فونیکسریمکسبهتام

بازار انواع باتری خودرو در ایران؛

ثبات در بازار باتری

عصر خودرو- بازاری که علاوه بر تولیدات داخلی، محصولات خارجی نیز سهم عمدهای در بازار فروش باتری ایران دارند. در این مطلب قصد داریم برای شما از روزهای نه‌چندان خوشایند این راسته بگوییم و همچنین به مشکلات مردم در این بازار بپردازیم.

ثبات در بازار باتری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ،  در گام  نخست  باید اذعان کرد تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه اقتصاد ایران در بازار باتری اثرات بسیار زیادی داشته است. در میانه‌های سال قبل بود که باتری خودرو به‌یک‌باره افزایش قیمت بیش از دو برابری را تجربه کرد و از طرفی تولیدکنندگان داخلی نیز با کمبود مواد اولیه و همچنین برخی قطعات اساسی مواجه شدند. اما به‌هرروی به همت مدیران و همچنین تولیدکنندگان این حوزه در صنعت داخلی ایران، چراغ تولیدات داخلی در این راسته هیچ‌وقت خاموش نشد و حالا با کاهش تنوع برندهای خارجی و باز شدن فضا برای عرضه محصولات بومی در بازار، کارخانه‌های ایرانی با افزایش ظرفیت تولید محصولات خود را روانه ویترین باتری‌سازها می‌کنند. در حال حاضر باتری‌های ایرانی با نهایت کیفیت و همچنین قیمتی مقرون‌به‌صرفه برای مالکان خودروهای ساخت داخل به‌مرور به انتخاب اول آن‌ها تبدیل می‌شوند و  پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه چاره دیگری در بازار وجود ندارد باید تولیدات داخلی هر چه سریع‌تر جایگزین برندهای خارجی در بازار شود؛ هرچند که کیفیت برخی از باتری‌های نامدار ساخت کره جنوبی را ندارند. باتری‌های سهند، صباباتری، سپاهان ازجمله پرفروش‌های بازار قلمداد می‌شوند که به همراه گارانتی کامل قابل خریداری هستند. نکات منفی در مور باتری‌های داخلی این است که دارندگان خودروهای خارجی ریسک استفاده از باتری‌های داخلی را نمی‌پذیرند و عمده دارندگان این خودروها باید در این آشفته‌بازار برای خرید یک باتری اتمی 60 آمپری مبلغی در حدود 700 هزار تومان هزینه کنند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که بیشتر محصولات داخلی از نوع باتری‌های اسیدی هستند و باتری‌های اتمی یا اصطلاحاً خشک به وفور در بین برندهای داخلی دیده نمی‌شود. در مورد برندهای خارجی نیز باید خاطرنشان کرد مهم‌ترین اتفاق پیرامون این باتری‌ها کاهش تنوع و تعداد برندهای خارجی است به‌طوری‌که از برندهای معروف کرهای و ژاپنی در بازار کمتر از 5 نوع موجود هست و اغلب بازارهای دور از پایتخت نیز از بهترین باتری‌های خارجی بی‌نصیب هستند. همچنین باید یادآور شد برخلاف بازارهایی مانند روغن‌موتور یا لنت ترمز در ایران، باتری تقلبی بسیار کمی در بازار دیده می‌شود و لااقل تا به امروز این بازار از ویروس کالاهای تقلبی مصون مانده است.
    قیمت باتری معمولاً با چه فاکتورهایی تعیین می‌شود؟     
    هنگام خرید باتری جدید در صورت تحویل باتری قدیمی قیمتی بین 40 تا 80 هزار تومان بسته به نوع باتری و همچنین میزان آمپر آن از قیمت باتری جدید کاسته می‌شود. میزان آمپر باتری نیز در تعیین قیمت نهایی آن فاکتور بسیار مهمی محسوب می‌شود به نحوی که باتری‌های با آمپر بالا همواره جزو گران‌ترین باتری‌های بازار شناخته می‌شوند. اما به طور کلی نیز باید گفت باتری‌های خشک از اسیدی گران‌تر هستند و باتری‌های ساخت کره جنوبی جزو بهترین و با ارزش‌ترین باتری‌های بازار ایران قلمداد می‌شوند.  
    به‌عنوان نکته آخر نیز باید یادآور شد با گران شدن قیمت باتری اغلب مردم به اورهال کردن باتری‌های قدیمی روی آورده‌اند که البته باتری‌های خشک توانایی بازیابی و شارژ مجدد کمتری نسبت به باتری‌های اسیدی دارند. از همین رو بازار باتری‌سازها و لوازم جانبی و حتی شارژ کردن باتری‌ها دشارژ شده بارونق بیشتری نسبت به اوایل سال قبل دنبال می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو