فونیکسریمکسبهتام

ایمنی سرویس‌های مدارس، آرامش والدین

عصر خودرو- ایمنی و سلامت سرویس‎های مدارس، یکی از مهمترین دغدغه‎های روزانه والدین در رفت و آمد فرزندان به مدارس است که در این راستا تمهیدات و برنامه‎ریزی دقیق، امری ضروری است.

ایمنی سرویس‌های مدارس، آرامش والدین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، یکی از مهمترین دغدغه های اخیر والدین به ویژه در جوامع شهری برای  امر تحصیل و رفت و آمد دانش آموزان بحث ساماندهی و ایمنی سرویس های مدارس و سلامت اخلاقی رانندگان این سرویس ها است که ترس از نقص در این امر برخی والدین را ناچار به پرهیز استفاده از سرویس مدارس کرده است.

    سالانه بسیاری از دانش آموزان از سرویس های مدارس برای تردد بین خانه و مدرسه استفاده می کنند اما در عین حال هنوز هم بسیاری از والدین نگران اتفاقات احتمالی در سرویس مدرسه هستند.

    در حقیقت سرویس های مدارس یکی از ضروریات جامعه شهری است که ساماندهی و نظارت بر عملکرد مطلوب آن  از مهمترین دلواپسی های  والدین و مسوولان تعلیم و تربیت است بطوریکه  پیدا کردن یک سرویس خوب و مناسب، رعایت کردن اصول مربوط به آن، از مشکلاتی است که والدین امروزه با آن مواجه هستند.
    خانواده ها برای حفظ امنیت روحی و روانی خود و فرزندانشان در مواجهه با مشکلاتی از قبیل ترافیک های سنگین، ازدحام جمعیت، خطر رانندگان مبتدی و تهدیدهای اجتماعی در مسیر رفت و آمد ترجیح می دهند از سرویس دانش آموزی مناسب استفاده کنند.

    مسئول انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش لرستان گفت: انجمن اولیا و مربیان ناظر بر نحوه ارائه خدمات سرویس های مدارس به دانش آموزان است  و سازمان دانش آموزی نیز به عنوان کارفرما فعالیت دارد.

    فریبا گله دار افزود: در راستای ساماندهی هر چه بهتر سرویس های مدارس، فراخوان عمومی  شرکت های سرویس مدارس توسط سازمان حمل و نقل  انجام شده است که در این راستا 10 شرکت  دارای شرایط دعوت هستند  و 2 شرکت پژوهان و خرم پاک مهر انتخاب شدند.

    وی اظهار داشت: این شرکت ها به نواحی یک و 2 خرم آباد جهت ساماندهی سرویس های مدارس معرفی شدند و تمام رانندگان سرویس در شرکت های مدنظر با تشکیل پرونده، مراحل قانونی را طی کردند.

    وی با تاکید بر اینکه تعیین معاینه فنی سرویس های مدنظر انجام شده است، ادامه داد: همچنین تایید صلاحیت اخلاقی و جسمانی رانندگان سرویس مدارس نیز بررسی شده  و به اداره تاکسیرانی و حمل و نقل جهت دریافت گواهی سلامت، معرفی شدند.

    گله دار گفت: همچنین مدیران مدارس، رانندگان سرویس ها را تایید کرده و  لیست دانش آموزان را تهیه و به شرکت های مدنظر ارائه داده اند و کارت سلامت رانندگان نیز با پیگیری شرکت ها صادر شده است.

    ثبت مشخصات دانش آموزان در سامانه سپند

    گله دار عنوان کرد: مطابق دستور العمل وزارت کشور، با انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش و اداره کل حمل و نقل با ثبت مشخصات دانش آموزان در سامانه سپند، امنیت دانش اموزان در سرویس های مدارس تامین می شود و رفت و آمد دانش آموزان تحت نظر قرار می گیرد.

    وی یادآور شد: این سامانه جهت نظارت بر موارد ایمنی دانش اموزان و جلوگیری از حضور بیش از حد ظرفیت خودروها و نصب چراغ گردان سرویس های مدارس راه اندازی شده است.

    وی تاکید کرد: انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان جریمه  15 هزار تومانی سرویس های مدارس به ازای هر دانش آموز بیش از حد ظرفیت خودروها را پیشنهاد کرده است.

    وی اظهار داشت: با هماهنگی نیروی انتظامی، ساعات ورود و خروج دانش اموزان به مسیر مدارس، توسط گشت نیروی انتظامی رصد می شود و تلفن گویای 133 تخلفات رانندگان سرویس مدارس را ثبت می کند.

    مسئول انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه یک سرویس بان نیز جهت نظارت بر عملکرد سرویس های مدارس پیش بینی شده اظهار داشت: در این راستا تلاش می شود که رابطه اولیاء و رانندگان حذف شود و هزینه سرویس های مدارس به حساب شرکت ها واریز می شود و تعهداتی به صورت قانونی از شرکت ها اخذ خواهد شد.

    گله دار عنوان کرد: نرخ گذاری سرویس های مدارس در کارگروه ماده 18 پیشنهاد شده و شورای اسلامی شهرخرم آباد 10 درصد نسبت به سال قبل نرخ ها را افزایش داده است.

    وی گفت: یکهزار و 290 راننده سرویس تایید شده در خرم آباد رفت و آمد دانش آموزان به مدارس را برعهده دارند که از این مجموع یکهزار و 217 نفر آقا و 73 نفر خانم هستند.

    وی بیان کرد: در سایر مدارس که سرویس ها تحت پوشش شرکت ها نیستند مدیر مدارس با آنان قرارداد منعقد می کند اما داشتن کارت صلاحیت رانندگان سرویس مدارس الزامی است .

    وی تاکید کرد: نداشتن نشانه سرویس مدارس و کارت سلامت، منجر به توقیف این سرویس ها می شود.

    گله دار به برگزاری کلاس های توجیهی رانندگان سرویس های مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین کلاس توجیهی رانندگان سرویس مدارس 31 شهریور ماه در آموزش و پرورش ناحیه یک خرم آباد برگزار شد.

    206 پایش ثابت و سیار بر سرویس های مدارس نظارت می کند

    رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان گفت: در راستای ساماندهی سرویس های مدارس با تمام تجهیزات و امکانات، 206 پایش ثابت و سیار در نظر گرفته شده است.

    سرهنگ مرتضی چغلوند افزود: در این راستا جلسات و هماهنگی های لازم با ادارات مرتبط انجام شده  و بر داشتن کارت معاینه فنی، کارت سلامت و بیمه سرویس ها تاکید و ماموران پایش، سرویس های مدارس تمام نقاط را رصد و نظارت می کنند.

    همکاری اولیا، شرط اصلی برای نظارت بر رانندگان سرویس مدارس

    رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان گفت: اولیای دانش‎آموزان برای نظارت بیشتر بر رفتار رانندگان سرویس مدارس، با پلیس همکاری کنند.

    سرهنگ چغلوند اظهار داشت: در پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان شعبه جداگانه‌ای برای بررسی و نظارت بر عملکرد رانندگان سرویس مدارس ایجاد شده تا به تخلفات این گروه از رانندگان رسیدگی شود.

    وی افزود: شرکت در کلاس های آموزشی، رعایت قوانین و مقررات، عدم استفاده از خودرو فرسوده، داشتن گواهینامه پایه 2، متاهل بودن و عدم داشتن اعتیاد از مواردی است که باید رانندگان سرویس مدارس و اسنپ ها آن را رعایت کنند.

    به گفته وی رانندگان سرویس های مدارس علاوه بر تمدید دوره ای کارت سرویس خود باید آموزش های لازم را فرا گیرند و افرادی که نیز مایل به دریافت سرویس هستند شرایط آنان توسط پلیس محرز می شود و پس از آن کارت را دریافت می کنند.

    وی با بیان اینکه خودروی سرویس مدرسه باید دارای بیمه نامه معتبر باشد ، ادامه داد: اولیای دانش آموزان در صورتی که فرد دیگری بجز راننده انتخاب شده برای جابجایی فرزندانشان مراجعه کرد به پلیس اطلاع دهند.

    رییس پلیس راهور لرستان هدف از نظارت بر رانندگان سرویس مدارس و اسنپ ها را سلامت فرزندان و جامعه عنوان کرد و گفت: این نظارت ها می تواند از بروز مسایل اخلاقی و اجتماعی جلوگیری کند.

    وی گفت: در مناسبت های مختلف، مردم در بحث ترافیک با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری داشته و در کاهش گره های ترافیکی کمک می کنند.

    آغاز طرح کنترل ترافیک مدارس

    وی افزود: طرح کنترل ترافیک مدارس آغاز شده و از قبل بر اساس دستورالعمل ها ابلاغ و تدابیر لازم  اندیشیده شده است.

    وی با بیان اینکه سلامت و ایمنی دانش اموزان بسیار مهم است، بیان کرد: اکیپ های ثابت و سیار، مدارس را در سطح استان کنترل و نظارت می کنند و با استفاده از امکانات و تجهیزات خود در محل ها حضور خواهند داشت.

    سرهنگ چغلوند اضافه کرد: از تعداد  350 هزار دانش آموز لرستانی، هشت هزار نفر در قالب یک هزارو 317 سرویس مدارس ساماندهی شده اند که تا نیمه مهر ماه به تعداد سرویس ها اضافه می شود.

    وی ادامه داد: در سال گذشته  با پنج هزار و 915 تخلف سرویس مدارس برخورد شدکه والدین باید در این راستا دقت بیشتری داشته باشند و در صورت تخلف سرویس ها با 110 تماس بگیرند.

    رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان بیان کرد: رانندگان سرویس مدارس باید دارای کارت معتبر باشند و دارا بودن معاینه فنی، بیمه نامه و گواهینامه از الزامات است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو