فونیکسریمکسبهتام

عوامل تعیین کننده قیمت بلیط هواپیما

عصر خودرو- بلیط هواپیما نوعی کالا است و مثل هر کالای دیگری که خرید و فروش می‌شود، قیمت‌گذاری خاص خودش را دارد. اما تفاوتی که بین بلیط و سایر کالا وجود دارد در این است که قیمت بلیط ممکن است به صورت روزانه و یا حتی ساعتی عوض شود. عواملی مثل زمان خرید بلیط و قیمت رقبا و... می‌توانند در جریان قیمت‌گذاری مؤثر باشند.

عوامل تعیین کننده قیمت بلیط هواپیما
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در این نوشته به نه عاملی که روی قیمت بلیط هواپیما تاثیر می‌گذارند می‌پردازیم.

    1- قیمت سوخت
    شاید این مورد مهم‌ترین عامل تعیین قیمت بلیط هواپیما باشد. نفت و سوخت هواپیما بیشترین هزینه را روی دست شرکت‌های هواپیمایی می‌گذارند. بدیهی است که با افزایش هزینه‌ سوخت، قیمت بلیط‌ها نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. طبق گزارشی که وب‌سایت فاکس‌نیوز در سال 2018 منتشر کرده است، رده‌ اول هزینه‌های عملیاتی شرکت‌ها هواپیمایی مربوط به سوخت است.

    2- مسافت

    طبیعی است که هرچه مسافتی که قرار است با هواپیما طی کنید بیشتر باشد، هزینه‌ بیشتری باید بپردازید. البته این را در نظر داشته باشید که مسافت فقط یکی از فاکتورهای قیمت‌گذاری بلیط است. به همین دلیل ممکن است شرایطی پیش بیاید که برای مقصد دورتر هزینه‌ کمتری نسبت به مقصد نزدیک‌تر بپردازید. شرایطی مثل خرید بلیط رفت و برگشت به جای بلیط یک‌طرفه.

    3- کلاس پروازی

    در ایرلاین‌های داخلی دو کلاس پروازی وجود دارد. کلاس اکونومی (اقتصادی) و بیزینس (کاری). صندلی‌های کلاس اکونومی عادی هستند و ویژگی خاصی ندارند. اما صندلی‌های بیزینس فضای بازتری دارند و امکانات بیشتری را در اختیار مسافران قرار می‌دهند و مسافران این کلاس سرویس‌های بیشتری نسبت به مسافران دیگر دریافت می‌کنند. برای همین است که این کلاس قیمت بالاتری دارد. البته معمولا در خطوط هوایی داخلی تفاوت چشم‌گیری بین این دو کلاس وجود ندارد.

    4- رقابت

    مثل هر بازار دیگری، رقابت نقش بسیار موثری در قیمت‌گذاری رقبا دارد. هرچه این رقابت جدی‌تر باشد، شرایط بیشتر به نفع خریدار تغییر پیدا می‌کند؛ دلیل این اتفاق این است که شرکت‌ها برای عقب نماندن از رقبای خود مجبورند قیمت‌ها را تا حد ممکن کاهش دهند.

    5- زمان خرید بلیط هواپیما

    فاصله‌ی زمانی بین خرید بلیط و حرکت به سمت مقصدتان بسیار مهم است. اگر بلیط را در روزهای آخر بخرید، یعنی تقریبا در فاصله‌ی هفت روز مانده به پرواز، هزینه‌ای که می‌پردازید بسیار بالا است. معمولا برای افرادی که مسافرت کاری دارند این شرایط اجتناب‌ناپذیر است. بهترین زمان برای خرید بلیط مسافرتی، بین سه ماه تا سه هفته قبل از زمان مسافرت است. پس اگر قصد سفر تفریحی دارید، بهترین راه حل برای خرید بلیط هواپیمای ارزان این است که از مدتی قبل بلیط را تهیه کنید.

    6- زمان پرواز

    قیمت بلیط مثل هر کالای دیگری از سیستم عرضه و تقاضا پیروی می‌کند. برای همین است که زمان مسافرت شما اهمیت زیادی دارد. اگر برای مسافرت زمانی را انتخاب کنید که افراد کمی به سفر می‌روند، پول کمتری بابت خرید بلیط باید بپردازید. اما هنگامی که تقاضا زیاد است، یعنی در مناسبت‌ها و تعطیلاتی مثل عید نوروز، تعطیلات تابستان، مناسبت‌های مذهبی و... قیمت بلیط به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. در مسافرت‌های داخلی به شهرهای مذهبی مثل مشهد مقدس، این را در نظر داشته باشید که اعیاد و عزاداری‌های مذهبی باعث افزایش مسافرت زائران به این شهرها می‌شوند؛ در نتیجه در این زمان‌ها قیمت بلیط شهرهایی مثل مشهد افزایش پیدا می‌کند.

    7- استقبال مسافران

    در توضیح زمان پرواز گفتیم که قیمت بلیط از عرضه و تقاضا پیروی می‌کند. پس این را در نظر داشته باشید که اگر شرکت یا شرکت‌هایی بخواهند قیمت سرویس‌های خود را افزایش دهند، در صورتی که با مخالفت مسافران و نرفتن آن‌ها به سفر مواجه شوند، مجبورند قیمت خود را به وضعیت قبل بازگردانند. شرکت‌های هواپیمایی به هیچ عنوان حاضر نیستند کاری کنند که هواپیمایشان با صندلی‌های خالی به سمت مقصد حرکت کند.

    8- صندلی خالی

    صندلی‌های خالی باقیمانده که شرکت مطمئن است دیگر امکان فروختنش را با قیمت بالا ندارد، قیمت‌های پایینی دارند؛ زیرا همانطور که گفتیم، شرکت‌های هواپیمایی تمام تلاششان را می‌کنند تا صندلی خالی‌ در طول پرواز وجود نداشته باشد.

    9- هزینه‌ها

    سرویس‌هایی که خطوط هوایی در طول سفر در اختیار مسافران قرار می‌دهند برایشان هزینه می‌سازد. سرویس‌هایی مثل غذا، آب، چای، قهوه و... هرکدام به نحوی به هزینه‌های پرواز اضافه می‌کنند. برخی از خطوط هوایی برای کاهش هزینه‌ها این سرویس‌ها را حذف کرده‌اند یا به صورت پولی در اختیار مسافران قرار می‌دهند. به این ترتیب اگر کسی در طول سفر نیاز به غذا یا نوشیدنی پیدا کرد، می‌تواند با پرداخت هزینه آن‌ها را خریداری کند.

    حرف پایانی
    مزیت مهم خرید آنلاین بلیط هواپیما در این است که می‌توانید قیمت پروازهای مختلف را در زمان‌های مختلف بررسی کنید و مطمئن شوید که با مناسب‌ترین قیمت بلیط مورد نیازتان را خریداری می‌کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو