فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس خودرو :

بازار خودرو چگونه متعادل می‌شود؟

دولت قیمت‌گذاری دستوری را کنار بگذارد

عصر خودرو- یک کارشناس خودرو درباره تعیین قیمت خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و ستاد تنظیم بازارگفت: این که کجا این موضوع بررسی شود تفاوتی ندارد، مهم این است که دولت قیمت‌گذاری دستوری را کنار بگذارد.

بازار خودرو چگونه متعادل می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ،  حسن کریمی سنجری  با تاکید بر این که دولت باید برای همه کالا‌ها از سیاست قیمت‌گذاری دستوری دست بکشد اظهار کرد: فقط آن دسته از کالاهایی که نیاز حیاتی مردم را رفع می‌کنند باید به صورت دستوری قیمت‌گذاری شوند.

    او هم چنین ادامه داد: دولت باید استراتژی جدیدی در دستور کار خود قرار دهد تا حتی در این شرایط نیز به سمت اقتصاد آزاد برود چرا که خیلی از مدل‌ها و دستورالعمل‌های اقتصادی برای شرایط بحرانی تعریف شده‌اند.

    کریمی سنجری با بیان این که گروه‌های تعیین‌کننده قیمت باید پارامتر‌های کمی و کیفی را مد‌نظر قرار دهند، تصریح کرد: تغییر یا بهبود نرخ بهره وری یک فعالیت کاملا استراتژیک است که نیاز به تحول ساختاری در صنعت خودرو سازی دارد بنابراین بهتر است که از پارامتر‌های قابل کنترل برای خودروسازان استفاده شود.

    این کارشناس خودرو ادامه داد: در رابطه با کیفیت هم همین بحث مطرح است، افزایش کیفیت خودرو از یک حدی به بعد با شرایط فعلی خودروسازان امکان پذیر نیست زیرا بعضی از شرایط برای رسیدن به کیفیت به ساختار داخلی موتور مربوط می‌شود و با توجه به این که ما در شرایط تحریم قرار داریم و نمی‌توانیم پلت‌فرم جدیدی به خط موتور تولیدات خود اضافه کنیم، لذا عملا بالا بردن  کیفیت برخی از پلت‌فرم‌های قدیمی در خط تولید برخی از خودروها امکان پذیر نیست.

    کریمی سنجری تصریح کرد: در شرایط فعلی بهتر است دولت به قائده بازی اقتصاد آزاد تن دهد و دست از قیمت گذاری بردارد تا  مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند، اما اگر دولت این کار را انجام نداد حداقل باید گروه تصمیم گیرنده برای تعیین قیمت خودرو روی پارامتر‌هایی تصمیم بگیرند که برای خودرو‌سازان قابل کنترل باشد.

    وی درباره تاثیر قیمت گذاری خودرو روی بازار گفت: قیمت بازار در حال حاضر از یک پارامتر مستقل تبعیت می‌کند، یعنی وقتی عرضه خودرو به بازار متوقف و از طرفی خرید مستقیم از شرکت های خودرو سازی محدود شود، منجر به این می‌شود که مصرف کننده نهایی نتواند خودرو را با قیمت کارخانه‌ به دست آورد و در نهایت بازار دلالی رونق می‌گیرد.

    این تحلیلگر بازار خودرو اضافه کرد: اگر قیمت کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود و عرضه خودرو توسط شرکت های خودرو‌ساز مدیریت و نظارت شود، این اتفاق در نهایت باعث متعادل سازی بازار خواهد شد اما اگر همچنان قیمت‌گذاری دستوری باشد مجددا قیمت خودرو گران خواهد شد.

    او درباره تاثیر تعیین قیمت توسط خودرو ساز توضیح داد: اگر قیمت تعیین شده بالاتر از قیمت نهایی تولید خودرو باشد، انگیزه لازم برای عرضه خودرو توسط خودروسازان زیاد و این امر باعث تعادل قیمت‌ها و در نهایت کاهش آن می‌شود.

    کریمی سنجری تاکید کرد: هرچه قیمت خودرو ها به حاشیه بازار نزدیک‌تر باشد نتیجه بهتر و سریع‌تری در متعادل‌سازی قیمت خودرو در بازار به دست می‌آید.

    او در پایان درباره آینده بازار خاطرنشان کرد: گمان نمی‌کنم دولت در این شرایط به سمت اقتصاد آزاد برود، اما درصدی روی قیمت خودرو می‌گذارد تا خودرو‌سازان تا حدودی توان و انگیزه برای عرضه خودرو پیدا کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم