فونیکسریمکسبهتام

استاد دانشگاه علم و صنعت مطرح کرد

تامین نقدینگی و آزادسازی قیمت‌، ۲ اولویت‌ خودروسازی

عصر خودرو- عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت:‌ تامین نقدینگی برای افزایش تیراژ، آزادسازی قیمت‌ها و تعمیق داخلی سازی، مهمترین اولویت‌های امروز صنعت خودروسازی کشور است.

تامین نقدینگی و آزادسازی قیمت‌، ۲ اولویت‌ خودروسازی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،  «امیرحسن کاکایی»‌   با اشاره به انتخاب «فرشاد مقیمی»‌ به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو، افزود:‌ امروز صنعت خودرو در میان یک جنگ و طوفان بزرگ است، بنابراین تصمیماتی که در شرایط کنونی اخذ می شود بر مبنای بقا و نه بر پایه رشد این صنعت است.

    وی بیان داشت:‌ هرچند با خصوصی سازی این صنعت به شدت موافق هستیم، اما اینکه شاهدیم مدیران دولتی برای گروه صنعتی ایران خودرو یک مدیرعامل تعیین می کنند، در شرایط فعلی یک نیاز است و باید به سرعت برای این کشتی طوفان زده یک فرمانده انتخاب می شد.

    کاکایی یادآور شد:‌ ایران خوردو یک گروه صنعتی است و کوچکترین تعلل در تصمیماتش می تواند انحراف بزرگ از اهدافشان را در درازمدت به دنبال داشته باشد، بنابراین امروز لازم است تا دولت بیش از پیش در حوزه صنعت خودرو مسئولیت بپذیرد.

    وی بیان داشت: قیمت‌گذاری دستوری و پایین تر از ارقام واقعی در ماه‌ها و سال‌های گذشته منجر به کند شدن روند تولید، زیاندهی و ناتوانی در عمل به تعهدات خودروسازان شد و دیدیم که بازار خودرو با این شیوه سامان نیافت، بنابراین دولت باید حضور پر رنگ‌تری در این صنعت داشته باشد.

    اولویت های مدیرعامل جدید

    این کارشناس صنعت خودرو گفت:‌ مهمترین گلوگاه صنعت خودرو در شرایط کنونی، تولید و عرضه محصول به بازار است که مهمترین مشکل آن نیز کمبود نقدینگی است.

    وی بیان داشت:‌ باید با شیوه هایی مناسب و منطقی به تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان پرداخت، به طوری که موجب افزایش بدهی های آینده آنها نشود.

    کاکایی در عین حال، شرط تحقق این مهم را آزادسازی قیمت خودروها عنوان کرد و گفت: خودروسازان باید بتوانند دولت و مجلس را قانع کنند که دیگر نمی توان به شیوه قیمت‌گذاری دستوری ادامه کار داد.

    وی تاکید کرد: همراهی و همکاری قطعه سازان و خودروسازان می تواند عامل مهمی در کم کردن بحران به وجود آمده در صنعت خودروسازی در کوتاه مدت باشد، همان طور که در یک ماه گذشته به ویژه تعطیلی دو هفته ای خودروسازان شاهد بودیم با تعامل این دو گروه افزایش تیراژ و عرضه خودرو میسر شد و در نهایت بر قیمت ها تاثیرگذار شد.

    عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد:‌ برنامه ریزی درست برای تکمیل خودروهای ناقص باقیمانده در کف خودروسازی ها، نیازمند تامین نقدینگی در کوتاه مدت است.

    وی، از تعمیق داخلی سازی به عنوان اولویت دیگر مدیرعامل ایران خودرو و همچنین سایر خودروسازان اشاره کرد و گفت:‌ در طول 40 سال گذشته، داخلی سازی در صنایع مختلف کشور به منظور کاهش وابستگی ها به خارج انجام شده، اما این روزها تحریم های آمریکایی ها سبب شده تا تهیه برخی مواد اولیه و لوازم به سختی انجام شده یا اقتصادی نباشد.

    کاکایی اظهار داشت: تعمیق داخلی سازی و توسعه ظرفیت های داخلی نیازمند سرمایه گذاری، نقشه و همدلی است.

    وی با اشاره به سخنان مدیرعامل جدید ایران خودرو در توجه به احیای شرکت ساپکو و ماموریت های جدید آن، یادآور شد:‌ در ده های 70 و 80 حرکت های بزرگی برای توسعه قطعه سازی در کشور انجام شد، اما در اواسط دهه 80 توسعه به دست قطعه سازان افتاد و در نتیجه توسعه نامتوازن، در برخی بخش ها بسیار قوی و در بخش هایی دیگر به شدت ضعیف شدیم.

    این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: نیاز است تا مهندسی مجددی در ساختار قطعه سازی کشور با تمرکز بر مجموعه سازی انجام شود.

    وی، یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت خودرو را بالا رفتن آزادانه قیمت مواد اولیه برشمرد و گفت:‌ دولت باید برنامه متوازنی برای مدیریت قیمت مواد اولیه داشته باشد تا با مشکلاتی که به طور نمونه برای صنعت تایرسازی پیش آمده مواجه نشویم.

    کاکایی، همچنین به موضوع «شفافیت» به عنوان یکی دیگر از محورهای سخنان مدیرعامل جدید ایران خودرو در مراسم معارفه امروز اشاره کرد و افزود:‌ شفافیت به ویژه در مکانیسم های فروش و تعهدات خودروسازان به مشتریان بسیار مهم است و به خصوص این روزها که شاهد قاطعیت دستگاه های نظارتی در مبارزه با فساد هستیم، می تواند بسسیار خوب و مفید باشد.

    وی در عین حال گفت:‌ در شرایط کنونی و با وجود مشکلات تحری که در برخی موارد باید با غیرشفاف بودن دشمنان را دور بزنیم، دستیابی به شفافیت موضوعی پیچیده است.

    رکود و آرامش در بازار خودرو

    عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، همچنین گریزی به وضعیت این روزهای بازار خودرو زد و گفت: در یکی دو ماه گذشته حرکت های خوبی برای تکمیل خودروهای ناقص باقیمانده در کف کارخانجات خودروسازی شد و افزایش عرضه، بازار را آرام کرد.

    وی بیان داشت:‌ در این راستا، ثبات نرخ ارز نیز تاثیرگذار شد، اما اگر تاخیری در انتخاب مدیرعامل ایران خودرو اتفاق می افتاد می توانست تاثیر منفی بر بازار داشته باشد.

    کاکایی تاکید کرد: در هفته های آینده به دلیل در پیش بودن ماه های محرم و صفر، همچنین کاهش سفرهای تابستانی، به طور طبیعی تقاضا برای خودرو کاهش خواهد یافت و اگر ثبات نرخ ارز تداوم داشته باشد، ثبات نسبی قیمت ها و ادامه رکود در بازار پیش بینی می شود.

    به گزارش ایرنا، صبح امروز فرشاد مقیمی، معاون پیشین امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، به عنوان مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو معرفی شد.

    مقیمی متولد سال 55 است و مسئولیت‌های دیگری همچون معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را در کارنامه خود دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو