فونیکسریمکسبهتام

بررسی بازار انواع روانکار و روغن خودرو

یک تعویض روغن چقدر آب می خورد؟

عصر خودرو- بعضی‌ها هر ۵ هزارتا، بعضی‌ها هر ۷ هزار تا و بعضی‌های دیگر هر ۱۰ هزار کیلومتر روغن عوض می‌کنند. زمان استاندارد تعویض روغن حدود ۵ تا ۷ هزار کیلومتر است ولی بسته به نوع و کیفیت روانکار مورد استفاده می‌تواند حتی تا ۱۰ هزار کیلومتر هم به‌خوبی کار کند.

یک تعویض روغن چقدر آب می خورد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب در مورد روغن موتورها صحبت می‌کنیم و نحوه شناسایی روغن موتور مناسب برای هر خودرو را بررسی می‌کنیم و در آخر نگاهی به بازار روغن‌های موجود می‌اندازیم تا ببینیم یک تعویض روغن دوره‌ای چقدر آب می‌خورد.

    سینتتیک، نیمه سینتتیک و مینرال

    روی ظرف روغن موتور ها معمولا یکی از این 3 عبارت بالا نوشته شده است. عباراتی که ماده مبنی روغن را مشخص می کند. روغن مینرال، روغنی است که بر پایه نفت خام ساخته می‌شود و سال‌هاست در خودروها به کار می‌رود. روغن سینتتیک، روغنی است که از ترکیبات شیمیایی یا پلیمراسیون هیدروکربن‌ها تولید می‌شود.روغن نمیه سینتتیک، مخلوطی است از روغن سنتتیک و مینرال (ارگانیک). این نوع روغن کیفیت روغن‌های سنتتیک را ندارد، اما در شرایط سخت نظیر دماهای بالا یا بار زیاد، عملکرد بهتری نسبت به نوع مینرال از خود نشان می‌دهد و بیشتر در وانت‌ها و شاسی‌بلندها مصرف می‌شود. قیمت این روغن نیز کمی بیشتر از مینرال‌ها است.

    استاندارد  SAE

    SAE  در واقع مخفف عبارت Society Of Automotive Engineers  و به معنی انجمن مهندسین خودرو است. استاندارد SAE در واقع پروتکلی است که تولیدکنندگان روغن موتور بر اساس آن اعداد مندرج شده بر روی بسته‌بندی روغن موتور‌ها را تعیین می‌کنند. این اعداد بین 0 تا 60 هستند که نشان‌دهنده گرانروی یا همان ویسکوزیته روغن موتور است. عدد 0 بر اساس این استاندارد نشان‌دهنده‌ی کمترین میزان گرانروی بوده و بیان‌گر روغن موتوری است که به راحتی جاری می‌شود.

    W چیست؟

    حرف W که بر روی ظرف روغن ها نوشته می شود مخفف کلمه Winter است، البته به این معنی نیست که این روغن برای فصل سرد مناسب است. حرف W همیشه بین 2 عدد نوشته می شود. این دو عدد بازه حرارتی که دمای روغن در هر درجه حرارتی از این بازه خارج نمی شود. به عنوان مثال وقتی روی روغن 10W40 نوشته شده باشد، به این معنی است که در سرد ترین دمای ممکن، روغن از 10 درجه خنک تر نمی شود و در گرم ترین دمای ممکن هم حرارت آن از 40 درجه بالاتر نخواهد رفت.

    استاندارد API

    API مخفف عبارت American Petroleum Institute است و به معنی موسسه‌ی نفت امریکا است. استاندارد‌های این موسسه تعیین کننده کیفیت و نوع روغن موتور‌ها است. براساس این استاندارد اگر روغن موتوری مناسب خودرو‌های دیزلی باشد، بر روی آن حروف API C درج می‌گردد و اگر روغن موتوری برای اتومبیل‌های بنزینی کاربرد داشته باشد، بر روی بسته‌بندی آن API S مندرج می‌شود.

    SN چه فرقی با SL دارد؟

    علاوه بر عدد دما، دو حرف انگلیسی دیگر هم روی ظرف روغن نوشته میشود. حرف S به این معنی است که روغن مناسب موتور بنزینی است. حرف دیگر که می تواند از A تا N متغیر باشد نشان دهنده تکنولوژی به مار رفته در ساخت آن روغن موتور است. هرچه این عدد به N نزدیک تر باشد، تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن روغن جدید تر است و برای خودروهای مدرن تر ساخته شده است.

    چرا روغن را عوض می کنیم؟

    روغن از زمان شروع به کار موتور در معرض اکسیده‌شدن و تجزیه حرارتی قرار گرفته و روغن پایه آن آلوده می شود. همچنین مواد افزودنی استاندارد آن نظیر مواد افزودنی پاک‌کننده نیز مصرف می‌شود. در این حالت خاصیت روانکاری، پاک‌کنندگی و جذب ذرات معلق و ناخالصی‌ها کاهش می‌یابد و اگر روغن را عوض نکنید عملا چرخش آن در موتور ارزشی ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط