فونیکسریمکسبهتام

حداکثر زمان در هر کشور برای خرید ماشین با حداقل حقوق

عصر خودرو- این روزها قیمت پراید، پرفروش‌ترین خودروی ایرانی در بازار، چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان است. عددی که در سال جاری رشد قابل‌توجهی داشته و این رشد، انتقاد بسیاری از مردم را نیز به‌دنبال داشته است. اگرچه مدیران شرکت‌های خودروسازی در ایران، همواره از پایین‌بودن قیمت خودرو گله دارند و خواستار افزایش آن هستند اما تردیدی نیست که قیمت خودرو برای بسیاری از مردم، بیش از توانایی‌شان است.

حداکثر زمان در هر کشور برای خرید ماشین با حداقل حقوق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، حداقل حقوق و مزایا در سال 97 برای فردی مجرد بنا بر تصویب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برابر با یک میلیون و 261 هزار و 269 تومان است که نسبت به سال 96، افزایشی 30 درصدی داشته است. حال اگر فرض کنیم که فرد مجردی با پایه حقوق وزارت کار استخدام شده و قصد خرید خودرو با استفاده از حقوق ماهانه‌اش را دارد و در این مدت از حقوقش، هیچ مقداری را صرف امور جاری مانند خوراک و مسکن نکند، حدود 32 ماه طول می‌کشد تا بتواند پول خرید یک پراید را جمع‌آوری کند! این مورد را هم در نظر بگیرید که خط فقر برای یک خانواده چهار نفره ساکن تهران در تابستان 97، دو میلیون و 728 هزار تومان بوده است. به بیان دیگر، به احتمال قریب به یقین، در شهری مانند تهران، آن پایه حقوق وزارت کار به تنهایی کفاف یک زندگی عادی را هم نمی‌دهد؛ چه برسد به آنکه آن را دست‌نخورده به مدت سه سال جمع کنیم تا بتوانیم با آن پراید بخریم!

    البته همین نکته که پرفروش‌ترین خودروی ایرانی - برخلاف بسیاری از کشورها - هم‌زمان ارزان‌ترین خودرو در این کشور نیز هست، گواهی است بر این نکته که قیمت خودرو در ایران، بیش از توان مالی قشر عظیمی از مردم است.

    حال بد نیست نگاهی بیندازیم به همین آمار در کشورهای دیگر. جدول زیر، مقایسه‌ای است از حداقل حقوق مصوب در 18 کشور که برحسب دلار (به صورت اسمی) آورده شده و متأثر از نرخ دلار در کشور مورد نظر است. بدیهی است که قدرت خرید یک دلار در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است بنابراین در مقایسه‌هایی که بر حسب خرید صورت گرفته، شاخصی به نام «شاخص هزینه زندگی» لحاظ شده که به نوعی این اثر را خنثی کند.

    در محاسبه اعداد، ساعت کاری در هر ماه برابر با 176 ساعت لحاظ شده است. اگرچه در برخی کشورها این عدد متفاوت است اما میزان این تفاوت، تعیین‌کننده نیست.

    جدول حداقل حقوق در 18 کشور جهان

    حداقل حقوق اسمی (دلار)منطقهکشور
    1276 آمریکای شمالی ایالات متحده آمریکا
    1795 آمریکای شمالی کانادا
    313 آمریکای جنوبی برزیل
    625 آمریکای جنوبی آرژانتین
    1961 اروپا فرانسه
    1823 اروپا آلمان
    1767 اروپا بریتانیا
    2816 اروپا دانمارک
    3552 اروپا

    سوییس

    194 آسیا روسیه
    150 آسیا چین
    1301 آسیا کره جنوبی
    1193 آسیا ژاپن
    55 آسیا هند
    2563 اقیانوسیه استرالیا
    678 خاورمیانه عربستان سعودی
    173 آفریقا آفریقای جنوبی
    68 آفریقا مصر

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    در هریک از این کشورها، پرفروش‌ترین خودرو با دیگر کشورها متفاوت است. اگر همان شرایط مفروض در مسئله بالا را برای این کشورها فرض کنیم (حداقل حقوق مصوب به صورت دست‌نخورده) چند ماه طول می‌کشد تا مردم هریک از این کشورها موفق به خرید خودروی محبوب کشورشان شوند؟ برای این محاسبه، ابتدا خودروی محبوب در هر کشور و سپس قیمت خودرو در کشور مربوطه (به دلار) را استخراج و سپس قیمت آنها را به حداقل حقوق ماهیانه تقسیم می‌کنیم. جدول زیر، نتیجه این محاسبات است:

    جدول مقایسه زمان لازم برای خرید خودروی پرفروش در هر کشور با استفاده از حداقل حقوق همان کشور

    زمان حدودی (ماه)قیمت حدودی خودرو (دلار)پرفروش‌ترین خودروکشور
    19 24000 هوندا آکورد ایالات متحده آمریکا

    16

    28000 تویوتا رَوفور کانادا
    57 18000 فیات پالیو برزیل
    48 30000 تویوتا هایلوکس آرژانتین
    10 19000 رنو سلیو فرانسه
    14 25000 فولکس واگن گلف آلمان
    10 17000 فورد فیِستا بریتانیا
    5 14000 تویوتا آیگو دانمارک
    6 21000 اسکودا اوکتاویا سوییس
    31 6000 لادا پریورا روسیه
    60 9000 وولینگ هونگ‌گوانگ چین
    14 18000 هیوندا آوانته کره جنوبی

    7

    8000 تویوتا پریوس ژاپن
    73 4000 ماروتی آلتو 800 هند
    8 21000 تویوتا هایلوکس استرالیا
    44 30000 تویوتا کمری عربستان سعودی
    92 16000 فولکس واگن پولو آفریقای جنوبی
    220 15000 هیوندای اکسنت مصر

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    البته دقت به این نکته ضروری است که اگرچه در کشوری مثل آرژانتین 48 ماه طول می‌کشد تا کارگری با حداقل حقوق و بدون دست زدن به آن حقوق به پرفروش‌ترین خودروی این کشور برسد اما پس از 48 ماه، یک تویوتای هایلوکس نصیبش می‌شود؛ نه یک پراید!

    بد نیست بدانید پرفروش‌ترین خودرو در جهان، تویوتا کورولا است که در این کشورها بین 7 ماه (استرالیا) تا 411 ماه (هند) زمان برای خرید آن با حداقل حقوق لازم است. با اندکی جست‌وجو به این نتیجه می‌رسید که یک تویوتا کورولا در ایران حدود 350 میلیون تومان آب می‌خورد؛ یعنی چیزی حدود 291 ماه زمان لازم است تا پول خرید آن با حداقل حقوق یک کارگر به دست بیاید. دلیل بالا بودن این عدد، نرخ دلار در ایران و تعرفه بسیار بالای گمرک خودرو است که باعث می‌شود قیمت هر خودرو در ایران، جزو بالاترین قیمت‌های خودرو در جهان باشد.

    البته با اینکه حداقل حقوق، معیار نسبتا مناسبی در طبقات فقیر جامعه به شمار می‌رود، الزاما نمی‌تواند دیدِ شفاف و دقیقی نسبت به اکثریت جامعه را به ما بدهد. شاخص‌های دیگری از جمله برابری اقتصادی و هزینه‌های زندگی، نقش‌های بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند. از این‌رو، محاسبات بالا را با میانگین حقوق در هر یک از این کشورها نیز تکرار می‌کنیم:

    جدول مقایسه زمان لازم برای خرید خودروی پرفروش در هرکشور، با استفاده از متوسط حقوق همان کشور

    زمان حدودی (ماه)میانگین حقوق اسمی (دلار)پرفروش‌ترین خودروکشور
    5 5047 هوندا آکورد ایالات متحده آمریکا
    7 4169 تویوتا رَوفور

    کانادا

    25 715 فیات پالیو برزیل
    28 1087 تویوتا هایلوکس آرژانتین
    5 3534 رنو سلیو فرانسه
    7 3706 فولکس واگن گلف آلمان
    5 3773 فورد فیِستا بریتانیا
    3 5473 تویوتا آیگو دانمارک
    3 7347 اسکودا اوکتاویا سوییس
    8 769 لادا پریورا روسیه
    12 724 وولینگ هونگ‌گوانگ چین

    7

    2616 هیوندا آوانته کره جنوبی
    3 3186 تویوتا پریوس

    ژاپن

    26 152 ماروتی آلتو 800 هند
    4 5135 تویوتا هایلوکس استرالیا
    18 1673 تویوتا کمری عربستان سعودی
    35 453 فولکس واگن پولو آفریقای جنوبی
    60 251 هیوندا اکسنت مصر

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    در همین مرحله می‌توانید با مقایسه میانگین حقوق با حداقل حقوق در هر کشور، دیدِ مختصری نسبت به برابری اقتصادی در جامعه کشور هدف پیدا کنید. البته عوامل دیگری نیز در این مورد نقش بازی می‌کنند که از اهمیت بالایی برخوردارند ولی برای مثال، دو کشور آمریکا و دانمارک را در نظر بگیرید. حداقل حقوق در دانمارک، چیزی حدود دو برابر حداقل حقوق در آمریکاست؛ در حالی‌که این دو کشور، میانگین حقوق تقریبا برابری دارند. به بیان دیگر، فقرای دانمارک، چندان از متوسط جامعه دور نیستند. این مورد خودش را در ضریب جینی (شاخصی برای ارزیابی شکاف طبقاتی) این دو کشور نیز نشان می‌دهد. ضریب جینی برای آمریکا برابر با 0.42 و برای دانمارک برابر با 0.29 است. اعداد پایین‌تر به معنای شکاف طبقاتی کمتر است.

    حال اگر هزینه‌های جاری متوسط زندگی را از حقوق بکاهیم چطور؟ واقعیت این است که شاخص هزینه زندگی، برای سبد مشخصی از کالا و برای متوسط جامعه محاسبه می‌شود و این یعنی نمی‌توان فرض کرد فردی که حداقل حقوق را می‌گیرد، با همین هزینه‌ها زندگی می‌کند اما اگر چنین فرضی داشته باشیم و به نوعی رفاهی برابر را برای تمام آحاد جامعه فرض کنیم، چند ماه طول می‌کشد تا در هریک از این کشورها بتوان یک تویوتا کورولا خرید؟ در هفت کشور از کشورهای فوق، هرگز نمی‌توانید! در واقع اصلا دخل و خرجتان با هم جور در نمی‌آید چون هزینه‌های زندگی متوسط از حقوق حداقل بیشتر است. اما در میان 11 کشور باقی‌مانده، استرالیا با 12 ماه، بهترین وضعیت و آرژانتین با 510 ماه بدترین وضعیت را دارد. اگر همین شرایط را برای حقوق متوسط نیز لحاظ کنیم، کماکان استرالیا در صدر باقی می‌ماند ولی برزیل با 280 ماه جای آرژانتین را در قعر می‌گیرد.

    اگر منصفانه و علمی‌تر به مسئله نگاه کنیم، نمی‌توان تنها با استفاده از آمار فوق، مواردی چون رفاه اقتصادی یا رضایت مردم هر کشور را بسنجیم چرا که تعداد عوامل مؤثر در هریک بسیار بیش از موارد بالاست. اما می‌توان به یک نمای کلی از وضعیت در هر کشور و البته در ایران رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو