فونیکسریمکسبهتام

نقص فنی در شهرداری برای خبرنگاران دردسرساز شد

عصر خودرو- خبرنگاران از ابتدای تیر مشمول دریافت طرح ترافیک با تخفیف ۹۰ درصدی شدند. حدود یک ماه از ارسال پیامک تأیید معاونت حمل و نقل برای خبرنگاران واجد شرایط می‌گذرد ولی اهالی رسانه گله‌مند از اخذ عوارض بدون تخفیف هستند و شهرداری هم پاسخ روشنی در این باره نمی دهد.

نقص فنی در شهرداری برای خبرنگاران دردسرساز شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ،  بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک، طرح ترافیک جدید در سال 1397 در همان محدوده سابق و با تغییراتی در زمان، شیوه پرداخت و نحوه اخذ مجوز اجرا شد. این موضوع از ابتدای اجرا با حواشی فراوانی همراه بود و بازار انتقادات به آن داغ بود. همچنین برخی شهروندان در چند ماه پایانی سال گذشته در محدوده زوج یا فرد اگر خلاف روزهای پلاکشان تردد داشتند علاوه بر اخذ عوارض، توسط پلیس هم جریمه شدند.

    دعوا بین پلیس راهور و شهرداری بر سر این موضوع بالا گرفت و مسؤولان شهرداری اعلام کردند اخذ عوارض قانونی و بر اساس مصوبه شورای شهر بوده است. البته شورای شهری‌ها از جمله محمد علیخانی، عضو کمسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت، اخذ این عوارض غیر قانونی بوده است.

    محسن پورسیدآقایی بر قانونی بودن این عوارض اصرا دارد و استدالات زیادی در این زمینه ارائه کرده است. وی در گفت‌وگو با فارس در این زمینه گفت: جریمه اقدامی است که پلیس برای کسی که عمل غیرقانونی انجام داده اِعمال می‌کند اما عوارض به مردم شهر تعلق دارد و عارضه‌ای است که خودرو برای سایرین ایجاد می‌کند، لذا اگر کسی عوارض پرداخت نکرده است آن را بدهکار به مردم شهر می‌دانیم.

    وی بیان داشت: بنابراین چه در طرح ترافیک و چه در زوج یا فرد هر کسی عوارضی نداده باشد، این عوارض باید به عنوان بدهی برایش ثبت شود و آن را پرداخت کند. پلیس نیز حق دارد به دلیل تخلف، راننده را جریمه کند و ما در کار پلیس نظارت و دخالتی نداریم. در قدیم هر کسی در محدوده زوج یا فرد در روز، خلاف پلاکش تردد می‌کرد، فقط جریمه می‌شد و سال پیش این موضوع مطرح شد که راننده هم عوارض را بدهکار و هم جریمه ‌شود.

    قانونی یا غیر قانونی بودن اخذ این عوارض هرچه بود هنوز نتیجه آن مشخص نشده و پرونده‌ای در این زمینه در دیوان عدالت اداری تشکیل شده است. شهروندان گلایه‌مند از اخذ این عوارض‌اند و برخی امیددارند این پول به جیب آنها بازگردانده شود. البته هرچند اقداماتی در این راستا صورت گرفته و نتیجه هنوز مبهم است.

    هرچند طرح زوج و فرد امسال دیگر اجرایی نشد و طرح کاهش آلودگی هوا از ابتدای تابستان جایگزین آن بود ولی حالا دوباره به نوعی اخذ عوارض، برای اهالی رسانه دردسرساز شده است.

    اخذ عوارض غیرقانونی از اهالی رسانه

    خبرنگاران در بهار امسال برای طرح ترافیک ویژه ثبت نام کردند و پس از طی مراحل مختلف برخی از آنها که گفته می‌شود بیش از 2 هزار نفر هستند موفق به دریافت طرح ترافیک ویژه که همان تخفیف 90 درصدی عوارض است بهره‌مند شدند. ارسال پیامک تأیید طرح از همان ابتدای تیر آغاز شد و طی این پیام به خبرنگاران اعلام که نسبت به پرداخت حداقل 120 هزارتومان در حساب شهروندی خود اقدام کنند.

    نگرانی از جریمه پلیس به دلیل اشتباه مسؤلان

    یکی از خبرنگاران در باره مشکلش می‌گوید: سال گذشته طرح ترافیک به آن تعلق نگرفت و در جریان عوارض زوج و فرد مجبور به پرداخت عوارض و هم جریمه پلیس شد. امسال دوباره علیرغم وجود طرح برایم پیامک آمده و نگرانم تا 3 روز آینده دوباره توسط پلیس هم جریمه شوم.

    مسؤولان شهری از جمله عمار سعیدیانفر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک  نیز اعلام کردند که از زمان دریافت پیامک،‌ طرح ترافیک ویژه برای اهالی رسانه قابل استفاده است. اما چند روز از این خبر نگذاشته بود که پیامک جدیدی برای خبرنگاران واصل شد که نسبت به پرداخت عوارض خود در فرصت یک ماهه اقدام کنند. این عوارض اما با تخفیف 90 درصدی نبود بلکه عادی محاسبه شده است. به عبارتی خبرنگاران باید عوارض را 90 درصد بیش از آنچه تصور می‌ کردند بپردازند.

    ترافیک تماس با 137

    هرچند همه خبرنگاران این مشکل را نداشته ولی آمار آنها  هم کم نیست آنقدر که تعداد زیادی از طریق  بخش پشتیبانی سامانه «تهران من» و یا شماره 137 اعتراض خود را اعلام کرده‌ و یا حضوراً به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رفته‌اند. درباره این مشکل سراغ مسؤولان شهری رفتیم. برخی از مدیران تمایل به مصاحبه نداشتند و اعلام کرند؛ در صورت گفت‌وگو موضوع ادامه دار می‌شود و اجازه دهید پیگیری‌ها طبق روال اداری انجام گیرد.

    خبرنگاران منظم مشکلی ندارند

    اما فرهاد خوانساری، دبیر کارگروه بررسی مدارک و اسناد متقاضیان استفاده از سهمیه طرح ترافیک ویژه خبرنگاران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، گفت: خبرنگارانی که طرح دریافت کرده‌اند شامل سه دسته هستند دسته اول مدارک آنها همان بار نخست کامل بود و هیچ بدهی نداشتند و به عنوان شهروند منظم و بدون بدهی طرح ترافیک با تخفیف 90 درصدی برایشان لحاظ شده است.

    وی گفت:‌ دسته سوم از خبرنگاران که طرح دریافت کرده‌اند کسانی بوده که دیرتر از بقیه طرح برایشان فعال شده و به طور مثال در افزایش مجدد سهمیه‌ها طرح به آنها تعلق گرفته است. این دسته از افراد نیز VIN  آنها فعال نشده و تخفیف 90 درصدی برایشان لحاظ نشده است .وی افزود:‌دسته دوم خبرنگاران کسانی هستند که پیامک برایشان ارسال شد ولی بدهی قبلی به دلیل موضوعاتی همچون معاینه فنی، عوارض و جرائم ورود به طرح داشته‌اند و این سبب شده که VIN آنها فعال نشود چرا که اگر بدهکار باشند اتوماسیون نمی‌توانسته تخفیف طرح را برایشان لحاظ کند.

    موافقت برای رفع مشکل خبرنگاران

    خوانساری تأکید کرد: طی نامه‌ای به فاوا شهرداری درخواست لازم و توضیحات در این زمینه را اعلام کرده‌ایم و این موافقت حاصل شده که همه خبرنگاران فارغ از فعال شدن زمان طرح‌شان از اول تیر، از طرح ترافیک بر اساس تخفیف 90 درصد برخوردار شود و مشکل پیش آمده تا پایان ماه برطرف خواهد شد.

    شمارش معکوس برای رفع یک خطا

    حالا تنها 3 روز برای رفع مشکل ایجاد شده توسط مسؤولان شهری فرصت باقی است و باید دید آیا خبرنگاران مشکلشان حل می‌شود و یا قربانی نقص فنی با اجرای طرح جدید شده و علاوه بر پرداخت میلیونی عوارض جریمه پلیس را هم باید بپردازند؟

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو