فونیکسریمکسبهتام

هفته پرفراز و نشیب بازارها؛ از بورس تا خودرو

عصر خودرو- در هفته گذشته بازار بورس نوسانات زیادی داشت. روند بازار سکه و طلا آرام و با اندکی کاهش قیمت همراه بود و قیمت‌ها در بازار خودرو نیز کاهش یافت.

هفته پرفراز و نشیب بازارها؛ از بورس تا خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، بازار سرمایه که مهرماه را با رشد چشمگیر شروع کرده بود، سومین هفته این ماه را با یک درصد افت به پایان رساند.

    در این هفته این بازار نوسانات زیادی داشت. در یک روز 9 درصد رشد کرد و در روز دیگر، شاخص بورس 10 هزار و 800 واحد فروریخت.

    در حالی‌که بازار در روز یکشنبه در آستانه ورود به کانال 330 هزار واحدی قرار گرفته بود، در روز سه‌شنبه بیش از 10 هزار واحد افت برابر با 3.4 درصد را تجربه کرد.

    در نهایت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (24 مهر ماه) به عدد 309 هزار و 606 واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود یک درصد افت داشت.

    در پنج روز معاملات هفته‌ای که گذشت شاخص بورس سه هزار و 442 واحد کاهش داشت، شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (17 مهر ماه) با عدد 313 هزار و 48 واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (24 مهر ماه) به عدد 309 هزار و 606 واحد رسید.

    ارزش بورس تهران در هفته ای که گذشت 11 هزار و 500 میلیارد ریال بود که در مقایسه با هفته گذشته چهار درصد کاهش را تجربه کرد، همچنین ارزش فرابورس در مدت ذکر شده سه هزار و 109 میلیارد بود که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با کاهش 6 درصدی همراه شد.

    البته «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصاد و دارایی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت گفت: «در زمان شد شاخص بورس برخی صاحبنظران ابراز نگرانی داشتند که روند رشد شاخص بورس، خیلی سریع، تند و حبابی است، اما به نظر ما حباب نبود. سعی کردیم با عرضه سهام عمق بازار سرمایه را افزایش دهیم، این روند پس از مدت کوتاهی به ثبات خواهد رسید.»

    سکه در کانال 3 میلیون و 900هزار تومانی

    قیمت هر سکه بهار آزادی در پایان معاملات این هفته نسبت به هفته گذشته، نزدیک به 40 هزار تومان کاهش یافت.

    سکه هفته دوم مهر ماه را در کانال 4 میلیون تومانی به پایان رسانده بود اما طی هفته سوم مهر ماه، به کانال 3 میلیون و 900 هزار تومانی رسید.

    در آخرین روز معاملاتی این هفته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز (پنجشنبه) با کاهش پنج هزار تومانی قیمت به بهای سه میلیون و 965 هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با همین قیمت فروخته شد.

    همچنین نیم سکه 2 میلیون و 30 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 220 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 820 هزار تومان داد و ستد شد.

    علاوه براین در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام 18 عیار 404 هزار تومان و هر مثقال طلا نیز یک میلیون و 752 هزار تومان به فروش رسید.

    نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی نیز بالا رفت و به رقم یک هزار و 489 دلار رسید.

    ثبات قیمت دلار و افزایش قیمت پوند

    حدود یک ماه است که قیمت دلار در محدوده 11 هزار و 350 تا 11 هزار و 500 تومان ثابت بوده‌است. دلار هفته سوم مهرماه را نیز در همین محدوده و با قیمت 11 هزار و 400 تومان به پایان رساند.

    یورو نیز در آخرین روز معاملی این هفته به قیمت 12 هزار و 596 تومان رسید و نسبت به هفته قبل با قیمت 12 هزار و 600 تومان، تقریبا ثابت باقی ماند.

    به اعتقاد تحلیل‌گران، افزایش عرضه ارز صادراتی در بازار و کاهش تقاضا و کنترل بانک مرکزی بر بازار از مهم‌ترین دلایل ثبات نرخ ارز به شمار می‌رود.

    «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی نیز روز گذشته در صفحه اینستاگرامی خود از پیشی گرفتن عرضه ارز در نیما نسبت به تقاضا خبر داد و گفت: «وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن که نقش مهمی در ثبات این روزهای بازار ارز دارد نشانه خوبی است که اتخاذ سیاست‌های درست صادراتی و ارزی می‌تواند این روند را بهبود ببخشد.»

    اما قیمت پوند در ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان افزایش یافت. انگلستان مسئله برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا را پیش رو دارد، به همین دلیل قیمت ارز این کشور در بازارهای جهانی افزایش یافته‌است.

    در آخرین روز معاملات این هفته نیز هر پوند انگلیس در بازار ایران با قیمت 14 هزار و 896 تومان معامله شد که بالاترین سطح در سه ماه اخیر است. البته قیمت پوند انگلیس از ابتدای سال جاری با افت 14 درصدی همراه بوده و از 17 هزار تومان به سطح 14 هزار تومان رسیده است. بیشترین قیمت پوند در بازار آزاد مربوط به اردیبهشت ماه امسال بوده که معادل 20 هزار تومان بوده است.

    کاهش قیمت خودرو

    قیمت بسیاری از محصولات بازار خودرو این هفته کاهش یافت. بر همین اساس، گفته می‌شود که حباب بازار خودرو تا حدودی تخلیه شده‌است. این در حالی است که در اوایل مهرماه قیمت خودرو با افزایش مواجه شده بود اما طی هفته گذشته، قیمت برخی از مدل‌ها کاهش یافت.

    در حال حاضر در میان‌ مدل‌های پراید سایپا، پراید 111 با قیمت 47 میلیون تومان، پراید 131 با قیمت 42 میلیون تومان و پراید 132 نیز با قیمت 44 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

    در بازار محصولات ایران‌خودرو، سمند LX با قیمت 76 میلیون تومان معامله می‌شود. پژو 207 با گیربکس ساده، 124 میلیون و 500 هزار تومان  و با گیربکس اتوماتیک 160 میلیون تومان فروخته می‌شود.  پژو 206 تیپ 2، 77 میلیون و 500 هزار تومان و تیپ 5 نیز 93 میلیون تومان در بازار موجود است.

    طی هفته گذشته، در بازار خودروهای مونتاژی نیز، سراتو 281 میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. دانگ‌فنگ H30، 130 میلیون تومان و پژو 2008 نیز از سوی فروشندگان با قیمت 300 میلیون تومان به خریداران عرضه شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو