فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به بازار لوازم برقی مصرفی در خودرو؛

از باتری تا جرقه

عصر خودرو- اکثر کسانی که خودرو دارند احتمالا یک بار هم شده استارت نخوردن را تجربه کرده اند. وقتی شب گذشته همه‌چیز خیلی خوب و سالم خاموش شده و سر صبح وقتی احتمالا برای رسیدن به سر کار دیرتان هم شده، خودرو استارت نمی‌‎خورد و بعد از چندین بار استارت ناقص خوردن برق پشت آمپر هم قطع می‌شود و این یعنی عمر باطری ماشین به پایان رسیده و باید عوض شود.

از باتری تا جرقه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب نگاهی به عوامل خرابی باتری خودرو می اندازیم و در پایان قیمت باتری‌های موجود در بازار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    َچه عواملی باعث می‌شود خودرو استارت نخورد؟
    روشن نشدن خودرو دلایل متعددی دارد. می‌تواند به دلیل نرسیدن برق به انژکتورها یا کوئل باشد، می‌تواند مشکل از شمع و وایر باشد، می‌تواند از باطری باشد و می‌تواند از مشکلات فنی هم نشات بگیرد که البته مورد بحث ما در این مطلب نیست.

    باتری چرا خراب می‌شود؟
    منهای این که باطری به‌خصوص باتری‌های سیلد (که در بازار به نام اتمی معرف است)، عوامل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود باطری زودتر از حد معمول خراب شود. عواملی مثل نصب کردن باند و دی لایت و زنون و در کل مواردی که آمپر زیادی از باتری می‌کشند طول عمر مفید آن را پایین می‌آورند. همچنین اگر استارت خودرو خراب باشد و راننده برای هر بار روشن کردن خودرو مجبور شود چندین بار استارت بزند، به مرور از عمر مفیدش می‌کاهد. هر باتری می‌تواند در طول عمرش به‌صورت میانگین 3600 بار استارت بزند. اگر در هرثانیه از استارت 60 آمپر مصرف شود و قدرتی معادل یک اسب بخار به موتور منتقل می‌شود. اگر این استارت موفقیت‌آمیز باشد که هیچ ولی اگر نباشد و به بار دوم و سوم بکشد باتری می‌تواند به‌صورت متصل و بدون شارژ شدن تقریبا 30 بار قدرت معادل یک اسب بخار را به موتور منتقل کند و بعد از آن ممکن است فرآیند استارت خوردن با مشکل روبه‌رو شود.

    چگونه از خراب شدن باتری جلوگیری کنیم؟
    چند نکته ساده وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان به سادگی از بیشترین زمان عمر باتری استفاده کرد. به‌جز مواردی مثل عدم استفاده از تجهیزات برقی اضافه که آمپر زیادی می‌کشند، رعایت مواردی مثل خاموش نگه داشتن تمامی تجهیزات برقی مثل چراغ‌ها، ضبط و کولر قبل از استارت زدن می‌تواند به بالابردن عمر باتری کمک کند. همچنین حصول اطمینان از خاموش بودن تجهیزات برقی مثل چراغ‌های داخل و بیرون بعد از خاموش کردن خودرو هم روی طول عمر باتری تاثیر دارد. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که همیشه باید به سلامت دینام خودرو اهمیت ویژه داده شود. خراب بودن دینام باعث می‌شود تا باتری شارژ نشود و وقتی باتری کاملا خالی شود راهی به جز تعویض را جلوی پای مالک نخواهد گذاشت. باتری‌های اسیدی قدیمی را می‌شود به‌نحوی احیا کرد ولی باتری‌های سلیدی باید حتما عوض شوند. راهکار ساده برای کنترل عملکرد دینام، تستع کولر است. برق کولر به صورت مستقیم از دینام گرفته می‌شود و اگر دینام کار نکند کولر هم از کار می‌افتد. در فصل گرما که هر روز از کولر استفاده می‌‌کنید اما در فصل سرما اگر احساس کردید زور باتری کم شده حتما از طریق روشن کردن کولر عملکرد دینام را مورد بررسی قرار دهید.

    اگر باتری خراب شد چه کار کنیم؟
    علائم خرابی باتری کاملا مشخص است، برق پشت آمپر چشمک می‌زند و استارت کم زور می‌شود و بعضا نمی‌تواند خودرو را روشن کند. اگر با این علائم مواجه شدید ابتدا دینام را کنترل کنید، اگر مشکل از دینام نبود سریعا برای تعویض باتری اقدام کنید. باید توجه داشت که مواردی مثل خرابی سوزن‌های انژکتور، خرابی کاربراتو، خرابی شمع و وایر و البته خرابی خود موتور استارت و آفتامات هم می‌تواند عوامل روشن نشدن خودرو باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط