فونیکسریمکسبهتام

لازمه سرویس مدارس، خودرو ایمن، راننده مطمئن و شهروند مسئولیت شناس

عصر خودرو- هرسال همزمان با آغاز سال تحصیلی دغدغه تردد ایمن دانش‌آموزان از جمله مهمترین مسائلی است که مورد توجه والدین و مسئولان است و آموزش و پرورش و شهرداری با هماهنگی، همکاری و برقراری سرویس‌های مدارس براساس سه محور خودرو ایمن، راننده مطمئن و شهروند مسئولیت شناس برای آسان‌سازی این مهم تلاش می‌کنند.

لازمه سرویس مدارس، خودرو ایمن، راننده مطمئن و شهروند مسئولیت شناس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، در ارتباط با سرویس مدارس سه موضوع از اهمیت برخوردار است، موضوع نخست، وسیله نقلیه است که باید ایمن، مطمئن و دارای معاینه فنی باشد، این در حالی است که وقتی هنوز به سرویس‌های مدرسه متداول در شهرهای پیشرفته نرسیده‌ایم باید از ظرفیت موجود بیشترین استفاده را بکنیم و فراموش نکنیم که مهم‌ترین دارایی و سرمایه هر پدر و مادری فرزندان‌شان هستند به همین دلیل دانش‌آموزانی که به سرویس مدرسه سپرده می‌شوند باید از وسیله‌ای استاندارد استفاده کنند.

    موضوع دوم رانندگان سرویس مدارس هستند همانطور که خودروی سرویس مدرسه باید سالم باشد از سلامت و صحت رفتار اخلاقی و حرفه‌ای رانندگان سرویس مدارس نیز باید مطمئن باشیم و  رانندگان سرویس مدارس که فرزندان خود را به آنها می‌سپاریم پس از تأیید صلاحیت عهده‌دار مسئولیت سرویس مدرسه خواهند شد، ضمن آنکه دانش‌آموزان نیز باید آموزش‌های لازم را فرا گیرند و بدانند در هنگام استفاده از سرویس مدارس چه رفتاری داشته باشند.

    محور سوم، شهروندان هستند که وقتی می‌بینند خودروی سرویس مدرسه در مقابل مدرسه یا در محل منزل دانش‌آموزان می‌ایستد باید رعایت حق تقدم آنها را داشته باشند و به نوعی رفتار کنند که در  هر شرایطی اولویت به‌ خودروی سرویس مدرسه و کودکانی که سوار یا پیاده می‌شوند، داده شود، سرویس‌ها باید بطور کامل کم‌ریسک و کم اشتباه عمل کنند به‌نحوی که هیچ اتفاق ناگواری برای دانش آموزان رخ ندهد.

    سرویس مدرسه با هدف ایجاد امنیت و آرامش برای خانواده‌ها، آسان‌سازی تردد دانش‌آموزان و راهکاری برای کنترل ترافیک در خیابان‌ها انجام می‌شود اما این هدف هرگز در شهر بوشهر محقق نشده است زیرا بیشتر رانندگان سرویس‌های مدرسه برای کسب درآمد بیشتر تلاش می‌کنند سرویس‌های متعددی را انجام دهد.

    در همین ارتباط رانندگان سرویس مدرسه برای اینکه بتوانند سرویس‌های خود را انجام دهند باید برخی از دانش‌آموزان را زودتر و برخی‌ها را دیرتر به مدرسه برسانند طوری‌که برخی از دانش‌آموزان  بیشتر اوقات از مراسم صبحگاه محروم می‌شوند و برخی دیگر همواره اضطراب دیر رسیدن و توبیخ شدن را دارند.

     با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته از جانب آموزش و پرورش و سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر اما بازهم نابسامانی‌هایی در بخش تردد دانش‌آموزان در این شهر دیده می‌شود.

    افزایش نرخ کرایه، تناسب نداشتن تعداد دانش‌آموزان با ظرفیت سرویس، انجام همزمان سرویس چند مدرسه، رعایت نکردن قانون پرداخت نصف هزینه سرویس در ماه‌های فروردین و اردیبهشت از جمله مشکلات خانواده‌های بوشهری در ارتبابط با سرویس مدرسه است.

    رانندگان سرویس مدارس باید آموزش دیده باشند

    پدر یکی از دانش‌آموزان بوشهری براین باور است که رانندگان سرویس‌های مدارس باید در زمینه‌های مختلف از جمله تردد ایمن در معابر، اخلاق و رفتار با دانش آموزان، سلامت روحی و روانی و صلاحیت عمومی آموزش‌های لازم را فرا گرفته باشند تا خانواده‌ها با اطمینان خاطر فرزندان خود را بدست آنان بسپارند.     

    علی اکبری اضافه کرد: هم اکنون به دلیل اشتباهاتی که از برخی رانندگان سرویس‌های مدرسه مشاهده می‌شود، برخوردها و رفتارهای نامناسبی که با دانش آموزان دارند و رعایت نکردن برخی ضوابط و مقررات، اطمینان لازم برای سپردن فرزندم به سرویس مدرسه را کسب نکرده‌ام و ترجیح می‌دهم با وجود همه مشکلات کاری و سختی و گرفتاری خود مسئولیت رفت و آمد فرزندم به مدرسه را برعهده بگیرم. 

    وی ادامه داد: اگر ساماندهی مناسبی برای سرویس مدارس انجام شود و رانندگان که این وظیفه مهم را به عهده می‌گیرند آموزش لازم را ببینند و سازمانی مسئولیت نظارت بر آنها را بر عهده گیرد خانواده‌ها با اطمینان بیشتری از سرویس مدرسه استفاده خواهند کرد.

    سرویس‌های مدارس بوشهر باعث استرس دانش آموزان می‌شوند

    مادر یک دانش‌آموز بوشهری گفت: فلسفه سرویس‌های مدارس برای ایجاد اطمینان و آرامش خاطر در دانش‌آموزان و والدین برای رسیدن و بازگشتن به‌موقع و ایمن آنان به و از مدرسه است این درحالی است که اکنون این قضیه عکس شده و به‌دلیل اینکه سرویس‌های مدارس سرویس دهی به دانش‌آموزان چند مدرسه را به عهده گرفته‌اند و باید همه آنها را  انجام دهند به همین دلیل باعث استرس و فشار عصبی به دانش‌آموزان می‌شوند.

    لیلا قاسمی افزود: سرویس مدرسه برای خانواده‌هایی که با مدرسه فاصله دارند یا پدر و مادر هر دو شاغل هستند طرح مثبتی است اما چند سالی است که این طرح به بازار درآمد برای برخی رانندگان تبدیل شده است به نحوی که رانندگان سرویس مدرسه از ساعت اولیه بامداد اقدام به جابه‌جایی دانش‌آموزان می‌کنند تا بتوانند تعداد سرویس بیشتری را انجام دهند.

    وی بیان کرد: این درحالی است که همین امر باعث می‌شود عده‌ای از دانش‌آموزان صبح خیلی زود به مدرسه برسند و عده‌ای نیز به دلیل ترافیک بالای خیابان‌ها بیشتر وقت‌ها به مراسم صبحگاه مدرسه نمی رسند و مدرسه برای آنها تاخیر می‌زند که در نمره انضباط آنها تاثیر دارد.

    قاسمی اضافه کرد: همچنین برخی ازرانندگان برای اینکه دانش‌آموزان را به موقع برسانند و در زمان صرفه‌جویی کنند سرعت مطمئنه را رعایت نمی‌کنند و دانش‌آموزان همچنان با اضطراب احتمال تصادف و دیر رسیدن به مدرسه روبرو می‌شوند.

    وی اضافه کرد: بیشتر رانندگان در ساعت ظهر نیز برای اینکه زودتر به دیگر سرویس‌های خود برسند با وجود اینکه ساعت کار دانش‌آموزان هنوز تمام نشده زودتر به سر کلاس‌ها می‌روند و دانش‌آموزان را مرخص می کنند.

    رعایت نشدن نرخ مصوب سرویس مدرسه در بوشهر   

    فاطمه باقری یکی از اولیای دانش‌آموزان می‌گوید: هر سال آموزش و پرورش نرخی را برای سرویس مدرسه تعیین و مدیر مدرسه ابلاغ می‌کند اما در عمل این قانون رعایت نمی‌شود.

    وی افزود: با وجود اینکه آموزش و پرورش اعلام می‌کند کرایه سرویس مدرسه درماه‌های فروردین باید نصف و اردیبهشت براساس روزهایی که سرویس انجام می‌شود باید حساب شود اما این کار درعمل انجام نمی‌شود وخانواده‌ها باید شهریه کامل را پرداخت کنند.

    باقری اضافه کرد: برخی از خانواده‌ها برای اینکه راننده سرویس سرویس بهتری به فرزند آنها بدهد و یا در قالب هدیه اقدام به پرداخت بییشتر می‌کنند که این کار سطح توقع آنان را از دیگر خانواده‌ها بالا می‌برد. 

    مژگان حیدری مادر یکی از دانش آموزان بوشهر افزود: سال گذشته 97 هزار تومان بابت سرویس مدرسه فرزندم پرداخت می کردم اما امسال براساس مصوبه این رقم به 115 هزار تومان افزایش یافته است.

    وی بیان کرد: هرچند این رقم ممکن است برای برخی خانواده‌های متمکن مناسب باشد اما بیشتر خانواده‌ها توان پرداخت آن را ندارند به‌ویژه خانواده هایی که 2 یا 3 فرزند دانش‌آموز دارند و باید به سختی هزینه سرویس مدرسه فرزندان خود را پرداخت کنند.

     حیدری اضافه کرد: این درحالی است که برخی از راننده‌ها توجهی به نرخ تعیین شده نمی‌کنند و براساس اینکه برخی از خانواده‌ها برای سرویس‌دهی مناسب‌تر به فرزنداشان پول بیشتری پرداخت می‌کنند از مابقی نیز همین انتظار را دارند.

    وی تاکید کرد: برخی از رانندگان نیز برای اینکه هزینه‌ای که مدرسه و شرکت تاکسیرانی به‌عنوان سهم پیمانکار از آنان می‌گیرند را جبران کنند بدون توجه به قوانین و مقرارت بیش از ظرفیت خودرو اقدام به سوار کردن دانش‌آموز می‌کنند که این از نظر ایمنی خطرناک است.

    از طرفی رانندگان سرویس‌ مدرسه‌ها نیز از نرخ تعیین شده گلایه دارند و می‌گویند این نرخ متناسب با هزینه‌های خودرو نیست.

    کبری جمالی یکی از رانندگان سرویس مدرسه گفت: از مبلغ تعیین شده برای انجام سرویس چهار هزار تومان از هزینه سرویس هر دانش‌آموز باید به مدرسه پرداخت شود این درحالی است که مدرسه خدمات خاصی را انجام نمی‌دهد.

    پرداخت به رانندگان سرویس مدرسه باید براساس نرخ تعیین شده باشد

    کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان اداره آموزش و پرورش شهرستان بوشهر گفت: براساس تصمیم کارگروه حمل و نقل دانش آموزی نرخ جدید سرویس مدرسه در این شهرستان اعلام شده و رعایت آن الزامی است.

    کبری ارشدی افزود: براساس تصمیم این کارگروه برای جابه‌جایی هر دانش‌آموز در محدوده منطقه‌های 1 و 2 شهرداری برای مینی‌بوس‌ها در منطقه یک ( شامل فنس هوایی تا مرکز شهر) 70 هزار تومان، منطقه 2(فنس هوایی به بالا) 80 هزار تومان و از منطقه یک به 2 و بالعکس 82 هزار تومان تعیین شده است.

    وی بیان کرد: همچنین برای جابه‌جایی هر دانش‌آموز در محدوده مناطق 1 و 2 شهرداری با خودرو ون و سواری 115 هزارتومان و از منطقه یک به 2 و بالعکس 150 هزار تومان تعیین شده است.

    این کاشناس مسئول گفت: مدیران مدرسه‌ها برای سرویس دانش‌آموزان حق بستن قرارداد با شرکت‌های بدون مجوز را ندارند و به همه مدیران مدرسه‌ها ابلاغ شده با شرکت‌های دارای مجوز اعلام شده، قرارداد ببندند.

    ارشدی اظهار کرد: در صورتی که خانواده‌ای بخواهد به صورت مستقل سرویس برای فرزند خود بگیرد باید به مدرسه اطلاع دهد و در صورت بروز هرگونه مشکلی مسئولیت آن متوجه مسئولان مدرسه نیست.
    ارشدی گفت: براساس تصمیم کارگروه حمل و نقل دانش آموزی شهریه مربوط به سرویس مدرسه در تعطیلات نوروز باید به صورت نصف و در اردیبهشت ماه نیز براساس روزهایی که سرویس داده می‌شود پرداخت شود.

    وی تاکید کرد: درصورتی‌که خانواده‌ای بخواهد مبلغ بیشتری را پرداخت کند به‌صورت جداگانه این کار را انجام دهد که منجر به افزایش دستمزد آنها نشود.

    رانندگان مطابق با ظرفیت خودرو دانش‌آموز سوار کنند

    ارشدی گفت: رانندگان سرویس مدارس باید براساس ظرفیت خودرو به دانش‌آموزان سرویس دهند و پلیس راهنمایی و رانندگی با رانندگان متخلف برخورد می‌کند.

    وی بیان کرد: تاکنون 630 سرویس مدرسه در شهرستان بوشهر ساماندهی شده و کار ساماندهی مابقی نیز تا پایان مهر انجام می‌شود.

    کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهرستان بوشهر افزود: امسال شرکت تاکسیرانی با پنج شرکت زیتون 1و2، تاکسی بیسیم بوشهر، تاکسیرانی پاسارگاد، نظم‌آفرینان کیمیای مهر در شهرجدید عالی‌شهر برای انجام سرویس مدرسه قرارداد بسته است.

    ارشدی اضافه کرد: همچنین برای شهر چغادک نیز چهار مینی‌بوس با هزینه 40 هزار تومان و برای روستا مرکزی نیز مینی‌بوس‌هایی تعیین شده که با توجه به نرخ بالای آنها آموزش وپرورش در تلاش است 40 درصد از این هزینه را به‌عنوان کمک پرداخت کند.

    خانواده‌های بوشهری از سامانه سپند استقبال نمی‌کنند

    وی یادآور شد: ثبت نام استفاده از سرویس مدرسه از شهریور ماه آغاز شد و والدین دانش آموزان به‌منظور استفاده از سرویس باید در سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش آموزی) به نشانی  https://irtusepand.ir ثبت نام کنند.

    ارشدی یادآور شد: با ثبت‌نام در سامانه سپند والدین می‌توانند راننده و خودرو را انتخاب و روند جابه‌جایی فرزند خود را کنترل کنند اما تاکنون از جمعیت 58 هزار نفری دانش‌آموزان که در حدود 20 هزار نفر ازآنان از سرویس استفاده می‌کنند تنها 300 نفر در سامانه سپند ثبت‌نام کردند.

    وی گفت: از طریق سامانه سپند رفتار رانندگان توسط خانواده‌ها کنترل می‌شود و استقبال نکردن از این طرح باعث می‌شود خانواده‌ها در تخلف رانندگان شریک شوند.

    خانواده‌ها از خودروهای دارای برچسب سپند برای سرویس مدرسه استفاده کنند

    سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر گفت: طرح ساماندهی سرویس‌های حمل و نقل دانش‌آموزان در شهر بوشهر برای سومین سال همزمان با آغاز سال تحصیلی اجرا شد.

    حسن شجاعی پور افزود: با مجهز شدن سرویس مدرسه به سامانه سپند، امکان رصد مسیر مبدا تا مقصد توسط  خانواده‌ها فراهم شده و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز از این سامانه می‌تواند بر سرویس‌ها و تخلف‌های آنها نظارت بیشتری داشته باشد.

    سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر اضافه کرد:  سال گذشته 478 خودرو شامل مینی بوس، سواری و ون کار جابه جایی پنج هزار دانش‌آموز بوشهری را بر عهده داشتند.

    شجاعی پور ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند از خودروهایی که دارای برچسب سپند هستند برای سرویس مدرسه فرزند خود استفاده کنند.

    وی بیان کرد: به منظور برقراری نظم و امنیت سرویس مدارس یک برچسب واحد برای تمام ناوگان سرویس مدارس در سراسر کشور طراحی شده است که مورد تایید همه شهرداری‌ها از جمله شهرداری بندر بوشهر است.

    سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر یادآور شد: با نصب این برچسب‌ها و استفاده از بارکد، استعلام‌های مورد نظراز سرویس مدرسه براحتی انجام می‌شود و پلیس، آموزش و پرورش و والدین هم می‌توانند نظارت کافی بر سرویس مدارس داشته باشند.

    شجاعی پور ادامه داد: برای نظارت بیشتر خانواده ها بر کارکرد سرویس مدارس، یک اپلیکیشن در اختیار آنها قرار داده می‌شود تا بتوانند مسیر تردد دانش‌آموزان و سرویس مدرسه را کنترل و از این راه از عملکرد راننده در چارچوب سرویس مدرسه اطلاع داشته باشند.

    وی گفت: با استفاده از این روش رانندگانی که اصول و قوانین سرویس مدرسه را رعایت نکنند، حذف می‌شوند.

    شجاعی‌پور اظهار کرد: در سامانه سپند مدارس والدین، شهرداری‌ها و رانندگان هر کدام پنل ویژه خود را دارند، بنابراین والدین در صورت داشتن شکایت می‌توانند از این طریق شکایت خود را ثبت کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

    وی گفت: با توجه به بازگشایی مدرسه، سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر تمهیدات لازم برای خدمات‌رسانی هر چه بهتر به دانش‌آموزان و شهروندان در آغاز سال تحصیلی فراهم کرده است.

    شجاعی پور ادامه داد: افزایش خودروهای گشت و بازرسی سازمان در ایستگاه‌های خودرو حمل و نقل عمومی، بررسی وضعیت خودروهای سرویس مدارس و افزایش ساعت کاری رانندگان حمل و نقل عمومی از جمله مهمترین کارکرد این سازمان به مردم بوشهر در فصل بازگشایی مدارس است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو