فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به کمپرسی ۲۶۴۰ آمیکو؛

رقیب تجاری های اروپایی از سرزمین پارس

عصر خودرو- این روز ها بازار خودرو‌های تجاری ایران خالی‌تر از هر زمان دیگری است و با خروج برند‌های اروپایی و حتی چینی‌ها، خریداران برای خرید خودرو‌های صفرکیلومتر و طرح های جایگزینی با مشکلات متعددی مواجه هستند.

رقیب تجاری های اروپایی از سرزمین پارس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹:۰۰
  • رقیب تجاری های اروپایی از سرزمین پارس
  • رقیب تجاری های اروپایی از سرزمین پارس
  • رقیب تجاری های اروپایی از سرزمین پارس
  • رقیب تجاری های اروپایی از سرزمین پارس
  • رقیب تجاری های اروپایی از سرزمین پارس
  • رقیب تجاری های اروپایی از سرزمین پارس
  • رقیب تجاری های اروپایی از سرزمین پارس

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ،  در این میان اما ارس خودرو دیزل که بیشتر با نام تجاری‌اش "آمیکو" شناخته می‌شود در روزهای سخت تحریم توانسته با اتکا به توان داخلی و بهره‌گیری از متخصصان ایرانی، کامیون کمپرسی 2640 را در منطقه آزاد ارس به تولید برساند، محصولی که به پشتوانه تجربه چندین ساله آمیکو در تولید انواع خودرو های تجاری و با همراهی برترین نام‌های تولید قطعات خودرو‌های سنگین در جهان، آماده رقابت با برند‌های اروپایی در بازار کشورمان است.
در ماه های گذشته که سایه تحریم ها بر سر بازار خودرو ایران افتاده است، بسیاری از برندهای معتبر از ایران رخت بربستند، بازار خودروهای تجاری سنگین دچار نوسانات بسیاری شده است و حتی عدم وجود خودرو به اندازه کافی و با قیمت منطقی باعث شد طرح بزرگ نوسازی ناوگان تجاری کشور نیز با ظرفیت 250 هزار خودرو بر روی زمین باقی بماند. با این حال در یک سال گذشته که بیشتر تولید کنندگان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، ارس خودرو دیزل یا همان آمیکو است که هنوز سبد محصول اش خالی نشده و حتی در اواخر سال گذشته از خودروی جدید 2631 نیز رونمایی کرد. این شرکت حالا مدتی است که طرح فروش کشنده 2640 را آغاز کرده است. کشنده ای که در کارخانه آمیکو در منطقه ارس تولید می شود. این موضوع بهانه شد تا نگاهی به مشخصات فنی خودرویی بیندازیم که حاصل دست رنج کارگران ایران است.
همانطور که در بالا اشاره شد 2640 کشنده ای است که در ایران تولید می شود. در واقع این خودرو یک مجموعه از بهترین قطعات است که نامش را آمیکو گذاشتند. زیرا آمیکو برعکس بسیاری از نگاه های غیرکارشناسی که تصور می کنند در صنعت خودرو باید همه چیز را در داخل تولید کرد و می خواهند چرخ را از نو طراحی کنند،  توان فنی و مهندسی خود را همچون برندهای معتبر خودرو در جهان به کار گرفته است تا یک خودرو شامل مجموعه ای از قطعات تولید داخل و تولیدکنندگان بزرگ جهانی گردآوری کند تا در نهایت محصولی رقابتی توسط کارگران ایرانی به تولید برساند. این روش از تولید، همان روشی است که کمپانی های بزرگی چون مان، مرسدس بنز، رنو، داف و ... در حوزه خودروهای تجاری سال هاست که در پیش گرفته اند. به این معنا که سیستم سوخت رسانی، ترمز و... را برون سپاری می نمایند و به جای این کار از قطعات تولید کنندگان معتبر جهان بهره می برند. در واقع آنها تا اندازه ای تولید داخلی برایشان اقتصادی باشد عمق داخلسازی را افزایش می دهند. به این ترتیب وقت و هزینه خود را صرف تحقیق و توسعه دانش فنی و تکنولوژیکی کرده تا در نهایت محصولی بهتر به مشتریان عرضه کنند.
کشنده 2640 آمیکو محصولی است که با توجه به تئوری بالا در ایران ساخته می شود. یعنی بخش هایی از این خودرو همچون شاسی و بدنه در داخل تولید می شود و بخش هایی نیز از بهترین های دنیا تهیه شده و در 2640 گرداوری می شود. این خودرو به یک موتور 6 سیلندر حدود 12 لیتری مجهز است که استاندارد یورو 3 دارد. از نظر کیفیت احتراق و تناسب سیستم سوخت رسانی ساخت و تخلیه موتور، سیستم سوخت رسانی ساخت  Bosch در این موتور با گازوئیل موجود در ایران کاملا کالیبره شده است. به همین دلیل این موتور در بخش سوزن های انژکتور و بارل و پلانجرهای پمپ سوخت نسبت به رقیبان اروپایی حساسیتی ندارد که این خود می تواند صرف جویی اقتصادی چند میلیونی را به همراه داشته باشد. زیرا دیگر به طور متوسط در هر 4 تا 6 ماه نیازی به تعمیر و تمیزکاری سیستم سوخت رسانی نیست. در نتیجه در هوای کوهستانی و ارتفاع بالا اگر موتور آمیکو سرد باشد، با تک استارت روشن شده و سریع تر از دیگر رقیبان حتی اروپایی به دمای ایدال می رسد. جالب است بدانید فشار سوخت در سیستم سوخت رسانی این موتور از 6 بار در محل مکش از باک تا 1600 بار در زمان پاشش درون سیلندر افزایش پیدا می کند. این فشار آنقدر بالاست که می توان با ان برش کاری انجام داد!
این موتور می تواند در دور 1900 به قدرت 400 اسب بخار برسد. شاید تصور کنید این میزان از قدرت نسبت به حریفان اروپایی هنوز کم است اما دو نکته را نباید فراموش کرد، نکته اول کالیبراسیون مناسب ضرایب دنده های گیربکس و دیفرانسیل است که برای بازار ایران  و جاده های پر پیچ و خم طراحی شده است و به همین دلیل کشش مناسبی را به خصوص در سربالایی ها و جاده های کوهستانی برای خودرو به ارمغان می آورد. در حالی که در بخش ضرایب دیفراسنیل و گیربکس، محصولات اروپایی اغلب برای اتوبان های پرتعداد اروپا طراحی شده اند و از این رو حد میانگینی از سرعت و قدرت را همزمان به همراه دارند. هر چند با قانون حداکثر سرعت در اتوبان ها شاید سرعت در مورد خودروهای تجاری سنگین آنقدرها صدق نکند.
نکته بعدی این که این محصولات با استانداردهای یورو 5 و 6 آلاندی طراحی شدند در حالی که ما در ایران یکی از بی کیفیت ترین گازوئیل های جهان را عرضه می کنیم. از این رو حتی محصولات روز اروپا نیز که بعد از برجام وارد بازار ایران شد انبوهی از دود سایه رنگ را هر روز راهی محیط زیست می کنند. اما موتور 2640 با همین بنزین تنظیم و کالیبره شده است و به همین دلیل امروز این خودرو با استاندارد یورو 3 از یورو 6 و 5 آلایندگی کمتری دارد و این مهم حتی با چشم هم قابل لمس است. از جمله قابیلت های دیگر این موتور باید به گشتاور 1920 نیوتن متری آن اشاره کرد که در بازه اصلی دور موتور مورد استفاده راننده یعنی از 1000 تا 1400 دور در دسترس قرار دارد که خود باعث کاهش مصرف سوخت می شود.
ظرفیت روغن موتور 28 لیتر است. یعنی حدود 10 لیتر کمتر از دیگر رقیبان که در زمان تعویض روغن صرف اقتصادی بیشتری دارد. البته بعضی تصور می کنند روغن کمتر در موتور ممکن است موجب کاهش کیفیت روانکاری و یا خنک کاری موتور شود. اما واقعیت اینجاست که این تئوری زمانی درست به نظر می رسد که بدانیم طراحی موتور با چه المان هایی انجام شده است. در موتور 2640 مجموعا از 55 لیتر آب برای خنک کردن موتور استفاده می شود و طراحی ماژول روغن کاری و مجاری روغن به گونه ای است که نیازی به حجم بالای روغن ندارد. زیرا فشار مدار روغن کاری بسیار بالاست و نفوذ روغن به مجاری مثل یاتاقان ها بسیار با کیفیت است. در واقع طراح موتور یعنی کمپانی AVL اتریش با دانش فنی خود توانسته موتوری اقتصادی تر نسبت به گذشته طراحی کند. ضمن این که این موتور اساسا در دمای بالا کار می کند و جالب است بدانید ترموستات اول موتور تازه در دمای 87 درجه باز می شود و همچون موتور خودروهای پژو اساسا در دمای بالا عملکرد بهتری دارد.
آمیکو حتی برای هواکش موتور هم، زمان و هزینه زیادی صرف کرده است و به همین دلیل با توجه به شرایط آب و هوایی و گرد و خاک در ایران از هواکشی در این خودرو استفاده کرده که بتواند ذرات درشت گرد و غبار را در مخزنی در پایین خود جذب کند تا هوای باکیفیت تری وارد موتور شود.
سیستم کلاچ ساخت Sachs آلمان است و با استفاده از مکانیسم پنوماتیک و هیدرولیک عمل می کند. این کلاچ نیز در تناسب با ضرایب گیربکس و قدرت موتور برای استفاده از محصولات ساخت ایران توسط ZF به خواست تولید کننده داخلی بومی سازی شده است و به همین دلیل راندمان انتقال گشتاور و مقاومت حرارتی بالایی دارد. گیربکس نیز از ساخته های ZF است و 16 دنده رو به جلو و 2 دنده عقب دارد. مکانیسم عملکرد پمپ کلاچ نیز با استفاده از قدرت سیستم هیدرولیک و پنوماتیک تامین می شود. در این گیربکس قابلیت استفاه از نیم دنده هم وجود دارد. اکسل های کشنده 2640 از ساخته های کمپانی اشتایر اتریش است که یکی از تامین کننده های اصلی اکسل خودروهای مان، رنو و چند برند دیگر است.
مجموعه ترمز چرخ ها نیز آلمانی هستند. زیرا توسط Wabco طراحی و تولید شدند آمیکو در همه محصولات تجاری سنگین از این برند برای بخش ترمز استفاده می کند. جالب آنکه در طول حدود 30 سال فعالیت این شرکت و عرضه بیش از 35 هزار خودرو تجاری سنگین به بازار تا به امروز شکایتی ناشی از عملکرد ضعیف ترمزهای آمیکو نشده است. همچنین مجموعه فرمان 2640 نیز مسافری از آلمان است، زیرا توسط ZF ساخته می شود. البته به جز ترمزها بالن های تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق محور عقب هم ساخت وابکو بلژیک هستند.
این خودرو نیز مثل کمپرسی 2631 آمیکو از شاسی دوبل ساخت داخل بهره می برد. شاسی که باعث شده ضرب المثل ((کمر آمیکو خم نمیشه)) در میان رانندگان باب شود. مهندس محسن باقری سرپرست واحد فن و مهندسی  شرکت ارس خودرو دیزل ( آمیکو) در این خصوص می گوید: متاسفانه در ایران خودروهای تجاری در بسیاری از مواقع بیش از حد ظرفیت بارگیری می شوند و این موضوع در دراز مدت به شاسی و متعلقات دیگر آسیب می رساند. در نتیجه ما در محصولات آمیکو از شاسی دوبل استفاده می کنیم. این کارشناس می افزاید: به همین منظور ما در تست ها GVW ( وزن ناخالص) کشنده 2640 را تا 50 تن هم بالا بردیم و خوشبختانه شاسی و اکسل و ... از این امتحان نمره قبولی گرفتند. باقری در خصوص هزینه های نگهداری کشنده 2640 نیز می گوید: ببینید وقتی شما یک محصول صنعتی را مناسب با نوع و محیط کاربری مهندسی می کنید، در واقع قصد دارید استهلاک آن محصول را کاهش بدهید که این مهم دقیقا با هزینه های نگهداری و عمر مفید آن محصول ارتباط مستقیم دارد.
گفتنی است آمیکو به عنوان هدیه به خریداران این خودرو یک یخچال مسافرتی نیز هدیه می دهد. این خودرو مجهز به بخاری درجا آلمانی به نام Eberspacher ، شیشه بالابرهای برقی، LCD کابین استراحت، تهویه مطبوع اتوماتیک و چند امکان دیگر رفاهی و ایمنی است. آمیکو 2640 در مدل صفر کیلومتر و با گارانتی 200 هزار کیلومتر با قیمت 628 میلیون تومان یعنی کم تر از قیمت یک کشنده اروپایی دست دوم به فروش می رسد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو