فونیکسریمکسبهتام

چگونه بفهمیم عمر کیت کلاچ خودرو تمام شده است؟

عصر خودرو- این روزها خرید قطعات خودرو به خصوص با وجود نمونه‌های تقلبی سخت‌تر شده، بنابراین بهتر است پیش از این که اقدام به خرید کنید اطلاعاتی در خصوص آن قطعه به دست آورید. در این نوشتار قصد داریم به راهنمای خرید دیسک و صفحه کلاچ بپردازیم.

چگونه بفهمیم عمر کیت کلاچ خودرو تمام شده است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، به کمک کلاچ راننده می‌تواند در هر زمانی اتصال پیشرانه را از جعبه‌دنده جدا کند، بدین معنی که پیشرانه روشن باشد بدون اینکه چرخ دنده‌ها در گیربکس بچرخند و خودرو حرکت کند.

    برخی از قطعات خودرو مصرفی هستند و نیاز به این وجود دارد که بعد از گذشت یک بازه زمانی مشخص آن‌ها را تعویض کنید. دیسک و صفحه کلاچ نیز جزو همین موارد قرار دارد هرچند که زمان تعویض آن به صورت دقیق مشخص نیست و به پارامترهای مختلفی بستگی دارد.

    به طور کلی میزان عمر دیسک و صفحه کلاچ به مواردی از جمله برند سازنده، شیوه رانندگی و همچنین میزان تردد در شهر ارتباط دارد. به طور مثال اگر در کلان‌شهرها هستید و مدت زمان زیادی را در ترافیک‌ها سر می‌کنید ممکن است بعد از کارکرد تقریبی 40 هزار کیلومتر نیاز به تعویض این قطعه پیدا کنید. اما همان خودرو اگر در یک شهر خلوت استفاده شود این احتمال وجود دارد که تا 80 هزار کیلومتر نیز دیسک و صفحه آن به درستی کار کند.

    نشانه‌های فرارسیدن زمان تعویض
    با توجه به این که زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ یک عدد دقیق نیست و برای هر خودرویی متفاوت است بنابراین باید با استفاده از راهکارهایی تشخیص دهیم که آیا موقع تعویض هست یا خیر. برای تشخیص نیز راهکارهای مختلفی وجود دارد اما یکی از معروف‌ترین آن‌ها رها کردن پدال کلاچ در حالتی است که خودرو در دنده 2 قرار دارد. برای انجام این کار در حالت سکون خودرو را در دنده 2 گذاشته و پا را از روی کلاچ بردارید. در صورتی که خودرو به سرعت خاموش شد دیسک و صفحه کلاچ شما هنوز سالم است و می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر خودرو خاموش نشد زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ شما فرا رسیده است.

    اما پایان عمر دیسک و صفحه کلاچ نشانه‌های دیگری نیز دارد. اگر در سربالایی‌ها به وفور احتیاج به سنگین کردن دنده‌ها پیدا کردید این مورد نیز ممکن است ناشی از ضعف دیسک‌ و صفحه کلاچ باشد. در صورتی که خودروی شما به اندازه‌ای که گاز می‌دهید شتاب نمی‌گیرد این قضیه نیز نشان‌دهنده این است که دیسک و صفحه شما عمر خود را کرده است. جا نرفتن دنده یک و عقب نیز ممکن است نشان از اتمام دیسک و صفحه داشته باشد.

    عوامل کاهش عمر دیسک و صفحه کلاچ
    انجام یک سری کارها باعث می‌شود که عمر دیسک و صفحه کلاچ به مرور کاهش یابد. با توجه به این که قیمت دیسک و صفحه کلاچ نسبتا بالاست پس اگر به فکر جیب خود هستید این کارها را انجام ندهید. مواردی از جمله رانندگی پرشتاب، فشار آوردن به پیشرانه در سربالایی، استفاده از خودرو با تعداد سرنشینان زیاد و گذاشتن پا رو پدال کلاچ در حین رانندگی مهم‌ترین عوامل کاهش عمر این قطعه است. شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین موارد گذاشتن پا روی پدال کلاچ خودرو باشد و این مورد عادت بسیاری از رانندگان است. پدال کلاچ خودرو تا یه ناحیه‌ای به اصطلاح خلاصی دارد اما در صورتی پا را روی پدال کلاچ هنگام رانندگی نگه دارید باعث درگیر شدن قطعات و کاهش عمر می‌شود پس بهتر است این عادت را نیز فراموش کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو