فونیکسریمکسبهتام

پای مسافرکش های شخصی در کفش رانندگان قانونی

عصر خودرو- سال های مدیدی است که مسافرکش های شخصی به صورت غیرمجاز اقدام به جابجایی مساران بین جاده ای می کنند و این مساله موجب کسادی بازار رانندگان قانونی این بخش و بیکاری آنان شده است.

پای مسافرکش های شخصی در کفش رانندگان قانونی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، روزانه بخش قابل توجهی از مردم در هر نقطه ای از کشور در ارتباط با حمل و نقل جاده ای درگیر هستند که یکی از این موارد ترددهای بین شهری با اتوبوس و یا سواری ها است.

    استفاده کنندگان از این بخش حمل و نقل جاده ای برای ترددهای بین شهری نیازمند امنیت روحی، روانی و جسمی از همه مهمتر نظارت بر ارگان های مربوطه هستند.
    در این میان اهمیت جابجایی با سواری های قانونی برای مسافران به لحاظ وجود نظارت از سوی دستگاه های مربوطه و پیگیری شکایت و اعتراض نیز امکانپذیر است در حالیکه چنین مواردی برای خودروهای شخصی غیر مجاز مسافرکش برون شهری وجود ندارد.
    از طرفی نیز بازار رانندگان سواری مسافرکش مجاز را خودروهای شخصی کساد کرده اند چراکه تعدادی از آنها 2 شغله بوده و در کنار آن نیز اقدام به مسافرکشی بین جاده ای می کنند این درحای است که همین افراد شغل رانندگانی را راکد می کنند که تنها حرفه آنها مسافرکشی قانونی است.
    این مساله در حال حاضر در زنجان به معظلی تبدیل شده که بنا به گفته رانندگان مسافرکش مجاز چندین سالی است از طرف نهادهای مربوطه به این موضوع رسیدگی نمی شود.

    ** خودروهای شخصی صلاحیت جابجایی مسافر را ندارند
    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت: بر اساس قانون راهنمایی و رانندگی افرادی که مجوز جابجایی مسافر داشته باشند، صلاحیت فعالیت در این بخش را دارند.
    عبدالحسین علی اکبری تاکید کرد: رانندگان خودروهای مجاز مسافرکش اعم از اتوبوس، مینی بوس و سواری حرفه ای بوده و صلاحیت آنها بررسی شده و دارای کارت هوشمند هستند.
    وی یادآوری کرد: این رانندگان با شرکت های حمل و نقل مسافر قراردادهای جابجایی مسافر بین شهری را دارند.

    ** اعمال جریمه برای مسافرکش های غیرمجاز جاده ای
    فرمانده پلیس راهور استان زنجان گفت: هم اکنون در میدان هنرستان شهر زنجان واحد گشتی برای کنترل تردد مسافران بین شهری فعال شده چنانچه موردی از جابجایی مسافر با سواری های شخصی مشاهده شود، جریمه خواهند شد.
    علی اصغر شیرمحمدی تاکید کرد: باید خود مسافران نیز توجه جدی داشته و از تردد با خودروهای شخصی خودداری کنند.
    وی اضافه کرد: تردد با خودروهای ویژه بین شهری امنیت زیادی نسبت به شخصی دارد چرا که بیمه دارند، صورتحساب پرداخت می کنند و در هرکدام از راه های ارتباطی کنترل می شوند اما این موارد برای سواری های غیرمجاز مسافرکش وجود ندارد.

    ** مسئولان کوتاهی می کنند
    مسئول انجمن صنفی شرکت مسافربری استان زنجان متذکر شد: بارها به مسئولان مربوطه در مورد جلوگیری از جابجایی مسافر با خودروهای شخصی اعتراض کرده ایم اما تاکنون هیچ اقدامی نکرده اند.
    حسن امیریان تاکید کرد: شغل رانندگان سواری ویژه بین جاده ای فقط همین است، در حالیکه با فعالیت رانندگان شخصی بازار این قشر از فعالان کاملا راکد شده است.
    وی ادامه داد: تعدادی از کارمندان زنجانی روزانه نوبت صبح که از زنجان به شهرهای ابهر، خدابنده و خرمدره تردد می کنند به هنگام رفت یک سرویس پر از مسافر جابجا و بعدازظهر هنگام برگشت نیز اقدام به چنین کاری می کنند.
    مسئول انجمن صنفی شرکت مسافربری استان زنجان گفت: 2 شغله ها باعث شده اند تا افرادی که شغل اصلی آنها رانندگی در بخش جابجایی مسافر است، این روزها بیکار شوند.

    ** رانندگان بخش مسافر حمایت نمی شوند
    یکی از رانندگان معترض به جابجایی مسافر با خودروهای شخصی و نبود نظارت در این بخش گفت: راهدای و حمل و نقل جاده ای از رانندگان تکمیل بودن صورتحساب و لباس فرم را می خواهند اما زمانیکه مشکلاتی داشته باشند هیچ گوش شنوا و دستی برای حل آن وجود ندارد.
    وی تاکید کرد: بالارفتن نرخ قطعات خودرو و پایین بودن قیمت کرایه در زمان فعلی به صرفه نیست و در حالیکه که مسافران نیز با توجه به پایین بودن نرخ کرایه خودروهای شخصی برای تردد ازآن استقبال می کنند.
    این راننده مسیر زنجان – ابهر افزود: با چنین اوضاع موجود و حاکم بر شغل رانندگان قانونی، فعالیت در این بخش دیگر به صرفه نیست.
    وی گفت: سواری های شخصی بدون پرداخت نرخ صورتحساب، سوال و جواب پلیس راه و دیگر موارد به راحتی اقدام به جابجایی مسافر و کسب درآمد در این بخش می کنند در حالیکه در صورت تردد با یک مسافر در جاده باید صورتحساب هم پرداخت و یا جریمه شویم.
    این راننده اضافه کرد: مسئولان زمانی از ما رانندگان قانونی انتظار پرداخت صورتحساب، استفاده از لباس فرم و دیگر موارد را داشته باشند که حمایتی هم از فعالان این بخش داشته باشند.
    یکی از رانندگان شخصی غیرمجاز مسافرکش ابهر – زنجان گفت: بیکاریم درآمدی نداریم، تمایل داریم تا خودرو را ویژه خط کنیم اما این مهم را مسئولان مربوطه انجام نمی دهند.
    وی تاکید کرد: در صورتی که هر اتفاق و سوانح جاده ای برای مسافرانی که جابجا می کنم حادث شود، بیمه بیابانی دارم و می توانم مساله را جبران کنم.
    یکی از افراد حاضر نیز اظهارداشت: چندی پیش مسافری با طمع به پایین بودن کرایه 20 هزار ریالی خودروی شخصی نسبت به سواری ویژه خط، در وسط جاده با راننده بحث می کند و راننده این خودرو مسافر را بین جاده پیاده و رها می کند.
    این شهروند زنجانی تاکید کرد: این مسافر بعدها به دنبال شناسایی این راننده بود که نتوانست اقدامی کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو