فونیکسریمکسبهتام

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی:

عدم استقبال از خودروهای تولیدی دانشگاه‌

عصر خودرو- رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره اعلام نیاز صنایع خودروسازی به دانشگاه‎ها گفت: یک نمونه خودرو هیبریدی در دانشگاه ما ساخته شده، اما متاسفانه هیچ پیگیری در این خصوص صورت نگرفت.

عدم استقبال از خودروهای تولیدی دانشگاه‌
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از  ایلنا، علی خاکی صدیق (رییس دانشگاه صنعتی خواجه  نصیر الدین طوسی) درباره اعلام نیاز صنایع خودروسازی کشور به دانشگاه‌ها و استفاده آنها از نخبگان دانشگاهی برای کیفیت‌بخشی به تولید خودروهای داخلی گفت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی یکی از دانشگاه‌هایی موفق در ارتباط با صنعت بوده است. در حال حاضر نیز تعداد زیادی پروژه صنعتی در دست اقدام و اجرا داریم، اما مساله این است که الان از تمام ظرفیت‌مان استفاده نمی‌کنیم، یعنی تنها بخشی از ظرفیت دانشگاه مورد استفاده صنعت قرار می‌گیرد.

    وی ادامه داد: برخی از همکاران ما که در رشته مربوط به خودروسازی تخص دارند، در این خصوص با بخش خودروسازی همکاری می‌کنند، ولی تمام ظرفیت آنها به کار گرفتته نمی‌شود، البته ما پروژه‌هایی در زمینه خودرو هیبرید و الکتریکی در دانشگاه انجام دادیم. یک نمونه خودرو هیبریدی در دانشگاه ما ساخته شده، اما متاسفانه هیچ پیگیری در این خصوص صورت نگرفت. امیدواریم  پیگیری و همکاری‌های ما با صنعت خودروسازی گسترش یابد.

    رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این خصوص اضافه کرد: تولید این ماشین هیبریدی یک کار مشترک بین دانشگاه ما و صنعت خودروسازی بود که چندی پیش از آن رونمایی شد و تبلیغاتی هم در این زمینه صورت گرفت، ولی الان ما نیاز داریم حمایتی صورت بگیرد تا پروژ‌ه خودروهای الکتریکی عملیاتی شود و به خط تولید برسد، زیرا ما یک نمونه دانشگاهی و نیمه صنعتی این خودرو را ساخت‌ایم، اما تا الان هیچ پیگیری بابت آن نشده است. به هر حال امیدواریم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که پروژه‌های این چنینی پیگیری و صنعت خودرو از توانمندی دانشگاه‌ها بهره‌مند شود.

    خاکی صدیق درباره چرایی کیفیت پایین برخی خودروهای داخلی گفت: فکر می‌کنیم بخشی از آن به عدم رقابت میان خودروسازان برمی‌گردد، از طرف دیگر آنها به مراکزی که در زمینه ارتقا و کیفیت می‌توانند کمک‌شان کنند، احساس نیاز جدی نکردند. در حال حاضر قراردادهایی در این خصوص داریم، اما بسیار کم هستند و ظرفیت دانشگاه‌ها بیش از اینهاست.

    او اشاره کرد: در ارتباط با کیفیت خودروها می‌توانیم کارهای بسیار بزرگتری را در صورت استقبال خودروسازها انجام دهیم به هر حال دانشگاه ما در حوزه صنعت افراد خبره و درجه یکی در سطح کشور دارد.

    رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: یک سری اعضای هیات علمی داریم که تخصص‌شان خودرو است و سال‌هاست در این زمینه کار می‌کنند و مورد وثوق صنعت هستند. در واقع صنایع از این اعضای هیات علمی به عنوان مشاور استفاده می‌کنند و پروژه‌هایی را به صورت خاص به این افراد ارجاع می‌دهند. این نشان می‌دهد صنعت متخصصان ما را از نظر تخصصی قبول دارد.

    خاکی صدیق گفت: ظرفیت دیگر ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که در حوزه خودرو فعال هستند؛ در حال حاضر تعداد زیادی دانشجوی ارشد و دکتری داریم که اینها در زمینه خودرو تحقیق می‌کنند.تحقیقات اینها می‌تواند دقیقا در جهت نیاز صنعت باشد، البته دانشجویان و دانش‌آموختگان نیاز به حمایت مالی و اطلاعاتی از سوی صنایع دارند. صنعت باید داده محصول مورد نظر را در اختیار دانشجو و محقق قرار دهند تا شخص بتواند با داده‌‌های واقعی کار کند و  حتی در آزمایشگاه‌های آنها آزادانه ورود و خروج  داشته و تست انجام دهد، اما این کار خیلی رواج نیست.

    وی همچنین درباره سرنوشت مبهم اشتغال فارغ التحصیلان گفت: دانشگاهی مثل دانشگاه خواجه نصیر وظیفه دارد، دانش آموختگانی تربیت کند که بتوانند در بازار کار موفق باشند. اینکه دانشگاه خودش کار ایجاد کند و دانش‌آختگان در آنجا شاغل شوند، جزو شرح وظایف دانشگاه نیست. وظیفه دانشگاه تربیت نیروی انسانی است که مهارت داشته و کارآفرین هم باشد، یعنی  پس از فارغ التحصیلی بتواند کارآفرینی کند. دانشگاه‌ها از نظر سطح علمی با هم متفاوت‌اند، ولی با رصد دانشگاه‌های خوب کشور می‌بینیم که عمده دانش‌آموختگان آنها توانایی کارآفرینی را دارند. حتی صنعت و نهادی که از این دانشجویان استفاده کرده‌اند، ابراز رضایت کرده‌اند.

    خاکی صدیق افزود: تا به حال این اتفاق نیفتاده که از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های سطح اول کشور استفاده کنند و بگویند این افراد مناسب نبودند و باید از نیروهای خارج از کشور استفاده شود.

    رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در پایان اظهار داشت: یکی از وظایف آموزش عالی این است که فاصله مهارت و اشتغال دانشجویان را کم کند.این اتفاق در همه دنیا وجود دارد. دانشگاه‌های متنوعی در کشورها وجود دارد. مساله این است که آیا ما از ظرفیت دانش‌آموختگان خوب استفاده می‌کنیم؟ متاسفانه خیر، ما از این ظرفیت خیلی خوب استفاده نمی‌کنیم و این کاری نیست که دانشگاه بتواند در آن قدم بردارد، در واقع نهاد استفاده کننده باید دانشجویان را انتخاب و از آنها استفاده کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو