فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل توانمندسازی معلولان کشور در سازمان بهزیستی:

تنها ۳۰ درصد معابر کشور برای معلولان مناسب سازی شده است

عصر خودرو- مدیرکل توانمند سازی معلولان کشور در سازمان بهزیستی گفت: بسیاری از معابر و اماکن عمومی، امکانات فرهنگی و خدماتی برای معلولان مطلوب نیست و تنها ۳۰ درصد مناسب سازی محقق شده است.

تنها ۳۰ درصد معابر کشور برای معلولان مناسب سازی شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ،  کاظم نظم ده در حاشیه شرکت در نخستین همایش همبستگی و آئین تجلیل از ورزشکاران دارای معلولیت استان قزوین  اظهارداشت: در بهزیستی در حوزه توانبخشی بیش از یک میلیون و 500 هزار معلول شناسایی شده‌اند که دارای معلولیت‌های خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف هستند و تحت پوشش خدمات قرار گرفته‌اند.

    وی افزود: مجموعه خدمات داده شده در بهزیستی با تاکید بر خدمات مبتنی بر جامعه و خانواده صورت می‌گیرد و بیش از یک میلیون و400 هزار معلول در خانواده‌ها حضور دارند و100 هزار معلول نیز در مراکز شبانه روزی و روزانه بهزیستی نگهداری می‌شوند.

    نظم ده بیان کرد: افرادی که در مراکز شبانه روزی داریم اعم از سالمندان، معلولان ذهنی، جسمی حرکتی، بیماران روانی مزمن و حدود 30 هزار معلول و سالمند مجهول الهویه هم در این مراکز تحت پوشش هستند شبانه روزی نگهداری می‌شوند که 70 هزار نفر از اینها افرادی هستند که خانواده دارند اما به دلایلی نگهداری آنها در خانه مقدور نیست.

    وی اظهار داشت: خدمات توانبخشی بیش از 90 درصد معلولان کشور مبتنی بر خانواده و جامعه است که در این راستا یکی از خدماتی که ارائه می‌دهیم مناسب سازی محیط زندگی افراد معلول است.

    نظم ده بیان کرد: واحدهای مسکونی معلولان با اولویت شدید و خیلی شدید بررسی می‌شود و اگر نیاز به مناسب سازی داشته باشد در دستور کار قرار می‌گیرد تا زندگی در منزل مانند رفت و آمد، استفاده از سرویس بهداشتی، آشپزی و سایر امور زندگی راحت شود.

    وی تصریح کرد: بیش از 30 هزار واحد مسکونی معلولان مناسب سازی شده و با نصب بالابر، اصلاح سرویس بهداشتی و خودروهای آنها زمینه ورود آسان به منزل وتردد آنها مهیا شده است.

    مدیرکل توانمند سازی معلولان کشور در سازمان بهزیستی یادآور شد: توانبخشی مبتنی بر جامعه است که دو دهه است این کار انجام می‌شود و اولویت با مناطق روستایی بوده که در این راستا بیش از 480 هزار معلول در مناطق روستایی شناسایی شده و تحت پوشش خدمات توانبخشی قرار گرفته‌اند.

    وی اضافه کرد: هر معلول تحت پوشش از یک خدمت تا شش خدمت از بهزیستی دریافت می‌کند تا زمینه حضورش در جامعه تسهیل شود.

    پرداخت کمک هزینه تحصیلی و رفت و آمد

    نظم ده بیان کرد: یکی دیگر از کارها تأمین هزینه‌های رفت و آمد معلولان با اولویت خدمات درمانی، توانبخشی، ورزشی و آموزشی است و معلولانی که برای کارهای درمانی و توانبخشی مراجعه می‌کنند و باید در سطح شهر و روستا تردد کنند قسمتی از هزینه‌های را نمی‌دهیم.

    وی اظهار داشت: توانمند سازی گروه‌های مختلف سالمندان معلولان و ضایع نخاعی در اولویت دیگر برنامه‌های بهزیستی است که با پرداخت حق پرستاری زمینه خدمت رسانی بهتر به این گروه نیز فراهم شده است.

    نظم ده گفت: در حال حاضر 25 هزار ضایع نخاعی گردنی، کمری و پشتی داریم که به شکل الکترونیک به خانواده‌ها حق پرستاری داده می‌شود تا هزینه نگهداری از آنها کاهش یابد.

    وی اظهار داشت: مجموع خدماتی که به شکل کلی داده می‌شود نسبت به گذشته هم از نظر کیفی و هم کمی افزایش داشته است البته با شرایط ایده ال فاصله داریم اما باید دستگاه‌ها کمک کنند تا با مشارکت جامعه خیرین بتوانیم خدمات بهتری به افراد ارائه کنیم.

    نظم ده بیان کرد: توانبخشی کاری گروهی است و به صورت فردی قابل اجرا نیست و باید کمک کنیم تا فرد معلول وارد توانبخشی شود که در این راستا مناسب سازی محیط فیزیکی و باورها هم ضروری است.

    وی اظهار داشت: یکی از کارهایی ما تأمین هزینه‌های ساخت مسکن معلولان است که این کار نیز با جدیت انجام می‌شود.

    30 درصد جامعه برای معلولان مناسب سازی شده است

    نظم ده در خصوص وضعیت مناسب سازی در کشور هم گفت: در این خصوص دبیرخانه‌ای تشکیل شده تا کارها با همکاری وزارت خانه‌های کشور، بهداشت و صنعت و سازمان بهزیستی انجام شود که تاکنون چهار گزارش ملی تهیه شده و نمونه‌های اجرا شده در مکان‌های ورزشی، پارک‌ها، معابر و بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی بررسی شده است.

    وی اضافه کرد: میزان مناسب سازی شده در کشور خوشبینانه ترین حالت کمتر از 30 درصد است لذا باید همچنان کار کنیم و با تغییر باورها و همکاری همه نهادها و دستگاه‌ها از مهندس تا سازنده‌ها شرایط را برای دسترسی آسان معلولان از خدمات شهری مهیا شود که اولویت با اماکن عمومی و سپس ساخت و سازهای شخصی است.

    نظم ده در ادامه گفت: اجرای قانون جامع حمایت از معلولان از مهمترین درخواست‌های ما در بهزیستی است که اصلی ترین توانبخشی معلولان مناسب سازی است زیرا اگر معلول به ورزشگاه، سینما، ادارات، پارک‌ها دسترسی مناسب داشته باشد می‌تواند با روحیه بهتری زندگی مرده و به توانبخشی مطلوب برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو