده بیاید.

در نوع خود آپشنال
در بازار حال‌حاضر که به‌واسطه محدودیت حجم برای پلاک شدن، موتورهای رایج و پرفروش بازار بیشتر روی بحث شتاب و قدرت مانور می‌دهند، اینکه بخواهیم در مورد آپشن‌های یک موتورسیکلت کوچک صحبت کنیم شاید چندان برای موتورسواران حرفه‌ای بحث جذابی نباشد، اما باید در نظر گرفت که بحث ما در این مطلب، برآورده ساختن خواسته‌های سرعتی و مانوری موتورسواران حرفه‌ای نیست، بلکه هدف، بررسی یک اسکوتر شهری و مناسب برای رفت و آمدهای محلی روزمره است که اتفاقا برای بازار هدف این نوع وسایل نقلیه کوچک، داشتن آپشن چندان هم بی‌اهمیت نیست. اگر بحث آپشن را از رُخ ستا آغاز کنیم، هدلایت‌ نخستین چیزی است که در نگاه اول به‌چشم می‌خورد. مغزی سوئیچ مجهز به قفل‌کن، استارت برقی، سیستم گیربکس، کنسول وسط و آویز کلاه، در کنار شکل و شمایل کلاسیک همانند موتورهای وِسپا کلاسیک نیز از جمله مشهودترین مشخصه‌هایی است که در این موتورسیکلت به‌چشم می‌خورد.

اسکوترسواری در تهران
به‌عنوان فردی که چندان تجربه در موتورسورای حرفه‌ای ندارد، می‌توان گفت که بنللی سِتا یک موتورسیکلت کوچک ایده‌آل، حتی برای افراد تازه گواهی‌نامه گرفته است. وقتی پشت سِتا می‌نشینید، کنترلی که روی فرمان و گاز و ترمز دارید حتی قبل از راه افتادن حس اطمینان را در شما قوت می‌بخشد. کافی‌است روی زین بنشینید و سوئیچ را در مغزی بچرخانید و بعد از خواباندن جک و نگه‌داشتن ترمز جلو، دکمه استارت برقی را بزنید. موتور در کمتر از یک ثانیه روشن می‌شود. اما اگر برای بار اول است که پشت این موتورسیکلت می‌نشینید باید دقت داشته باشید که اگر بعد از روشن شدن سریعا بر طبق عادت موتورسواران، گاز بدهید قطعا بامشکل مواجه می‌شوید! سیستم انتقال قدرت تسمه‌ای این موتور بدون نیاز به کلاچ‌گیری و تنها با چرخاندن گاز، گیربکس را وارد مدار می‌کند و حرکت آغاز می‌شود، پس بنابراین برای گاز دادن باید احتیاط کرد! پس از شروع حرکت نسبتا کند که البته دلیل آن به اتوماتیک بودن سیستم کلاچ‌گیری برمی‌گردد،
شتاب‌گیری ثانویه موتور تا حد زیادی راضی‌کننده است و شما را در مسیرهای شهری به خوبی یاری می‌کند. به پشتوانه سیستم تعلیق تلسکوپی که بالا در مورد آن صحبت کردیم، مانورپذیری این موتور به نسبت وزن و هیکلش بسیار قابل قبول است تا حدی که می‌توان با آن به اندازه یک موتورسیکلت نسبتا قوی به‌صورت مانوری، موتورسواری کرد. اما در قسمت ترمز‌گیری به‌دلیل نداشتن سیستم ABS باید در زمین‌های خیس و لغزنده بسیار احتیاط کرد، هرچند ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب به‌خوبی سرعت را کاهش می‌دهند ولی به‌هرحال وقتی زمین لغزنده باشد
احتمال لیزخوردن با موتورسیکلت به‌مراتب بیشتر از خودرو است. فاصله بسیار خوب نشیمن تا اهرم فرمان و همچنین وجود جای پا برای نشستن راحت موتورسوار که همانطور که پیش‌تر گفته شد بسیار شبیه موتورهای کلاسیک وِسپا طراحی شده است، بسیار به‌راحتی راندن این موتورسیکلت کمک کرده است. البته اگر در مسیرهای خلوت و خیابان‌های آرام شهر تردد کنید که دائما نیاز به کم‌کردن سرعت و گذاشتن پاها روی زمین پیدا نکنید، این راحتی بیشتر برایتان ملموس خواهد بود. راندن یک اسکوتر اتوماتیک که شتابگیری چندان خشنی ندارد، بسیار آسان و لذت‌بخش است.

در مقام مقایسه
گزینه‌هایی که در این کلاس در بازار ایران حضور دارند به جز "وِگو" و "وِسپا" های جدید، عموما برقی هستند و این نکته به‌دلیل نبود سیستم‌های شارژ باتری یا تعویض آن در ایران، برای رانندگی‌های طولانی و یا برای استفاده در مشاغلی که دائما نیاز به موتورشان دارند بسیار مشکل‌ساز است و به‌همین دلیل، موتورسیکلت های این کلاس به وسایل بازی برای بزرگسالان تبدیل شده اند! اما حُسن این موتورسیکلت به‌نسبت دیگر رقبایش این است که نه قیمت بالای هم‌کلاس‌های لوکس بنزینی‌اش را دارد و نه مشکلات رایج موتورهای برقی را. بنزینی بودن سِتا کمک می‌کند تا این موتورسیکلت کوچک و کم‌مصرف بتواند در خیابان‌های شهر به‌راحتی تردد کند و در هر زمان که خواست با مراجعه به اولین پمپ بنزین، سوخت‌گیری کند و به راه خود ادامه دهد. در کنار این‌ها، سیستم‌های ایمنی جالبی است که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، استارت نخوردن در حالت قرار داشتن روی جک است و با توجه به اتوماتیک بودن، بسیار سیستم کارآمد و مهمی بوده، از زمین خوردن احتمالی راننده به دلیل گیرکردن جک در هنگام شروع حرکت جلوگیری می‌کند.
در کل باید گفت که بنللی سِتا می‌تواند با قیمتی که احتمال بسیار زیاد زیر 20 میلیون تومان خواهد بود در بازار رقابتی این کلاس موفقیت‌های خوبی کسب کند و به یک وسیله‌نقلیه خوب و کاربردی برای متقاضیان یک موتورسیکلت کوچک یا یک اسکوتر کارآمد تبدیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موتورسیکلت و شرکت واردکننده آن می‌توانید به آدرس @benellimotoriran در اینستاگرام مراجعه کنید.

 

آزمایش، نوشته و عکس: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو