فونیکسریمکسبهتام

اتوبوس‌های فعال در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند

عصر خودرو- معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: با توجه به اهمیت اخذ معاینه فنی برای اهداف زیست‌محیطی و ایمنی، اتوبوس‌های شاغل در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند.

اتوبوس‌های فعال در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا،نصرالله هاشمی در سومین جلسه کارگروه ویژه رفع دودزایی معاینه فنی جدید اتوبوس‌های شهر تهران،اظهارکرد: قرار است در این جلسه با توجه به اشتغال اتوبوس‌های یورو 4 در خطوط تندرو 3 و 5 شهرداری تهران موضوع استانداردهای مربوطه و چالش‌های موجود در نگهداری و تعمیرات کاتالیست SCR مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

    با بیان اینکه در اتوبوس‌های یورو 4 موجود در شرکت واحد اتوبوسرانی، به دلیل به کارگیری تکنولوژی به‌روزتر کاهش آلایندگی خروجی اگزوز از جمله pm مشهود است، تصریح کرد: جهت کنترل گاز خروجی ناکس (NOX) که با توجه به افزایش دمای احتراق در موتور افزایش پیدا می‌کند در سطح استاندارد یورو 4 از تجهیز SCR در خروجی اگزوز استفاده می‌شود.

    وی افزود: با توجه به رابطه عملکرد این کاتالیست با دمای خروجی اگزوز راندمان کاهش ناکس بسته به شرایط عملکرد موتور متقاوت خواهد بود.

    معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به اینکه سولفور موجود در گازوئیل نیز عامل دیگری در طول عمر و عملکرد کاتالیست مذکور خواهد بود، گفت: این عامل علاوه بر کوتاه کردن عمر این کاتالیست رابطه مستقیم با افزایش آلودگی و هزینه تمام شده نگهداری و تعمیرات موتور خودروها دارد. درحال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی هزینه سنگینی بابت این مهم متحمل شده است.

    هاشمی تصریح کرد: با توجه به اهمیت اخذ معاینه فنی برای اهداف زیست‌محیطی و ایمنی، اتوبوس‌های شاغل در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی هستند. با توجه به افزایش چشمگیر سن ناوگان شرکت واحد در زمینه نگهداری و هزینه‌های مترتب بر آن مشکلات دوچندان وجود دارد که اهمیت نوسازی را بسیار حائز اهمیت می‌کند.

    سید غفار وهابی - معاون بهره‌برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران - نیز در این جلسه با بیان اینکه کاهش کاتالیستی انتخابی (SCR) یک سیستم پیشرفته کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای است که در موتورهای دیزلی استفاده می‌شود، گفت: فناوری SCR طراحی شده است تا واکنش‌های کاهش اکسید نیتروژن یا ناکس را در فضای اکسید کننده انجام دهد.

    معاون بهره‌برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در مورد مزایای سیستم SCR اظهارکرد: این سیستم‌ دارای استاندارد یورو4 بالاترین استاندارد در شرکت واحد است. تحویل خروجی مواد بی‌ضرر از قبیل آب، نیتروژن و دی اکسید کربن به محیط ، کاهش هزینه‌ها جهت تعمیر و نگهداری قطعات و کاهش حداکثری ناکس و ذرات معلق از جمله دیگر مزایای این سیستم است.

    وی با اشاره به اینکه یکی از معایب سیستم SCR اضافه وزن تحمیلی به اتوبوس‌ها است، تصریح کرد: هزینه سربار اضافه جهت خرید ادبلو برای اتوبوس‌ها و تعمیر ‌و نگهداری ادبلو جدا از تعمیر و نگهداری موتور نیست و عملکرد بهینه هر دو به یکدیگر وابسته است.

    معاون بهره‌برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه تست نبود آب در مخازن حاوی گازوئیل مورد مصرف اتوبوس‌ها با استفاده از خمیر آب یاب انجام می‌شود،اظهارکرد: این تست موجب عدم اختلاط آب با گازوئیل و عملکرد بهتر سوزن انژکتور موتور خواهد شد.

    وهابی افزود: CM یا پایش وضعیت متمرکز بر تکنیک‌های آنالیز روغن، ارتعاش سنجی و سایر موارد است که در جهت عملکرد بهینه موتور جهت کاهش آلایندگی‌ها است. خوشبختانه این مورد در سامانه 3 به صورت واحد مستقل در حال انجام است.

    وی با اعلام اینکه 93 درصد اتوبوس‌های شرکت واحد دارای معاینه فنی هستند، گفت: اتوبوس‌هایی که معاینه فنی ندارند خارج از سرویس‌دهی هستند تا تعمیرات لازم روی آن‌ها انجام شود.

    معاون بهره‌برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در مورد انجام تعمیرات دوره‌ای منظم گفت: 115 دستگاه اتوبوس‌های سامانه تندرو3 جهت رفع عیب سیستم ادبلو به‌صورت میانگین دوبار در ماه مراجعه می‌کنند. سالیانه 40 میلیون تومان صرف هزینه تعویض قطعات گران قیمت سیستم SCR می‌شود.

    وهابی با تأکید براینکه ناوگان فعلی باید نوسازی شود،اظهارکرد: این سامانه دارای 115 دستگاه اتوبوس یوتانگ دوکابین خطی با عمر کوتاه کمتر از 10 سال، 46 دستگاه اتوبوس یانگ من دو کابین خطی با عمر بالای 10 سال، 22 دستگاه اتوبوس شهاب تک کابین خطی با عمر بالای 10 سال است. امیدوارم با فرآیندی که دولت در پیش گرفته نوسازی اتوبوس‌های این بخش انجام شود.

    به گزارش شهرنوشت ابوالفضل علیمردانی - مدیرکل معاونت فنی شرکت واحد - ضمن اشاره به بایدها و نبایدهای کنترل آلایندگی تولید شده اتوبوس‌هایی که عمر بالاتر از حد استاندارد دارند و هزینه‌های گران تعمیر و نگهداری سیستمSCR گفت: سالیانه 40 میلیون تومان هزینه کاهش ناکس در اتوبوس‌ها می‌شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو