فونیکسریمکسبهتام

«بیدود» بلای آسمانی بر سر رانندگان

افزایش نگران کننده تلفات دوچرخه سواری در تهران

عصر خودرو- مدتی می‌شود که شهرداری تهران طرح دوچرخه سواری در پایتخت را به راه انداخته تا با اجرای این طرح آلودگی هوا را کاهش دهد.

«بیدود» بلای آسمانی بر سر رانندگان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی می‌شود که شهرداری تهران طرح دوچرخه سواری را به راه انداخته تا با اجرای این طرح آلودگی هوا را در پایتخت کاهش دهد.

    این روزها تب‌وتاب دوچرخه سواری بسیار داغ شده و به دنبال آن نیز کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو نیز به راه افتاده است؛ همچنین حناچی شهردار تهران نیز با حضور در سه شنبه‌های بدون خودرو سعی در اشاعه فرهنگ دوچرخه سواری در شهر تهران داشته است.

    دوچرخه سواری و معضلات آن در سطح شهر/ آیا بستر مناسب برای استفاده از دوچرخه ایجاد شده است؟

    دوچرخه سواری برای هیچ فردی در جامعه محدودیتی ندارد و همه افراد در جامعه می‌توانند از دوچرخه هایی که شهرداری به این امر تخصیص داده استفاده کنند، حتی مراجع قضایی نیز بارها اعلام کرده اند هیچ ممنوعیت قانونی برای بانوان در دوچرخه سواری وجود ندارد.اما پیش از همه‌گیر شدن این طرح و افزایش دوچرخه سواران در سطح شهر باید فرهنگ آن نیز نهادینه  و قوانین، باید‌ها و نباید‌هایی برای دوچرخه سواری در خیابان تعریف شود، چرا که دوچرخه سواری نیز مانند هر رفتار و کنش دیگری فرهنگ ویژه‌ای دارد که نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

    پای صحبت برخی از رانندگان سواری که بنشینیم گله می‌کنند که دوچرخه سواران گاهی باعث ایجاد تصادف و حادثه شده‌اند و آنها بارها توانسته‌اند این خطر را مهار کنند و باید برای این مسئله فکر جدی شود.

    دوچرخه سواری اگر با رعایت اصول نباشد آسیب‌های جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد می‌کند و ممکن است عامل بسیاری از تصادفات باشد حتی به دلیل خطرات زیادی که دوچرخه سواری در سطح شهر با این حجم از ماشین و اتوبوس به دنبال دارد اجازه ورود دوچرخه سواران در خط ویژه اتوبوسرانی داده نشده است.

    بیدود بلای آسمانی بر سر رانندگان/ افزایش نگران کننده تلفات دوچرخه سواری در تهران

    در همین رابطه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد: اخیرا خبری در فضای مجازی در خصوص موافقت پلیس راهور تهران بزرگ جهت تردد دوچرخه‌سواران در خطوط ویژه منتشر شد که ضمن تکذیب این خبر به آگاهی می‌رساند، راه‌اندازی خطوط ویژه به منظور سهولت در جابجایی مسافران گرامی با استفاده از حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات ویژه امدادی و انتظامی به شهروندان بوده و همچنان که در ابتدای این مسیرها، تابلوی ورود ممنوع به استثناء اتوبوس و وسایل نقلیه امدادی و انتظامی نصب شده، به استناد بند 49 ماده 1 آئین نامه راهنمایی و رانندگی خط ویژه برای تردد وسایل نقلیه مجاز اختصاص یافته و تردد دوچرخه‌سواران در این مسیر ممنوع می‌باشد؛ لذا از شهروندان فهیم تهرانی که از دوچرخه جهت جابجایی در سطح شهر استفاده می‌کنند، تقاضا می‌شود ضمن خودداری از ورود به خطوط ویژه، از مسیر‌های عمومی و مجاز استفاده نمایند.

    در دوره فعلی که دوچرخه سواری به عنوان یک چشم انداز کلی حمل نقل در حال افزایش است باید قوانین و فرهنگ آن نیز در جامعه تعریف شود چرا که اگر این اتفاق نیفتد باید منتظر افزایش آمار تصادفات، مرگ و میر و مصدومیت‌های ناشی از دوچرخه سواری بدون اصول در خیابان‌ها باشیم.

    باید به دوچرخه سواران آموزش داده شود هنگامی که در حال دوچرخه سواری در اتوبان ها، بزرگراه ها و محلات هستند مانند وسایل حمل و نقل دیگر مثل اتومبیل و موتور حرکت کنند.

    جالب است بدانید دوچرخه سواری نیاز به گواهینامه دارد، اما لزوم داشتن گواهینامه هنگام دوچرخه سواری از جمله قوانین اجرا نشده در ایران است که با توجه به شرایط فعلی و رشد دوچرخه سواری در سطح شهر نیازمند توجه ویژه برای به اجرا درآمدن این قانون است.

    میثم یک دوچرخه سوار شهری است از او درباره قوانین دوچرخه سواری سوال کردیم، او گفت: دوچرخه سواری نیازمند لوازم ایمنی مانند کلاه‌کاسکت مخصوص دوچرخه، زانو بند و پوشاک مناسب است؛ همچنین دوچرخه سواران باید بدانند که عبور از خطوط ویژه اتوبوس‌ ممنوع است و دوچرخه سواران نباید وارد شوند.

    میثم در ادامه گفت: دوچرخه سواران به هنگام عبور از میادین، خیابان‌ها و معابر باید از دست راست و چپ به عنوان راهنما استفاده کنند؛ همچنین استفاده از عینک برای جلوگیری از ورود گرد خاک و حشرات الزامی‌ست و عدم استفاده از عینک ممکن است برای دوچرخه سواران خطرساز باشد.

    او افزود: سرعت دوچرخه نهایت 60 کیلومتر بر ساعت است به همین دلیل در بزرگراه‌ها که سرعت اتومبیل ها 100 کیلومتر بر ساعت است عبور دوچرخه سواران از وسط و یا سمت چپ بزرگراه خطرناک است و دوچرخه سواران باید بدانند که هنگام عبور از بزرگراه از سمت راست برانند.

    عبور دوچرخه سواران از خیابان های ورود ممنوع می‌تواند برای خودشان و رانندگان دیگر وسایل نقلیه خطراتی را ایجاد کند، بنابراین از جمله قوانینی که دوچرخه سواران برای حفظ سلامت خود و کاهش مخاطرات باید رعایت کنند، می‌توان به قوانینی مانند ممنوعیت ورود به خیابان‌های یک طرفه، رعایت حداکثر دقت هنگام پیچ، جلوگیری از سبقت‌های بی مورد در اتوبان‌ها و موارد دیگری اشاره کرد و باید دوچرخه سواران مانند رانندگان برای جلوگیری از تصادفات موظف به اجرا باشند.

    استفاده از کلاه ایمنی برای حفظ سلامت دوچرخه سواران  باید الزامی شود تا هنگام از استفاده از دوچرخه خطری آنها را تهدید نکند.

    اما بعد از دوچرخه سواری در پایتخت، شهرداری پیشنهاد استفاده از اسکوتر را در سطح شهر مطرح کرده بود که در حد همان پیشنهاد ماند و مورد بررسی هم قرار نگرفت گفتنی‌ است اسکوتر در 10 کشور اروپایی و آمریکا استفاده می‌شود که البته عامل تصادفات بسیاری بوده است.

    آمار جامعی از مرگ‌ومیر ناشی از تصادف اسکوتر در دسترس نیست، اما حساب سرانگشتی از گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال 2018 در فصل زمستان، حداقل 11 مورد مرگ‌ومیر اسکوترسواران در ایالات متحده به ثبت رسیده است که با رسیدن تابستان و گرم شدن هوا تعداد آنها افزایش یافته است.

    پیش از آن که طرحی به اجرا درآید باید بستر مناسبی برای اجرای طرح فراهم شود، چرا که با این حجم ماشین، ون، اتوبوس، مینی‌بوس و... در شهر تهران شرایط مناسبی برای دوچرخه سواران وجود ندارد.

    همچنین بی توجهی دوچرخه سواران به ماشین‌ها هنگام رکاب زدن مسئله‌ای نگران کننده است و شهرداری تهران که مجری این طرح است باید فکری به حال آن کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو