فونیکسریمکسبهتام

وام خودروسازان دیر پرداخت شود تولید در سال آینده متوقف خواهد شد

بی‌توجهی نظام بانکی به وضعیت خودروسازان

عصر خودرو- یک فعال صنعت قطعه با انتقاد از بى توجهى نظام بانکى به شرایط نامناسب خودروسازان تاکید کرد: اگر وام خودروسازان در موعد مقرر به طور کامل پرداخت نشود احتمال توقف تولید خودروسازان بعد از عید وجود دارد.

وام خودروسازان دیر پرداخت شود تولید در سال آینده متوقف خواهد شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ؛ آرش محبى نژاد   با اشاره به کمبود قطعه اظهار کرد: متاسفانه کالاى در راه زنجیره تامین خودروسازان به دلیل کمبود نقدینگى و ارز و نیز مشکل واردات از چین به دلیل شیوع بیمارى کرونا با خلاء روبه رو شده است؛ بهترین مهلت براى ما تعطیلى عید است که باید در این زمان ثبت سفارشات ما انجام شود تا کالاى خودروسازان تامین و تیراژ پایدار بماند.

    او با انتقاد از تاخیر نظام بانکى در پرداخت ادامه داد: طبق آخرین توافقات قرار بود که ٥۰درصد این وام یعنى ٢٥۰۰میلیارد تومان توسط بانک مرکزى تامین شود و ٢٥۰۰میلیارد تومان مابقى هم بانک‌هاى عامل پرداخت کنند اما متاسفانه بانک مرکزى این وام را با بانک‌هاى عامل پاسکارى مى‌کند.

    محبى نژاد بیان کرد: تا کنون یک ریال هم توسط بانک مرکزى پرداخت نشده و فقط بانک‌هاى عامل بخشى از سهم خود را به ایران خودرو داده اند که به طور کل ١٥درصد از وام ٥۰۰۰میلیارد تومانى پرداخت شده است.

    این فعال صنعت قطعه تاکید کرد: بررسى کارشناسى ما در انجمن همگن قطعه سازى نشان داده که اگر تمام این مبلغ تا ١١ اسفند ماه پرداخت نشود، احتمال توقف کامل تولید بعد از عید وجود دارد؛ حتى پیش از سال جدید نیز احتمال تعطیلى کارخانه‌ها و رکود بى سابقه صنعت خودرو و قطعه وجود دارد چراکه یک مرتبه میزان تیراژ خودرو طى دو سه ماه اخیر بالا رفته و هر آنچه قطعه سازان در توان داشتند تولید کردند و این خلاء کالاى در راه یقینا گریبان گیر صنعت خودروى کشور خواهد شد.

    به گفته محبى نژاد، اگر این وام تا تاریخ ذکر شده پرداخت نشود، بعد از آن تاثیر وام به صورت تصاعدى بر صنعت خودرو کاهش مى یابد چراکه اولا ما فرصت کافى براى ثبت سفارش هاى خارجى نداریم و دوما چند روزى است که سامانه بانک مرکزى دچار نقص فنى شده و تخصیص ارز حتى ارز صادراتى با اخلال مواجه شده است.

    او درباره تاثیر کرونا در صنعت خودرو نیز بیان کرد: کرونا دو ضربه به ما زد؛ یکى اینکه قطعات خارجى ما از چین وارد مى شد و در حال حاضر امکان واردات نداریم و ثانیا اینکه در داخل کشور نیز مانع فعالت عادى شد و به صنعت داخلى هم ضربه زد.

    وى در پایان گفت: متاسفانه یک تصمیم منسجم و واحد به منظور تحریم شکنى صنعت خودرو وجود ندارد اما ما صراحتا هشدار مى‌دهیم که مسئولان باید از خواب غفلت بیرون بیایند و این وام را زودتر پرداخت کنند در غیر اینصورت تبعات جبران ناپذیرى در پى خواهد داشت.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو