فونیکسریمکسبهتام

اما و اگرهای دوربین های جدید ثبت تخلف مازندران

عصر خودرو- بی اطلاعی بسیاری از رانندگان مازندران از نحوه عملکرد دوربین های جدید ثبت تخلف نصب شده در محورهای این استان اعتراضی حق به جانب به دنبال داشت که شفافیت موضوع و تفهیم فعالیت ثبتی آنها بر اساس میانگین سرعت در طول مسیر این اعتراض ها را بی معنا کرده است.

اما و اگرهای دوربین های جدید ثبت تخلف مازندران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، مدتی است برخی از مردم مازندران نسبت به ثبت تخلف خود از طریق سیستم های هوشمند در برخی محورهای این استان اعترض دارند، مبنی بر اینکه زمانی که از مقابل دوربین ثبت تخلف رد می شدند سرعت آنها مجاز و در برخی از مواقع حتی پایین تر از حد مجاز بوده اما جریمه شده اند.

    این اعتراض بیشتر از سوی رانندگانی مطرح شد که در جاده فرح آباد به ساری، آمل به محمود آباد و ساری به قائمشهر در حال تردد بودند، غاقل از اینکه دوربین های جدید نصب شده در برخی از محورهای استان برخلاف دوربین های ثبت تخلف لحظه ای میانگین سرعت یک خودرو را در طور مسیر سنجش کرده و در صورت تجاوز از سرعت مجاز اقدام به جریمه می کنند.
    گفتنی است که دوربین های قدیمی فقط در هنگام عبور سرعت خودرو را محاسبه می کرد و در صورت تجاوز راننده از سرعت مجاز در باقی مسیر غیر موثر بود، که این موضوع منجر شد تا رانندگان در هنگام عبور از مقابل دوربین سرعت خود را کم کرده و در باقی مسیر اقدام به تخلف نمایند.
    در واکنش به نصب دوربین های جدید که چندین سال پیش در برخی استان های دیگر راه اندازی شد و عملا چیز جدیدی نیز نبوده، برخی رانندگان معترض شدند که عبور آنها از مقابل دوربین با سرعت مجاز بوده و یا اینکه پلیس راه مدرکی دال بر سرعت غیر مجاز آنها ندارد.
    البته غیر فعال بودن سامانه پیامکی برخی از خودروهای استان نیز به این اعتراض دامن زده و برخی حتی ماه ها از جریمه خود بی خبر بودند.
    فرمانده پلیس راه مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پلیس موظف است برای جلوگیری از تخلفات رانندگی از جدیدترین تکنولوژی و دستگاه های سنجش استفاده کند و این موضوع نه در ایران و مازندران بلکه در تمامی کشور های دنیا انجام می شود.
    سرهنگ قدمی با بیان اینکه قانون استفاده از به روزترین و کارآمدترین ابزارهای کنترلی را برای پلیس مجاز کرده است، افزود: تکنولوژی که در ثبت تخلفات کشور و استان مازندران استفاده می شود از به روزترین سیستم ها است که در حال حاضر حتی در کشورهای اروپایی استفاده می شود.
    گفتنی است که بر اساس ماده 3 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوبه 1389، تهیه، نصب و نگهداری تجهیزات الکترونیکی از قبیل عکسبرداری، فیلمبرداری و سامانه‌های ماهواره‌ای و نظایر آن جهت ثبت تخلف و کنترل عبور و مرور در شهرها به عهده شهرداری‌ها و در خارج از شهرها به عهده وزارت راه و ترابری (سازمان راهداری و حمل و نقل پایانه‌های کشور) می‌باشد که با هماهنگی راهنمایی و رانندگی ملزم به اجراء این ماده می‌باشند.
    فرمانده پلیس راه مازندران اظهار داشت: بر خلاف برداشت عموم که وظیفه پلیس را ثبت تخلف در لحظه می دانند، وظیفه اصلی پلیس راه پایش و سنجش تردد خودرویی در طول یک مسیر است.
    **دوربین های ثبت تخلف جاده های مازندران قابل دور زدن نیستند
    فرمانده پلیس راه مازندران اظهار داشت: تمامی دوربین های ثبت تخلف جاده ای استان سرعت خودروها را به صورت میانگین ثبت می کنند و کم کردن سرعت جلوی دوربین تاثیری در جریمه نشدن ندارد.
    وی افزود: در سیستم های قدیمی، ثبت تخلف یا به صورت دوربین های لحظه ای بود که ایجاب می کرد چندین دوربین در طول مسیر کارگزاری کنیم و هزینه ای بسیار سنگین در برداشت، یا به صورت حضور افسر در کنار خیابان برای سنجش سرعت بود که نه تنها نیروی بسیاری می طلبید، بلکه منجر به ایجاد ترافیک در برخی نقاط می شد.
    قدمی با بیان اینکه سیستم های جدید ثبت میانگین سرعت تا حدودی تمامی ضعف های سیستم های قدیمی را پوشانده است، افزود: مزایای اصلی این سامانه این است که اگر چنانچه راننده ای بر سر حواس پرتی و یا به صورت لحظه ای سرعت خود را افزایش داد، سامانه سرعت میانگین او را محاسبه می کند و از جریمه خودرو خوداری می کند.
    **هر تجاوز ثبت شده از سوی دوربین ها جریمه می شود
    فرمانده پلیس راه مازندران اعلام کرد: در صورت فعال بودن دوربین های ثبت تخلف، بدون کوچکترین دخالت عوامل انسانی، تمامی تخلفات ثبت و جریمه صادر می شود.
    به گفته او به طور میانگین هر یک از 61 دوربین فعال جاده ای استان تا 500 تخلف در روز را ثبت می کنند که میزان این تخلفات از 60 هزار تومان تا 200 هزار تومان متغییر است.
    قدمی همچنین تاکید کرد که دوربین های ثبت سرعت تمامی عرض محور را پوشش داده و حتر عبور از خطوط کناری را هم ثبت می کنند.
    قدمی در پاسخ به اینکه برخی از جریمه ها به صورت پیامکی به راننده اطلاع داده نمی شود نیز گفت: متاسفانه بسیاری از رانندگان شماره خود را در مشخصات پلاک خود ثبت نکرده و یا شماره اشتباه وارد می کنند.
    وی اعلام کرد که ثبت شماره تماس در مشخصات پلاک از طریق پلیس +10 و یا راهنمایی و رانندگی شهرستان ها انجام می شود.
    **تخلفات باید در ذهن رانندگان متوقف شود
    فرمانده پلیس راه مازندران اعلام کرد: تمامی دوربین های ثبت تخلف جاده ای استان سرعت خودروها را به صورت میانگین ثبت می کنند و کم کردن سرعت جلوی دوربین تاثیری در جریمه نشدن ندارد.
    سرهنگ قدمی افزود: برخی از رانندگان خودروها با مراجعه به پایگاه های پلیس از ثبت تخلف اشتباه از طریق دوربین های ثبت سرعت شکایت دارند که در زمان عبور از دوربین سرعتشان پایین تر از حد مجاز بوده است..
    وی ادامه داد: عملکرد این دوربین ها به گونه ای است که یک دوربین در ابتدا و یک دوربین در انتهای جاده مواصلاتی نصب می شود و از نقطه شروع تا پایان به صورت میانگین و هوشمند سرعت خودرو را در بازده زمانی محاسبه می کند.
    قدمی ضریب خطای این دوربین ها را بسیار پایین توصیف کرد و گفت: در گذشته به دلیل وجود دوربین های ثبت تخلف لحظه ای، برخی رانندگان هنگام عبور از مقابل دوربین سرعت خودرو را کم کرده تا با جریمه مواجه نشوند و در باقی مسیر با سرعت غیر مجاز حرکت می کردند.
    به گفته او وجود دوربین های ثبت تخلف نه با هدف دریافت جریمه، بلکه با نیت بازدارندگی از رانندگی های پر خطر و بالا بردن ضریب امنیت راههای استان و کشور است.
    فرمانده پلیس راه توقف در برابر دوربین را امری بیهوده دانست و گفت: تخلفات باید در ذهن و فرهنگ رانندگان و مردم متوقف شود نه در برابر دوربین.
    قدمی همچنین افزود: سرعت مجاز در هر یک از محورهای استان بر اساس نگاه کارشناسی، سطح ایمنی، گستردگی فضای جاده ای در طول محورها نصب شده است و نباید رانندگان به اشتباه سرعت مجاز در همه جاده های استان را یکسان بدانند.
    **حرکت به سوی برچیده شدن سیستم صدور قبوض جریمه
    فرمانده پلیس راه مازندران افزود: بر اساس سامانه های جدید پایشی رفته رفته پلیس راه در حال جمع آوری قبوض جریمه و حضور فیزیکی پلیس برای ثبت سرعت با دوربین های دستی است.
    با این حال وی با رد شایعه خاموش بودن دوربین های ثبت تخلف گفت: تمامی دوربین های ثبت تخلف استان در حال حاضر روشن هستند و حتی دوربین هایی که چراغ روشنایی آنها خاموش است به فناوری دید در شب مجهز شده اند و در تاریکی مطلق تخلفات را مشاهده و ثبت می کنند.
    فرمانده پلیس راه مازندران میزان تخلفات دوربین های ثبت سرعت استان را نیز توضیح داد و گفت: تخلف تا سقف 30 کیلومتر بر ساعت مبلغ 600 هزار ریال، از 30 تا 60 کیلومتر مبلغ یک میلیون ریال و تجاوز از سرعت غیر مجاز بیش از 60 کیلومتر بر ساعت مبلغ 2 میلیون ریال است.
    به گفته فرمانده پلیس راه مازندران در حال حاضر 61 دوربین ثبت تخلف در سراسر محورهای استان مازندران فعال هستند و سرعت تردد های خودرویی را پایش می کنند که در محور های اصلی ، پرتردد و پر خطر نصب شده اند.
    وی مزیت سیستم ثبت تخلفات از طریق دوربین های جدید را پیشگیری از ضایع شدن حق مردم عنوان کرد و گفت: در سیستم جدید راننده متخلف یکبار در طول مسیر جریمه می شود و با هر بار ثبت تخلف برای او جریمه مجزا در نظر گرفته نمی شود.
    گفتنی است که روزانه حدود یک میلیون و 600 هزار تردد در سطح استان انجام می شود و به ترتیب محورهای ساری به قائمشهر و بابل به قائمشهر پر ترددترین جاده های استان و کشور هستند.
    براساس گزارش سال 97 شاهد کاهش حدود 6 درصدی تخلفات جاده ای و در نوروز 98 نیز نسبت به دوره مشابه با کاهش 6 درصدی تخلفات در سطح جاده های استان مازندران مواجه بوده ایم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو