فونیکسریمکسبهتام

دلایل کاهش شتاب خودرو چیست؟

با برطرف کردن این موارد شتاب خودروی خود را بهبود ببخشید

عصر خودرو- شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از مدتی استفاده از خودرو یک روز به خود آمده و دیده‌اید که این ماشین دیگر آن ماشین قبلی نیست و شتاب گذشته را ندارد. در این مطلب در مورد علل این مشکل در خودرو مواردی را ذکر کرده ایم که با برطرف کردن آن مشکل خودرو حل خواهد شد.

دلایل کاهش شتاب خودرو چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش «عصرخودرو» به نقل از عصر ایران ، موتورهای درونسوز در حالت کلی به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه تقسیم‌بندی می‌شوند. هر سیکل یا چرخه در موتور چهار زمانه دارای 4 مرحله است:

    مکش: در این مرحله ابتدا سوپاپ ورودی باز شده و مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می‌گردد. ترکیب مناسب سوخت و هوا یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود عمکرد موتور بوده و در صورت عدم رعایت این نسبت، راندمان موتور کاهش خواهد یافت.

    تراکم: در این مرحله پیستون از نقطه انتهایی (Bottom Dead Center) به سمت بالا حرکت کرده و باعث تراکم مخلوط سوخت و هوا می‌گردد.

    سیکل های 4 گانه موتور

    دلایل کاهش شتاب خودرو چیست؟ با برطرف کردن این موارد شتاب خودروی خود را بهبود ببخشید.

    انفجار: جرقه شمع چون کبریتی در خرمن باعث احتراق و انفجار مخلوط سوخت و هوا شده و در نتیجه پیستون دوباره به سمت نقطه انتهایی برگردانده می‌شود.

    تخلیه: در نهایت گاز و دود حاصل از احتراق باید تخلیه گردد که در این مرحله، سوپاپ تخلیه دود باز شده و دود و گازهای تولیدی خارج می‌شوند.

    به گزارش همراه مکانیک مراحل چهارگانه فوق از آن جهت در این مطلب آمده است که اختلال در هر یک از این مراحل بی‌شک باعث اختلال در عملکرد موتور و کاهش راندمان آن خواهد شد و یکی از جاهایی که این کاهش اثر خود را نشان می‌دهد شتاب خودرو است

      در ادامه به بررسی جزیی دلایل کاهش شتاب خودرو می‌پردازیم

    خرابی یا کثیفی فیلتر هوا: چنانچه تنفس عادی خودرو مختل شده و مجاری تنفسی آن مسدود یا خراب گردد همانند آدمی دچار مشکلات شدیدی خواهد شد. فیلتر هوا یکی از ارکان اصلی سیستم تنفسی خودرو بوده و قطع به یقین یکی از تجهیزاتی است که صحت عملکرد آن لازمه ( نه شرط کافی) عملکرد مناسب موتور است.

    فیلتر هوا و لزوم تعویض آن

    دلایل کاهش شتاب خودرو چیست؟ با برطرف کردن این موارد شتاب خودروی خود را بهبود ببخشید.

    خرابی یا کثیفی فیلتر هوا، مسیر ورود هوا را مسدود کرده و در نتیجه موتور به هر دری می‌زند تا نفس بکشد که این یعنی موتور تحت فشار بوده و دیگر آن شتاب و قدرت همیشگی را نخواهد داشت.

    کثیفی یا مسدود شدن مبدل کاتالیست: گازهای تولیدی در نتیجه احتراق رخ داده در موتور، باید نحو شایسته و کامل تخلیه گردند تا موتور به عملکرد نرمال خود ادامه دهد.

    در مسیر خروج این دودها، قطعه‌ای تحت عنوان کاتالیست تعبیه شده است که مانع از ورود گازهای سمی به محیط اطراف گردد حال اگر کاتالیست کثیف، مسدود یا خراب شده باشد مانع از خروج گازهای تولیدی چه سمی و چه غیر سمی شده و به عبارتی تنفس خودرو مختل شده که این موضوع نیز باعث کاهش راندمان موتور شده و خود را در کاهش شتاب خودرو نشان خواهد داد.

    شل شدن سیم گاز: سیم گاز قطعه‌ای مکانیکی بوده و به مرور زمان، امکان شل‌شدگی آن وجود دارد. با شل شدن سیم گاز، دریچه هوا به طور کامل باز نشده و تناسب بین سوخت و هوا به هم خواهد خورد. در نتیجه انفجار قدرت لازم را نداشته و باعث کاهش راندمان موتور خواهد شد.

    خرابی مافلر: مافلر یا صدا خفه‌کن در گذر زمان پیر و فرسوده شده و دیگر نباید انتظار داشت عملکردی را که به هنگام صفر بودن داشت هم‌اکنون نیز به نمایش بگذارد. معمولا مافلر پس از چند سال زنگ زده و یا به علت تجمع ذرات دوده، آنچنان که باید عمل نکرده و باعث کارکرد نامطلوب موتور خواهد شد.

    مافلر

    دلایل کاهش شتاب خودرو چیست؟ با برطرف کردن این موارد شتاب خودروی خود را بهبود ببخشید.

    همانطور که ملاحظه می‌نمایید تمامی موارد فوق به سیستم تنفس خودرو مربوط بوده و می‌توان این خرابی‌ها در خرابی یا اختلال در سیستم تنفسی طبقه‌بندی نمود.

    خرابی پمپ بنزین: پمپ بنزین خودرو معمولا در داخل باک قرار داشته و وظیفه آن پمپاژ سوخت به سمت موتور است.

    در صورت خرابی پمپ بنزین، سوخت کافی به موتور نرسیده و در نتیجه موتور بازدهی لازم را نخواهد داشت. این موضوع مخصوصا در دورهای بالا بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

    مشکل  انژکتور: در گذر زمان، انژکتور نیز همانند هر قطعه دیگری عملکرد مطلوب روزهای اول را نداشته، لذا سوخت کافی به سیلندر تزریق نمی‌گردد. عدم تزریق کافی سوخت باعث بر هم خوردن تعادل بین سوخت و هوا شده و در نهایت موتور از عملکرد مورد انتظار فاصله گرفته و دیگر شتاب و قدرت قبلی را نخواهد داشت.

    انژکتور

    دو مورد مطروحه فوق را نیز می‌توان به نحوی در ارتباط با سیستم سوخت‌رسانی خودرو در نظر گرفت.

    خرابی رینگ و پیستون‌ها: خرابی یا فرسودگی رینگ‌ها و پیستون‌ها باعث نشتی مخلوط سوخت و هوا به کارتر شده و در نتیجه قدرت ناشی از احتراق به شدت کاهش می‌یابد.

    خرابی استپر موتور: شاید بتوان مهم‌ترین وظیفه استپر موتور را تنظیم هوای ورودی به موتور دانست و با توجه به آنچه تا کنون عنوان شد واضح است که خطا یا اختلال در عملکرد آن باعث اختلال در عملکرد موتور و کاهش راندمان آن خواهد شد.

    خرابی سوپاپ‌ها: وجود رسوب بر روی سوپاپ‌ها منجر به مشکلاتی در مرحله تراکم و همچنین هوارسانی به موتور شده عملکرد آن را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    کیفیت روغن مورد استفاده: روغن علاوه بر روانکاری، نقش خنک‌کنندگی را نیز بر عهده داشته و در صورت عدم خنک‌کنندگی مناسب، به دلیل حرارت و گرمای بالا، مخلوط سوخت و هوا پیش از جرقه‌زنی شمع‌ها منفجر شده و لذا موتور راندمان قبلی را نخواهد داشت.

    کثیفی یا گرفتگی فیلتر روغن: خرابی فیلتر روغن، عملکرد روغن را مختل نموده و در نتیجه احتمال رخ داد مورد فوق نیز دور از انتظار نمی‌باشد.
    استفاده از لاستیک و رینگ‌های غیراستاندارد: شاید استفاده از لاستیک‌ها و یا رینگ‌های بزرگ، ظاهر شکیل و پر ابهتی را برای خودرو به ارمغان داشته باشد ولیکن همین امر خود می‌تواند باعث کاهش شتاب خودرو شود.

    تنظیم نامناسب تسمه تایم: چنانچه تسمه تایم از تنظیم درست و دقیق خود خارج شود بر حرکت‌ها سوپاپ‌ها تاثیرگذار بوده و مانع از احتراق مناسب در موتور خواهد شد.

    کیفیت پایین سوخت: کیفیت سوخت از دیگر عواملی است که بر مقدار قدرت و شتاب موتور تاثیرگذار است لذا سعی نمایید همواره از سوخت با کیفیت مناسب استفاده نمایید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو