فونیکسریمکسبهتام

شهردارتهران در آیین بهره‌برداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی‌خواستار شد

تغییر فرهنگ تک‌سرنشینی

عصر خودرو- همه ما منتقدان خودرو‌های تک‌سرنشین هستیم و باز هم خیابان‌ها پر از خودرو‌هایی است که ۴ صندلی خالی دارند. خودرو‌های شخصی۴۰درصد از آلودگی گازی ناشی از منابع متحرک را تولید می‌کنند و حجم قابل توجه آنها هم سطح زیادی از معابر سواره‌رو را می‌پوشاند اما استفاده از یک خودروی سواری به‌صورت تک‌سرنشین همچنان روش رایجی برای رفت‌وآمد در شهر است.

تغییر فرهنگ تک‌سرنشینی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین  ،  شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از اتوبوس‌های بازسازی و خریداری شده در بوستان گفتگو، ضمن تأکید بر اینکه نمی‌توان شهروندان را با اجبار از به کار بردن خودرو‌های شخصی بازداشت، بیان کرد: باید کاری کنیم تا خودروی تک‌سرنشین به‌عنوان «ضد‌ارزش» شناخته شود. شهردار در روز سه‌شنبه بدون خودرو با دوچرخه به محل بوستان گفتگو و از آنجا همراه با دیگر کارکنان شهرداری و با یکی از اتوبوس‌های نوساز به سمت محل کار خود رفت.

    کاهش تردد با خودروی شخصی
    شهردار تهران در آیین بهره‌برداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، گفت: برایند همه تصمیمات ما باید منجر به افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی در تردد در شهر تهران شود و نتیجه فعالیت‌های ما کاهش تردد با استفاده از خودروی شخصی باشد. این سیاست عمومی همه کلانشهرهای دنیاست. متأسفانه به‌دلیل اینکه ما مبانی نظری را تعقیب نکرده‌ایم به این هدف نرسیده‌ایم و سهم خودروهای شخصی در حمل‌ونقل عمومی شهر تهران بیشتر از سایر وسایل حمل‌ونقل است.

    پیروز حناچی تأکید کرد: باید کاری کنیم که تردد خودروی تک‌سرنشین به ضد‌ارزش در شهر تبدیل شود و این نمی‌شود مگر با همراهی مردم. 80درصد آلودگی در تهران مربوط به‌خودروهاست و 40درصد هم مربوط به‌ خودروهای شخصی است.
    شهردار تهران با بیان اینکه باید کاری کنیم که فیلتر دوده در داخل ساخته شود، افزود: مینی‌بوس‌هایی که امروز وارد ناوگان اتوبوسرانی می‌شوند را بخش خصوصی راه‌اندازی می‌کند و نیاز است که دولت در این زمینه کمک و همراهی کند.
    حناچی در حاشیه این مراسم در پاسخ به این سؤال که آیا دولت سهم خود را در تامین اتوبوس‌های درون‌شهری می‌پردازد، گفت: در گذشته شهرداری این موضوع را پیگیری نمی‌کرد و دولت هم سهم خود را نمی‌پرداخت اما از این پس با کمک وزارت اقتصاد، میزان این بدهی‌ها مشخص می‌شود و برای رفع این مشکل نیز در حال تهاتر هستیم.
    او با بیان اینکه هم‌اکنون اتوبوسرانی تنها می‌تواند 10درصد از هزینه‌های خود را تامین کند، ادامه داد: مابقی هزینه‌ها باید به‌صورت یارانه از سوی دولت پرداخت شود که در تمام دنیا این اتفاق می‌افتد.
    شهردار درباره واگن‌هایی که باید از گمرک ترخیص شوند، گفت: این واگن‌ها معادل 7قطار متروست که 3قطار آماده پیوستن است و تا مهر هر‌ ماه یک قطار به متروی تهران اضافه می‌شود. مشکل در پرداخت بدهی مالیات بر ارزش‌افزوده 15درصد از قطعات این قطارهاست که در حال حل این مشکل هستیم.

    حناچی همچنین درباره تعدیل نیرو در دفتر شهردار تهران هم گفت: کوچک بودن و بهره‌وری اصل است و حضور 240نیرو در دفتر شهردار را قبول ندارم و اگر قرار است بخش‌های مختلف شهرداری چابک شود، این اتفاق می‌تواند از دفتر شهردار شروع شود.
    شهردار تهران درباره استعفای رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به‌دلیل عدم‌تخصیص اعتبارات فرهنگی عنوان کرد: به هر حال تا وقتی بحث حقوق کارکنان است نمی‌توانیم به بخش‌های دیگر بودجه بدهیم؛ ضمن اینکه بیشترین حجم سرمایه‌گذاری شهرداری تهران برای توسعه فضاهای فرهنگی است.
    رئیس شورای شهر تهران نیز در جلسه شورای شهر درباره بهره‌برداری از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های جدید گفت: ما برای پایتخت نیاز به 3هزار دستگاه اتوبوس داریم که شهرداری تهران باید هرچه سریع‌تر با تولید‌کنندگان این بخش قرارداد‌های لازم را از طریق برگزاری مناقصه ببندد.
    محسن هاشمی بیان کرد: دولت درباره سهم 82.5درصدی وظیفه خود را به ‌نحو احسن انجام داده است و طبق مصوبه اخیر 19هزار دستگاه اتوبوس باید به چرخه ناوگان حمل‌ونقل کشوری اضافه شود که اگر درست بگویم 9هزار دستگاه آن شهری و 10هزار دستگاه آن بین‌شهری است.

    نصب ضروری فیلتر دوده
    سال‌ها قبل مینی‌بوس‌های دیزلی دودزا از شهر اخراج شدند و اکنون مینی‌بوس‌هایی که وارد ناوگان حمل‌ونقل می‌شوند به فیلتر دوده مجهز هستند تا دود گازوئیل نتواند آلودگی هوا را افزایش دهد.
    معاون شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری و توسعه ناوگان اتوبوسرانی با بیان اینکه با خروج یک دستگاه اتوبوس فرسوده و ورود یک اتوبوس گازسوز به شبکه حمل‌ونقل شهرداری تهران 142هزار دلار صرفه‌جویی در مصرف سوخت انجام می‌شود، گفت: براساس آنچه به تصویب شورای اقتصاد رسیده شرکت نفت متعهد شده به بخش خصوصی که اتوبوس‌های گازی جدید خریداری می‌کند این مبلغ را بپردازد و با این کار قفل نوسازی اتوبوس‌ها در پایتخت باز می‌شود.

    محسن پورسیدآقایی، اظهار کرد: برخی از خطوط حمل‌ونقل مسافران در پایتخت، مسافران کم و فاصله کوتاهی دارد؛ بنابراین می‌توان در این خطوط مینی‌بوس را به‌جای اتوبوس جایگزین کرد. در برنامه 5ساله نیز مشخص کرده‌ایم کدام خطوط اتوبوس باید به خط مینی‌بوس تبدیل شود.
    معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه فیلتر دوده به موتور خودرو‌ها آسیب نمی‌زند، گفت: نگران دودزایی این مینی‌بوس‌ها نیستیم؛ چراکه مجهز به فیلتر دوده‌ هستند و این فیلتر‌ها در هنگام ساخت مینی‌بوس‌ها و در کارخانه روی آنها نصب شده است. همچنین برنامه‌هایی در دستور کار داریم که سایر اتوبوس‌های فعلی (BRT) را مجهز به فیلتر دوده کنیم و این کار را به‌خود شرکت‌های سازنده اتوبوس‌ها واگذار کرده‌ایم.

    خرید ١٣ اتوبوس با درآمد طرح ترافیک
    روی شیشه جلوی بعضی از اتوبوس‌هایی که در پارکینگ پارک گفتگو قرار داشتند، برچسبی نصب شده بود که نشان می‌داد این اتوبوس‌ها با درآمد ناشی از طرح ترافیک خریداری شده‌اند.
    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مراسم بهره‌برداری و توسعه ناوگان این شرکت در این‌باره گفت: بیش از ٤۰میلیارد تومان برای خرید اتوبوس‌های دوکابین جدید هزینه شده است.٦۰درصد ناوگان اتوبوسرانی هم‌اکنون فرسوده است و با تمام تلاش‌ها برای نوسازی ناوگان، متأسفانه هنوز با فرسودگی ناوگان دست به گریبانیم. پیمان سنندجی با بیان اینکه جای مینی‌بوس در چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران خالی بود، تصریح کرد: ١١٧دستگاه مینی‌بوس از طریق بخش خصوصی خریداری‌شده که در خطوط طراحی‌شده به‌کارگیری خواهند شد.

    او از تکمیل طرح راه‌اندازی سامانه هوشمندِ اعلام نام ایستگاه در خطوط تندرو خبر داد و گفت: با وجود تحریم‌ها تکمیل تمام خطوط، اندکی زمان‌بر شده و تا پایان تیر تمام خطوط تندروی پایتخت به سیستم هوشمندِ اعلامِ صوت، مجهز خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو