فونیکسریمکسبهتام

۷ راهکار برای کاهش تصادف جاده‌ای

عصر خودرو- رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر برای ۹گروه آموزش فوریت‌های پزشکی را آغاز کرده‌ایم، گفت: در قسمت بهداشت و درمان قرار شد ابتدا مدیریت ریسک فاکتورهای حوادث ترافیکی را شناسایی کنیم و بعد هم ارتقاء سطح آگاهی، اصلاح نگرش، ایجاد مهارت و صلاحیت در کاربران راه را ایجاد کنیم.

۷ راهکار برای کاهش تصادف جاده‌ای
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، دکتر پیرحسین کولیوند با اشاره به تاریخ تشکیل اورژانس گفت: 43سال پیش اورژانس کشور ما به عنوان چهارمین کشور دنیا با 7پایگاه شروع به کار کرد، در زمان دفاع مقدس هم با توجه به شرایط و نیاز پیشرفت بسیار خوبی داشت؛ اما بعد از آن شرایط راکدی داشت و با افت رو به رو بود، باز هم در سال 86 رشد و پیشرفت داشت و در دولت هم طرحی با عنوان پوشش فراگیر فوریت‌های پزشکی مصوب شد که بند های خوبی داشت و از سال 95هم دوباره این توسعه و رشد با همت دکتر هاشمی وزیر بهداشت ایجاد شد.

    وی با اشاره به پیشرفت‌های اورژانس در سال‌های گذشته ادامه داد: سازمان اورژانس در سال95 کلا 2400 دستگاه آمبولانس داشت اما در حال حاضر 5500 دستگاه آمبولانس دارد، تقریبا 5 اورژانس هوایی داشتیم؛ اما در حال حاضر 40فروند بالگرد داریم که این به معنی پوشش هوایی 150کیلومتری کل کشور است و اورژانس هوایی تا به حال بالغ بر 25هزار مصدوم را به مراکز درمانی منتقال کرده است که 65درصد این افراد مستقیم به اتاق عمل رفته اند.

    رئیس اورژانس کشور گفت: تا سال 95 ما 1900 پایگاه داشتیم اما در حال حاضر 3000 پایگاه جاده ای، شهری، موتوری، دریایی و.. داریم و باز رشد قابل توجهی داشته است. اورژانس تهران روزانه 12هزار تلفن دارد و حدود 5000ماموریت انجام می‌شود،‌ تا قبل از سال95 حدود 2000تماس داشتیم که امکان پاسخگویی به آن نبود اما در حال حاضر هیچ تماسی با اورژانس نیست که بی پاسخ بماند. در حال حاضر سازمان اورژانس کشور یکی از اولین سازمان‌هایی است که در زمان حوادث و بلایا و مراسم های ملی و مذهبی اعزام می شود.

    کولیوند با اشاره به اینکه در حال حاضر هم آموزش‌های پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال را آغاز کرده‌ایم گفت: سال گذشته هم به همین ترتیب با ارائه آموزش‌های پیشگیرانه تعداد بستری‌ها به میزان 50 درصد و مصدومان حدود 30درصد کاهش پیدا کردند. از مهرماه امسال هم آموزش‌ها را در مدارس آغاز کردیم و اگر بتوانیم این فرهنگ‌ها را فراگیر کنیم قطعا می‌توانیم عارضه‌ها و صدمات را کاهش دهیم.

    وی با اشاره به حضور خود در سازمان بهداشت جهانی برای کمیسیون ایمنی راه، گفت: از حدود 24بندی که درباره آن در این سازمان صحبت شد ما نیز نظراتمان را مطرح کرده و در این سازمان پذیرفته شد. تا سال گذشته نهمین علت فوت مردم دنیا حوادث ترافیکی بود، اما امسال به هشتمین علت تبدیل شد، در کشور ما هم حوادث ترافیکی پنجمین عامل مرگ و میر افراد است و اصلی ترین سرمایه‌های ما که افراد جوان هستند در این حوادث در حال جان باختنند. اولین عامل مرگ و میر در سن 19 تا 35 سال است. سالانه تقریبا بالغ بر 380 هزار مصدوم داریم که 15 تا 20درصد آن ها دیگر نمی‌توانند کار کنند، درست است که تعداد 16هزار فوتی کم نیست اما 380هزار نفر که برای 20درصد آن ها دیگر زندگی عادی فراهم نیست هم تعداد بسیار بالایی است.

    کولیوند افزود: تا قبل از سال گذشته ما به ازای هر 100هزار نفر 34.4 کشته داشتیم و سازمان جهانی در حوادث ترافیکی ما را با کشورهای رده هشتم مقایسه می‌کرد،‌ امسال اما جزو کشورهای الف مثل آلمان، انگلستان و فرانسه هستیم و به ازای هر 100هزار نفر حدود 20کشته داریم، اما همچنان نرم آن در دنیا 17.5 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است.

    وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کاهش تعداد تلفات حوادث رانندگی تشکیل جلسات ایمنی راه در سطح کل کشور و سپس ایمنی راه است، گفت: الان هم دوباره متاسفانه آمار کشته و مصدومین در حال بالا رفتن است و دلایل مختلفی هم دارد. بنابراین باید به فکر کاهش آن باشیم، در پی همین مسائل قرار شد قرارگاه حوادث ترافیکی در اورژانس و ناجا تشکیل شود و به این نتیجه رسیدیم که عامل اصلی عامل انسان است، لذا هفت هدف را در قرارگاه خودمان تعریف کردیم که هر یکشنبه جلساتی را با حضور سه تن از رؤسای محترم دانشگاه‌ها،‌ چهار تن از رؤسای اورژانس در دانشگاه‌هایی که بیشترین تلفات را دارند و سه دانشگاهی که کمترین تلفات را دارند، تشکیل می‌دهیم. همچنین برخی از صاحبنظران هم دعوت کردیم و برنامه بهداشت و درمان خود هم بر اساس همین هفت هدف نوشته شد. همچنین قرار شد تفاهم نامه سه جانبه‌ای بین من و سردار ایوب سلیمانی و آقای نمکی از سازمان مدیریت برنامه ریزی، نوشته شود تا بتوانیم ظرف سه سال 2000کشته را کاهش دهیم و باید تلاش کنیم که اضافه نشود.

    کولیوند افزود: در قسمت بهداشت درمان قرار شد ابتدا مدیریت ریسک فاکتورهای حوادث ترافیکی را شناسایی کنیم و بعد هم ارتقاء سطح آگاهی، اصلاح نگرش، ایجاد مهارت و صلاحیت در کاربران راه را ایجاد کنیم. چطور است که در جزیره کیش کسی جرأت نمی‌کند که از سرعتی بیشتر رانندگی کند، عامل چیست که مدل رانندگی در برخی مناطق متفاوت است، باید سطح آگاهی را افزایش دهیم و نگرش ها را اصلاح کنیم.

    وی با اشاره به اینکه همچنین باید سطح پوشش‌های امدادی را به طور عادلانه ارتقاء دهیم تصریح کرد: پوشش پایگاه‌های اورژانس باید بر اساس احکام قانونی باشد و باید اجرا شود. بحث دیگر هم ارتقاء کیفیت خدمات اورژانس است که در حال حاضر هم سعی کردیم بهترین دستگاه‌ها را خریداری کنیم در حالی که آمبولانس‌های ما فرسوده بود،‌ حالا هم به دانشگاه ها اعلام کردیم که آمبولانس‌هایشان را بازسازی و تجهیز کنید، همچنین از زمانی هم که آقای هاشمی سکان دار وزارت بهداشت شد افزایش کیفیت خدمات بیمارستانی هم بسیار اضافه شد.

    کولیوند با اشاره ششمین هدف که استقرار نظام جامع اطلاعات حوادث ترافیکی است، گفت: در نظام ترافیکی اطلاعات متفاوتی از سوی سازمان های متفاوت مثل پزشکی قانونی، پلیس راهور، هلال احمر و ... داده می‌شود، در حال حاضر هم به تمام دانشگاه ها اعلام کردیم سامانه الکترونیکی 115 ما باید تا آخر امسال و نهایتا تا اردیبهشت ماه در تمام دانشگاه ها نصب و راه اندازی شود و مسئولیت اعلام مصدومان هم فقط و فقط اورژانس کشور است و سازمان دیگری تخصص این کار را ندارد.

    وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف دیگر ارتقاء دانش و مهارت ارائه دهنگان خدمات است، تصریح کرد: در حال حاضر هم برای 9گروه آموزش فوریت‌های پزشکی را آغاز کردیم، به تمام ایرلاین ها هم نامه زدیم که حداقل سرمهمانداران آموزش ببینند،‌ استاندارد، داشتن «پرستار پرواز» در هواپیماست اما حالا که این امکان فراهم نیست سرمهمانداران می‌توانند این آموزش ها را یاد بگیرند. یکی دیگر از قدم ها در خصوص ارتقاء دانش و مهارت تفاهم نامه‌ای با رئیس محترم راه آهن بود که قرار شد مهمانداران را آموزش دهیم و قرار شد برای ما 30واگن و حتی بیمارستان ریلی را آماده کند، که در حال حاضر در حال پیگیری است. برای طلاب، راننده‌ها، گروه نظامی، دانشجویان مدیران و ... هم کتابچه هایی آماده کردیم تا بتوانند خود امدادی و دیگر امدادی کنند.

    وی با اشاره به اینکه مجلس را هم درگیر بحث حوادث ترافیکی کردیم، گفت:‌ قرار شد مجلس فراکسیون مدیریت حوادث ترافیکی و حوادث و بلایای طبیعی ایجاد کند تا هم بودجه‌ها در مسیر اصلی خود قرار گیرد و هم نظارت‌های خوبی انجام شود.

    کولیوند با بیان اینکه وزارت بهداشت هم در حال حاضر سهمیه‌های محلی و منطقه‌ای برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده تصریح کرد: این افراد می‌توانند متخصص شوند و حداقل باید 15تا 20سال در همان شهری که فارغ التحصیل شدند خدمت کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو