فونیکسریمکسبهتام

۱۰ نکته کلیدی که خودرویتان را آماده فصل بهار می‌کند

عصر خودرو- با فرا رسیدن فصل بهار باید دستی به سر خودرویمان بکشیم و وسیله‌ای که اسباب راحتی ما را فراهم می‌کند را برای رانندگی در این فصل آماده کنیم.

۱۰ نکته کلیدی که خودرویتان را آماده فصل بهار می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از برترین ها ، به همان ترتیب که با فرا رسیدن فصل بهار، لباس‌های گرم و زمستانی را کنار می‌گذاریم و با پوشیدن لباس‌های خنک و بهاری، به استقبال فصل جدید می‌رویم، باید دستی به سر خودرو نیز بکشیم و وسیله‌ای که هر روز اسباب راحتی و حمل و نقل ما را فراهم می‌کند را برای رانندگی در بهار آماده کنیم.

    10 نکته کلیدی که خودرویتان را آماده فصل بهار می‌کند

    از طرف دیگر گرم شدن هوا، نوید مسافرت‌های بیشتر و گشت و گذار در طبیعت را می‌دهد و برای حفظ سلامت خودمان هم که شده باید نگاهی به وضعیت خودرو داشته باشیم و آن را برای مسافرت‌های بهاری آماده کنیم. به همین منظور آغاز بهار را به فال نیک می‌گیریم و در ادامه شما را با ترفند‌هایی آشنا می‌کنیم که به لطف آنها، رانندگی دلچسبی را در بهار امسال تجربه خواهید کرد.

    ناگفته نماند بیشتر ترفند‌هایی که در ادامه برای شما خواهیم گفت را شخصاً می‌توانید انجام دهید، اما اگر به قول معروف، دست به آچار نیستید، پیشنهاد می‌کنیم هر موردی را که شخصاً تمایلی به انجام آن ندارید را به مکانیک خودروی‌تان واگذار کنید. مهم این است که این موارد حتماً انجام شود تا ضامنی برای سلامت راننده و سرنشینان باشد. از طرف دیگر بعضی از این ترفند‌ها تغییر محسوسی در کاهش مصرف سوخت را نیز به دنبال دارند که این امر نیز انگیزه خوبی برای شما جهت رسیدگی به خودرو در فصل بهار خواهد بود.

    1. قسمت‌های زیر خودرو را حسابی تمیز کنید

    زمستان فصل برف و یخبندان است و برای جلوگیری از یخ‌زدگی جاده و آب شدن برف‌ها، شهرداری کف خیابان را با نمک جاده می‌پوشاند، تردد از روی برف و یخی که با نمک جاده مخلوط شده باعث می‌شود تا این نمک به زیر خودرو پاشیده شود. جالب است بدانید نمک جاده به قسمت‌های زیر خودرو آسیب وارد می‌کند و پس از تمام شدن فصل زمستان، باید حتماً زیر خودرو کاملاً شسته شود.

    برای اینکار بهترین روش این است که از یک شیلنگ آب استفاده کنید، به این ترتیب شیلنگ آبی که با آن حیاط را تمیز می‌کنید را به زیر خودرو بگیرید و با فشار آب، تمام قسمت‌های زیرین خودرو را کاملاً پاک کنید. بهتر است جهت جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب، در پاک کردن این قسمت‌ها از یک تی یا جاروی بلند کمک بگیرید و پس از اینکه زیر خودرو حسابی خیس خورد، این قسمت را با بشویید.

    2. لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید

    به عنوان یک راننده حرفه‌ای حتماً در جریان هستید که فشار هوای لاستیک را باید هر از گاهی کنترل کنید، جالب است بدانید فشار هوای لاستیک خودرو در برابر تغییر 12 درجه‌ای هوای بیرون، چیزی نزدیک به نیم کیلو در هر 6.5 سانتی‌متر مربع تغییر می‌کند. در نتیجه پس از اینکه فصل سرد را پشت‌سر گذاشتیم باید حتماً فشار هوای لاستیک‌ها دوباره کنترل شود. پیشنها‌د می‌کنیم با توجه به لاستیکی که برای خودرو انتخاب کرده‌اید و نوع خودرویی که سوار آن می‌شوید، فشار لازم برای هوای لاستیک‌ها را تشخیص دهید. برای اینکار می‌توانید از مکانیک خود نیز کمک بگیرید.

    توصیه می‌کنیم فشار هوای لاستیک‌ها را زمانی کنترل کنید که تایر خودرو سرد شده باشد، چرا که حتی اگر با خودرو چند کیلومتر حرکت کرده باشید، فشار درست نمایش داده نمی‌شود و لاستیک‌ها باید پس از اینکه چند ساعت توقف کرده‌اید بررسی شوند. همان‌گونه که حتماً در جریان هستید اگر لاستیک‌ها فشار هوای زیادی داشته باشند، خودرو خوش‌فرمان‌تر می‌شود و مصرف بنزین نیز کاهش پیدا می‌کند. اما فشار هوای بیش از حد لاستیک، فرسوده‌شدن قسمت‌های مرکزی تایر را به دنبال دارد.

    از طرف دیگر اگر فشار هوای لاستیک‌ها کم باشد، تمام قسمت‌های تایر فرسوده می‌شود و از آنجایی که خودرو نیاز به قدرت بیشتری برای حرکت با لاستیک‌های کم‌باد را دارد، مصرف سوخت هم افزایش پیدا می‌کند.

    به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم پس از پایان فصل سرما، حتماً فشار هوای لاستیک را بررسی کنید تا مقدار فشار هوای تایر خودروی شما در شرایط مناسب و ایده‌آل باشد.

    3. نگاهی به برف‌پاک‌کن خودرو داشته باشید

    زمستان فصل پرکاری برای برف‌پاک‌کن خودرو است تا برف، باران و آلودگی‌ها را از شیشه پاک کند. از طرف دیگر نمک جاده نیز که در بالا به آن اشاره شد گاهی اوقات روی شیشه جلوی خودرو پاشیده می‌شود و برف‌پاک‌کن‌ها حسابی کثیف و آلوده می‌شوند. این موارد باعث می‌شود تا کارشناسان خودرو، عمر مفید 6 ماه را برای برف‌پاک‌کن خودرو پیش‌بینی کنند.

    به این ترتیب بهتر است در ابتدای بهار که فصل بارندگی نیز هست، نگاهی به برف‌پاک‌کن‌ها داشته باشید و در صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید. از طرف دیگر مخزن آب برف‌پاک‌کن خودرو را نیز پر کنید و از برف‌پاک‌کن خشک برای تمیز کردن شیشه خودرو استفاده نکنید.

    3. جای لاستیک‌ها را عوض کنید

    انصافاً باید اعتراف کرد تعویض جای تایر‌ها کار پردرسری است، اما از آنجایی که این کار باعث افزایش عمر لاستیک خودرو می‌شود و از ساییدگی زودهنگام یکی از تایر‌ها جلوگیری می‌کند باید حتماً فکری به حال آن بردارید. از طرف دیگر از آنجایی که تایر‌ها بار متفاوتی از وزن خودرو را تحمل می‌کنند، تغییر محل قرارگیری آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

    الگوی رانندگی افراد نیز تأثیر مستقیمی در فرسایش لاستیک‌ها دارد، اما تجربه نشان داده است حدوداً پس از هر 80 تا نهایتاً 16 هزار کیلومتر رانندگی، بهتر است جای لاستیک‌ها را تغییر دهید.

    ناگفته نماند ابعاد لاستیک بعضی از خودرو‌ها در قسمت عقب و جلو متفاوت است و در این شرایط بهتر است برای تعویض محل تایر‌ها با مکانیک خود مشورت کنید.

    5. فیلتر روغن و روغن موتور را تعویض کنید

    پیشنهاد می‌کنیم به همان ترتیب که با فرا رسیدن سال نو، خانه تکانی می‌کنید، رسیدن سال جدید و تعطیلات را به فال نیک بگیرید و دستی به سر موتور خودرو و سایر قسمت‌های فنی آن بکشید. برای اینکار بهتر است فکری به حال تعویض فیلتر روغن و روغن موتور بردارید. بعضی از تولید کننده‌های خودرو پیشنهاد می‌کنند روغن موتور خودرو را که پس از مدتی آلوده و سنگین شده را برای بهبود کارآیی خودرو در آب و هوای گرم عوض کنید.

    برای تشخیص بهترین زمان تعویض فیلتر روغن و روغن موتور از مکانیک خودروی خود نیز می‌توانید کمک بگیرید. قانون نانوشته‌ای در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن بهتر است هر زمان که برای تعویض روغن موتور اقدام می‌کنید، فیلتر روغن را نیز تعویض نمایید. دلیل این امر هم کاملاً مشخص است چرا که روغنی که تازه تعویض شده اگر از میان فیلتر کثیف و قدیمی عبور کند، سریع‌تر آلوده می‌شود.

    6. از تعویض فیلتر هوا غافل نشوید

    همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید فیلتر هوا جلوی ورود گرد و غبار و آلودگی‌ها را به محفظه احتراق موتور و سیلندر می‌گیرد و اگر فیلتر هوای خودرو تمیز نباشد، موتور با تمام نیرو کار نمی‌کند. جالب است بدانید پایگاه اینترنتی کار کِر (CarCare)، گزارش جالبی در این زمینه منتشر کرده و مدعی است تعویض به‌موقع فیلتر هوایی که روزنه‌های آن مسدود شده، مسافتی که یک خودرو می‌تواند طی کند را به میزان 10 درصد افزایش می‌دهد. تعویض فیلتر به اندازه‌ای اهمیت دارد که در خودرو‌های مختلف، چراغی برای تعویض فیلتر‌ها تعبیه شده است، اما اگر به سلامت خودروی خود اهمیت می‌دهید پیشنهاد می‌کنیم دست‌کم هر شش ماه یک بار، فیلتر هوا را تعویض کنید.

    اگر هم در مناطق پر گرد و خاک و آلوده زندگی می‌کنید بهتر است فیلتر هوای خودرو را در بازه زمانی کمتر از 6 ماه تعویض کنید. خوشبختانه تعویض فیلتر هوا در بیشتر خودرو‌ها کار ساده‌ای است و دردسر زیادی ندارد و همین کار ساده نه تنها عمر خودرو را افزایش میدهد بلکه کارایی آن را نیز بیشتر می‌کند.

    7. از سیستم خنک‌کننده خودرو غافل نشوید

    این کار هزینه چندانی ندارد، اما انجام آن جلوی خرابی موتور را می‌گیرد و به همین دلیل نیز پیشنهاد می‌شود دست کم هر دو سال یک بار یا پس از طی 38 هزار کیلومتر، سیستم خنک کننده خودرو را کاملاً تمیز کنید. توجه داشته باشید که خالی کردن رادیاتور و پر کردن آن کفایت نمی‌کند و برای اینکار باید از شوینده‌های مخصوص کمک بگیرید. این شوینده باید رادیاتور را از زنگ‌زدگی‌های احتمالی، روغن و موادی که ته‌نشین شده اند پاک کند.

    پس از اینکه رادیاتور را با مواد شوینده مخصوص، حسابی تمیز کردید، مجدد آنرا با ترکیبی از آب و مواد خنک‌کننده رادیاتور پر کنید، ترکیب آب و این مواد باید به میزان 50 به 50 باشد. اگر در مکان‌هایی زندگی می‌کنید که آب و هوای آلوده و کثیفی دارند بهتر است 70 درصد مواد خنک‌کننده داخل رادیاتور بریزید و 30 درصد آب. در این زمینه از مکانیک خود نیز می‌توانید راهنمایی بگیرید.

    8. درپوش رادیاتور و باک بنزین را بررسی کنید

    درپوش رادیاتور به افزایش فشار سیستم خنک‌کننده خودرو کمک می‌کند و جلوی جوش‌رفتن آب رادیاتور را می‌گیرد، اما این درپوش‌ها عمر دائمی ندارند و پس از مدتی باید آن را تعویض کنید. بهترین زمان برای تعویض درپوش رادیاتور نیز دقیقاً همان زمانی است که رادیاتور را تمیز می‌کنید.

    انتخاب درپوش اهمیت زیادی دارد و بسته به نوع خودروی خود و مشاوره‌ای که تعمیرکار به شما داده است، بهترین درپوش را انتخاب کنید تا فشار آب رادیاتور را به بهترین شکل ممکن حفظ کند. از طرف دیگر با توجه به قیمت بنزین و توصیه‌هایی که برای جلوگیری از هدر رفتن آن می‌شود، توصیه می‌کنیم درپوش باک بنزین خودروی خود را همیشه سالم نگه دارید و در صورت خراب شدن، سریعاً درپوش جدیدی خریداری کنید.

    با این ترفندها خودروی خود را آماده بهار کنید

    یک درپوش معیوب نمی‌تواند جلوی تبخیر بنزین را در باک بگیرد و به سادگی بنزین بخار می‌شود. جالب است بدانید کسی توجه زیادی به تعویض درپوش باک‌بنزین نمی‌کند و آمار نشان داده نزدیک به 20 درصد از درپوش باک‌های بنزین خودرو‌ها در کل دنیا خراب است و به همین دلیل سالانه نزدیک به 147 گالون بنزین هدر می‌رود.

    9. باتری و شمع خودرو را بررسی کنید

    اطمینان خاطر حاصل کنید که باتری و قسمت‌های اتصال آن فرسودگی نداشته باشند، شمع خودرو به ازای هر 1600 کیلومتر، چیزی نزدیک به 3 میلیون بار روشن می‌شود و کاملاً مشخص است چنین گرمایی فرسایش زیادی را به دنبال دارد. از طرف دیگر کثیف بودن شمع نیز، احتراق نادرست آن را به دنبال دارد، که چنین فرآیندی باعث هدر رفتن سوخت می‌شود.

    در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم اگر در تدارک سفر‌های نوروزی هستید یا در ماه‌های آتی سفری در پیش دارید، حتماً سلامت باتری و شمع خودرو را بررسی کنید و اگر بیشتر از 2 سال از عمر باتری و شمع می‌گذرد حتماً به فکر تعویض آن‌ها باشید.

    10. تمیز کردن داخل خودرو را فراموش نکنید

    زمستان فصل سرما و یخبندان است و سرنشینان برای نجات از سرمای بیرون، ترجیح می‌دهند داخل خودرو باشند، حتی گاهی اوقات خوراکی‌ها را نیز داخل خوردو می‌خورند و آشغال و باقیمانده خوراکی‌ها در زیر صندلی‌ها تلنبار می‌شود. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم به همان ترتیب که سال نو، دستی به سر و روی خانه می‌کشید و قسمت‌های مختلف آن را تمیز و پاکیزه می‌کنید، داخل خودرو را نیز تمیز کنید.

    برای اینکار از یک جاروبرقی قدرتمند کمک بگیرید و پس از اینکه تمام کفپوش‌های خودرو را خارج کردید و روکش‌صندلی‌ها را نیز باز نمودید، تمام قسمت‌های داخل خودرو را جارو بکشید، در حین انجام اینکار از تمیز کردن زیر صندلی‌ها غافل نشوید. جارو و تمیز کردن صندوق عقب نیز از آن مواردی است که ممکن است درسر بیشتری داشته باشد، اما لازم و ضروری است و بهتر است هر چند وقت یکبار تمام قسمت‌های خودرو تمیز و مرتب شود.

    در حین تمیز کردن صندوق عقب، پیشنهاد می‌کنیم لاستیک زاپاس و ابزاری که در این قسمت دارید را نیز از محل خود خارج کنید و قبل از اینکه لاستیک را دوباره در محل خود قرار دهید، حتماً فشار باد آن را کنترل کنید و اگر باد خالی کرده بود، در اولین فرصت لاستیک زاپاس را باد کنید. پس از اینکه داخل خودرو را حسابی جارو کشیدید، با استفاده از ترکیبات شیمیایی مخصوص تمیز کردن داخل خودرو، داشبورد، قسمت‌های داخلی در، پنجره‌ها و هرجایی که دست‌تان می‌رسد را حسابی تمیز کنید.

    تجربه نشان داده است برای تمیز کردن روکش صندلی خودرو‌هایی که از پارچه بافته شده است از مواد تمیزکننده مبلمان می‌توانید کمک بگیرید، اگر هم روکش صندلی‌های شما از چرم است، سراغ محلول‌های تمیز کننده چرم را بگیرید.

    در این قسمت به پایان ترفند‌هایی رسیدیم که با انجام آنها، خودروی شما آماده گشت و گذار در فصل بهار می‌شود، از آنجایی که ما ایرانی‌ها اهل سفر و مسافرت هستیم و بدون شک شما هم تجربه‌های خوبی از آمادگی‌های خودرو برای فصل بهار دارید، پیشنهاد می‌کنیم در قسمت نظرات تجربه‌های مفید خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو