فونیکسریمکسبهتام

در تیتر امشب مطرح شد؛

بررسی شرایط دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی با کمک بلاعوض

افزایش قیمت سی ان جی صحت ندارد

عصر خودرو- دوگانه سوز شدن خودرو به طور متوسط ۴۰۰ هزار تومان در ماه برای رانندگان به دنبال دارد که در سال ۵ تا۶ میلیون تومان می شود.

بررسی شرایط دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی با کمک بلاعوض
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قاسمی مدیر طرح سی ان جی شرکت پخش فراورده های نفتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی با کمک های بلاعوض تصریح کرد: در حال حاضر 2 میلیون و 400 هزار وانت در کشور وجود دارد که یک میلیون و 100 هزار دوگانه سوز هستند و مابقی وانت ها در این طرح دوگانه می شوند همچنین از 450 هزار تاکسی 300 هزار دوگانه هستند که مابقی هم دوگانه سوز خواهند شد.
    او افزود: طرح دوگانه سوز کردن با کمک بلاعوض برای 400 هزار ون  و 200 هزار  مسافربر شخصی هم اجرایی خواهد شد. در نهایت صد درصد پوشش بار و مسافر شامل این طرح می شود. هدف از این طرح این است که کلیه هزینه های بار و مسافر به سمت سی ان جی ببریم و هزینه ها کاهش یابد.

    این مقام مسئول گفت: هزینه دوگانه سوز کردن هر خودرو 4 میلیون و 500 تومان است که در این طرح جامعه هدف یک میلیون و 464 هزار خودرو در این طرح تعریف شده است که تمام هزینه از  محل صادرات فراورده های نفتی تامین می شود و  به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

    قاسمی بیان کرد: دوگانه سوز شدن خودرو به طور متوسط 400 هزار تومان در ماه برای رانندگان به دنبال دارد که در سال 5 تا 6 میلیون تومان می شود.

    این مقام مسئول در خصوص مشکلات ساخت جایگاه عرضه سی ان اجی گفت: درباره موضوع دستمزد جایگاه های بخش خصوصی یک عدد قابل قبول برای سرمایه گذاری تعیین شده همچنین نقاطی که نیاز است شناسایی و آماده برای حضور بخش خصوصی شده است.

    او ادامه داد: در حال حاضر 3 هزار و 900 جایگاه بنزین و 2 هزار و 500 جایگاه عرضه سی ان جی در کشور داریم که شرایط مناسبی است. حدود 40 میلیون متر مکعب ظرفیت عرضه داریم که مصرف کنونی سی ان جی 20 میلیون متر مکعب است.

    در ادامه مفیدی مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت تصریح کرد: سامانه متمرکزی برای ثبت نام و نوبت دهی به مردم برای حضور در مراکز مجاز  طراحی شده است و اکنون بیش از 30 مرکز آماده خدمت رسانی هم برای تست مخازن قبلی و هم برای نصب مخزن جدید هستند و اضافه هم می شوند.

    او ادامه داد: فرصتی که برای صنعت سی ان جی  و استفاده از ظرفیت های موجود در این حوزه فراهم شده است و وزارت صمت آماده تامین قطعات مورد نیاز این صنعت است.

    در ادامه زراعت کار معاون انرژی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد:بخشی از تامین مالی طرح دوگانه سوز شدن خودروهای عمومی از ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و  از محل بازپرداخت صادرات فرآورده های نفتی تامین می شود. همچنین  بخشی از تامین مالی هم از محل صرفه جویی منابع انرژی بازپرداخت سرمایه ها انجام می شود.

    او با اشاره به اینکه این طرح خودگردان است گفت: در این طرح 4.5 میلیون تومان هزینه تبدیل پرداخت می شود و در نهایت به طور متوسط صرفه جویی سالانه 6 تا 10 میلیون تومانی برای تاکسی ها و ون ها به دنبال دارد.

    زراعت کار تصریح کرد: در انتهای طرح یعنی 4 سال آینده پیش بینی شده که مصرف بنزین 7 میلیون لیتر کاهش یابد که معادل ساخت یک پالایشگاه است یعنی 200 هزار بشکه نفت خام در روز کمتر مصرف می شود.

    این مقام مسئول تاکید کرد: بحث اصلاح قیمت سی ان جی به هیچ وجه نداشتیم. از مواهب این طرح علاوه بر هزینه های حمل و نقل سوخت پاک تر است و از بعد فنی و اقتصادی توجیه پذیر نیست که پس از افزایش قیمت بنزین سوخت جایگزین برای آن هم افزایش قیمت داشته باشد.

    در ادامه دادرس رئیس انجمن سی ان جی و صنایع وابسته گفت: بعد از 5 سال توقف رشد صنعت سی ان جی، دو طرح بزرگ هوشمند سازی مصوب 22 اسفند 97 که از خرداد 98 اجرایی شده است برای کمک به مکانیزه کردن جایگاه‌های سوخت و تست و بازرسی مخازن همچنین طرح مصوب شورای اقتصاد با تمهیدات دولت و دستورالعمل خوب باعث رونق صنعت سی ان جی خواهد شد.

    او افزود: شرایط نقدینگی صنعت سی ان جی وضعیت بحرانی دارد که امیدواریم بعنوان کشوری با صنعت پیشرو و اول در صنعت سی ان جی این طرح را به خوبی مدیریت کنیم.

    دادرس تصریح کرد: 5 تا 6 کارخانه مخزن سازی در تهران سالانه بالای یک میلیون مخزن می‌توانند تولید کنند که در دنیا بی نظیرند، اما اکنون نیمه فعال هستند که دولت با ترمیم کارخانه‌ها می‌تواند به تولید و خدمات رسانی کمک کند.

    او افزود: با حمایت دولت با نصب جدید کیت ساز‌ها شتاب لازم را برای ماشین‌های جدید ایجاد خواهد شد.

    اسعدی کارشناس مسائل انرژی در ادامه برنامه گفت: اگر بتوانیم خودور‌ها را به سمت سی ان جی سوز کردن ببریم صرفه جویی 20 میلیون لیتر در روز و کاهش گاز‌های آلاینده را به همراه خواهد داشت.

    او افزود: به دلیل توسعه نامتوازن سی ان جی در کشور در تناسب خودرو‌های سی ان جی سوز و جایگاه‌ها و نوسانات سیاست‌های اتخاذ شده و نداشتن برنامه مشخص این طرح پابرجا نبوده است.

    اسعدی تاکید کرد: باید انگیزه لازم برای احداث جایگاه‌ها و حمایت‌های لازم در ساخت تجهیزات سی ان جی فراهم شود که این امر  نیازمند سیاست‌های حمایتی دولت است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط