فونیکسریمکسبهتام

مرز روغن‌کاری و روغن‌سوزی

عصر خودرو- به‌‎ازای هر یک‌بار چرخیدن میل لنگ، همه سیلندرها یک‌بار بالا و پایین می‌روند و به‌اصطلاح ۴ عمل اصلی (مکش، تراکم، احتراق و تخلیه) انجام می‌شود. در دور ارام موتور (معمولا ۱۰۰۰ دور در دقیقه در اکثر خودروها) این فرآیند در هر دقیقه ۱۰۰۰ بار تکرار می‌شود و در دورهای بالاتر با همین نسبت افزایش پیدا می‌کند.

مرز روغن‌کاری و روغن‌سوزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، وقتی دو جسم فلزی در فاصله بسیار نزدیک در کنار هم حرکت می‌کنند، برای اینکه از اصطکاک و ساییدگی و به دنبال آن از کار افتادنشان جلوگیری شود باید حتما ماده روانکاری بین آن دو وجود داشته باشد اما از طرفی این ماده روانکار نباید وارد سیکل سوخت موتور شود.رینگ پیستون یا به‌اصطلاح فنی‌تر، اُرینگ این وظیفه را برعهده دارد. در این مطلب نگاهی به کاربردهای این عضو حساس در موتور می‌اندازیم و به دلایل خرابی و روش‌های مراقبت و استفاده صحیح آن خواهیم پرداخت.
    رینگ پستون چه کاربردی دارد؟

    رینگ پیستون قطعه‌ای دایره‌ای شکل شیاردار است که روی بدنه بیرونی پیستون نصب شده و در حدفاصل بین پیستون  و بدنه داخلی سیلندر قرار می‌گیرد و آن را پر می‌کند و از سه رینگ با وظایف جداگانه تشکیل شده است.

    مهم‌ترین وظایف رینگ پیستون در چند مورد خلاصه می‌شود؛ کاهش سطح تماس میان پیستون و سیلندر، جلوگیری از اصطکاک و فرسودگی، کنترل روغن‌کاری در فاصله بین دیواره سیلندر و بدنه پیستون، آب‌بندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز از اطراف سیلندر به بیرون، جمع‌آوری روغن از روی بدنه داخلی سیلندر و جلوگیری از ورود آن به محوطه آتش و انتقال حرارت از پیستون به جداره داخلی سیلندر را می‌توان جز اصلی‌ترین کاربردهای رینگ‌های پیستون دانست.


    رینگ پیستون چه کار می‌کند؟

    شرح وظایف رینگ پیستون  را به زبان ساده می‌توان این‌طور تعریف کرد که 3 رینگ نصب شده به‌ترتیب وظیفه روغن‌ریزی، روغن‌کاری و جمع آوری روغن را برعهده دارند. رینگ‌ها از پایین به بالا به‌ترتیب رینگ کمپرس، رینگ کمپرس-روغن و رینگ روغن نامیده می‌شوند. رینگ اولی براساس فشار کمپرس زاویه می‌گیرد و روغن را که از طریق اویل پمپ  به لوله‌های روغن‌رسانی موتور پمپ شده به داخل محوطه بین سیلندر و پیستون هدایت می‌کند، رینگ دوم روغن را روی این قسمت پخش کرده تا فرآیند روغن‌کاری انجام شود و رینگ سوم که روغن را از روی دیواره بلوک جارو کرده و مانع از ورود آن به محوطه احتراق می‌شود.
    خرابی رینگ پیستون

    وقتی سرعت حرکت پیستون در سیلندر بالا می‌رود، فشار و حرارت بالا داخل موتور باعث شده تا روغن‌کاری خیلی سریع انجام می‌شود و به‌اصطلاح فیلم روغن (لایه نازک روغنی بین قطعات) بسیار کم شود. در این حالت قطعات در واقع خشک کار می‌کنند و اصطکاک بین‌شان به‌شدت افزایش می‌یابد و این مساله باعث افزایش حرارت در قطعات شده و به دنبال آن فلزات که به دلیلی خصوصیت ذاتی شان با حرارت منبسط می‌شوند، تغییر شکل داده و از جای خود خارج می‌شوند. از طرفی چون سرعت حرکت بالا است، رینگ‌ها بعد از بزرگ‌شدن در محوطه بین سیلندر و پیستون گیر افتاده و باعث خرابی بدنه داخلی سیلندر و سطح بیرونی پیستون می‌شوند.

    رینگ پیستون می‌تواند به دلایلی از جمله وجود ایراد در سیستم روغن کاری، سیستم خنک کاری، نگه داشتن موتور در دور‌های بالا به مدت طولانی و البته رفتار ناصحیحی با خودرو در هنگام جوش‌آوردن آسیب ببیند.
    رینگ پیستون تعمیر می‌شود یا تعویض؟

    رینگ‌ها قطعات فلزی هستند که به دلایلی که در بالا گفته شد ممکن است آسیب ببنند. از آنجا که فلزات در دماهای مختلف تغییر سایز می‌دهند، دیگر نمی‌توان یک رینگ آسیب دیده را تعمیر کرد و باید حتما تعویض شود.

    استفاده از رینگ پیستون با کیفیت، با ابعاد دقیق و جنس و آلیاژ مناسب بسیار مهم است چرا که در غیر این صورت مدتی بعد از تعمیر موتور بار دیگر شاهد مشکل خواهید بود و موتور به مرور به روغن سوزی می‌افتد.

    هزینه تعویض رینگ پیستون

    خود رینگ پیستون قطعه چندان گران قیمتی نیست ولی از آنجایی که دقیقا وسط اجزا داخلی موتور قرار دارند، برای تعویضشان باید ابتدا سرسیلندر و پس از آن سیلندر‌ها را باز کرد، از این جهت تعمیرشان بسیار زمانبر و هزینه بر است.

    برای جلوگیری از همین هزینه و دوباره کاری تعمیرات است که همواره پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید رینگ پیستون، از قطعات با کیفیت بهره بگیرید تا نیازی به تعمیرات دوباره نداشته باشید.


    رینگ پیستون اصلی را چگونه تشخیص دهیم؟

    رینگ پیستون از آلیاژ‌های ویژه‌ای تولید می‌شود تا بتواند دما، فشار و اصطکاک بالای موتور را تحمل کند. یک رینگ پیستون اصلی به خوبی می‌تواند این فشار را تحمل کند بدون آنکه آسیب ببیند اما رینگ پیستون تقلبی خیلی زود در این فشار و دما از بین می‌رود. به علاوه طراحی شیارهای رینگ پیستون هم بسیار مهم و مهندسی شده است و این مسئله در رینگ‌های پیستون تقلبی رعایت نشده است.

    تشخیص رینگ پیستون اصلی  و غیر اصلی برای خریداران و حتی تعمیرکاران تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل باید این قطعه حیاتی را از فروشنده مطمئن خریداری کنید تا از خسارات بعدی در امان باشید.

    برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند و به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی آی اس پی  و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید. برای خرید انواع قطعات پراید ، قطعات پژو و قطعات یدکی سایر خودرو‌های ایرانی می‌توانید به بخش جستجوی وبسایت مراجعه کنید یا با شبکه نمایندگی‌ها تماس بگیرید.

    لیست رینگ پیستون انواع خودرو‌های ایرانی را می‌توانید اینجا ببینید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو