فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۳۵۲»

حل مشکل آلودگی هوا در اصفهان نیاز به برنامه و اعتبار دارد

عصر خودرو- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیشترین مشکلات مربوط به آلودگی هوا در کشور را مدیریتی، برنامه‌ریزی و اقتصادی خواند و گفت: حل این مشکل در کلانشهرها از جمله اصفهان نیاز به برنامه و پول کافی دارد.

حل مشکل آلودگی هوا در اصفهان نیاز به برنامه و اعتبار دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،  یعقوب حاجی‌زاده   افزود: مساله آلودگی هوا باید در سطح کلان مدیریت کشوری پیگیری و اولویت‌دهی شود زیرا نیاز به اعتبار و برنامه دارد.

    این متخصص مهندسی کنترل آلودگی هوا با اشاره به برنامه‌هایی که در کشورها و شهرهای مختلف اروپایی و آسیایی برای رفع آلودگی هوا اجرا شد، اظهارداشت: آلودگی هوا چیزی نیست که قابل کنترل نباشد.

    این دانشیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تخصص داشتن افرادی که در بخش‌های مرتبط با آلودگی هوا مسئولیت دارند و کار می‌کنند را ضروری دانست و تاکید کرد: متاسفانه به نظر می‌آید برخی از کسانی که دست اندرکار هستند، تخصص لازم در این زمینه ندارند یا اهمیت موضوع را به خوبی نمی‌دانند.

    به گفته وی دوشنبه یازدهم آذر امسال هوای کلانشهر اصفهان بسیار آلوده بود اما مدارس تعطیل نشد در حالیکه در 2 روز قبل آن که آلودگی هوا کمتر بود، مدارس تعطیل شدند.

    بخش عظیمی از آلودگی هوا مربوط به خودروهاست

    این پژوهشگر مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه بخش عظیمی از آلودگی کلانشهرهای کشور مربوط به خودروهاست، گفت: نقش خودروها در این موضوع در زمان حاضر بسیار پر رنگتر از صنایع شده است.

    حاجی‌زاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته، صنایع نقش بیشتری در آلودگی هوا داشتند، افزود: اما در این سال‌ها با زیاد شدن تعداد خودروها و استفاده بیشتر مردم از آنها، نقش صنایع کمرنگ شد.

    وی کیفیت خودروها و سوخت از جمله بنزین را در این امر دخیل دانست و تصریح کرد: بسیاری از خودروهای داخل استانداردهای لازم را برای هوای پاک ندارند، عمر تعداد قابل توجهی از آنها بالاست و تعداد زیادی از خودروهای سنگین مانند اتوبوس‌ها، دودزا هستند.

    حاجی زاده، نقش شهرداری‌ها در رفع این مشکل را بسیار مهم خواند و اضافه کرد: بر اساس نتایج تحقیقی که در تهران صورت گرفت، 85 درصد از آلودگی هوای این کلانشهر از خودروهاست.

    وی با بیان اینکه نیمی از این آمار مربوط به اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و موتور سیکلت‌ها است، ادامه داد: اگر شهرداری با صرف بودجه، اقدام به نوسازی آنها کند بخشی بزرگی از این مشکل حل می‌شود.

    حاجی‌زاده با بیان اینکه چنین تحقیق جامعی در استان اصفهان انجام نشد، خاطرنشان کرد: اما اصفهان شرایطی مشابه تهران دارد و باید همین مسائل به‌ویژه در کلانشهر اصفهان در نظر گرفته شود.

    این استاد دانشگاه با بیان این که در زمان حاضر دیگر صنایع، مشکل اصلی آلودگی هوا نیستند، گفت: برای حل مشکل آلودگی هوا باید روی صنایع کار کرد اما باید بیشتر برنامه‌ها و اولویت بخشی درباره خودروها باشد.

    به گفته وی در روزهایی که مدرسه‌ها تعطیل می‌شود میزان آلودگی هوا به‌طور مشخصی پایین می‌آید که نشان می‌دهد کم شدن بخشی از ترافیک و تردد شهری تا چه حد در این موضوع تاثیر دارد.

    حاجی زاده تصریح کرد: سهم صنایع در آلودگی هوای برخی از شهرهای بزرگ اطراف اصفهان بیشتر از خود اصفهان است زیرا آنجا کارخانه‌های بزرگ یا کوره های آجرپزی و گچ پزی فعال است.

    شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان، مرکز استان از اول تا یازدهم آذر در وضعیت ناسالم قرار داشت به طوری که در روزهای چهارم، پنجم، هفتم و یازدهم آذر به ترتیب با شاخص 161، 154، 161 و 163 ( AQI ) در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم قرار داشت.

    آلودگی هوا در این مدت به تعطیلی مدرسه‌ها در چهار روز منجر شد.

    شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک به شمار می‌آید.

    کارشناسان معتقدند پرونده آلودگی کلانشهر اصفهان سال به سال قطورتر و خسارت های مالی و جانی فراوانی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود. با این وجود به نظر می‌رسد همه نهادهای مربوط در این بخش باید با هم‌افزایی یک اتاق فکر یا میز برون رفت آلودگی با مشارکت صاجبنظران و متخصصان امر ایجاد کنند تا جلوی این مشکل فراگیر گرفته شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو