فونیکسریمکسبهتام

همه چیز درباره میزان فرمان خودرو

عصر خودرو- میزان بودن فرمان خودرو موردی است که باید به آن توجه ویژه ای کنید چرا که تاثیر مهمی در سلامت خودرو و تایرها دارد.

همه چیز درباره میزان فرمان خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، این روزها قیمت خودرو به شدت بالا رفته و این قضیه درباره قطعات نیز صدق می‌کند. بنابراین صاحبان خودرو همه تلاش خود را می‌کنند تا بهترین نگهداری را داشته باشند تا دیرتر به تعمیرگاه مراجعه کنند چرا که هزینه تعمیرات نیز سرسام آور شده است.

    از جمله خرابی های متداول در خودروها مشکل تنظیم نبود فرمان است. این مورد را بسیاری از صاحبان خودرو هنگام دریافت معاینه فنی مواجه می‌شوند و با مشکل میزان فرمان مردود خواهند شد. تنظیم کردن فرمان خودرو هزینه بالایی ندارد اما بی توجهی به آن می‌تواند خسارت های زیادی به بار بیاورد.

    میزان فرمان دقیقا چیست؟
    میزان فرمان یعنی دو چرخ جلو با یکدیگر هم راستا و هماهنگ با غربیلک فرمان باشد. بعضی اوقات ممکن است احساس کنید غربیلک فرمان خودرو دقیقا صاف است اما خودرو در مسیر مستقیم حرکت نمی‌کند. در این حالت اگر مسیر شما شیب دار نباشد فرمان خودرویتان از حالت تنظیم بودن خارج شده است و بهتر است برای میزان کردن آن به تعمیرگاه مراجعه کنید.

    روش های تعمیر
    معمولا میزان کردن فرمان به دو روش سنتی یا با استفاده از دستگاه مخصوص انجام می‌شود. اکثر تعمیرگاه ها از روش سنتی استفاده می‌کنند بدین صورت که مکانیک با استفاده از یک میله نسبت به تنظیم کردن فاصله بین دو چرخ جلو اقدام می‌کند. در این حالت باید مکانیک به نحوی عمل کند که چرخ های جلو کاملا موازی باشد.

    روش دیگر که دقیق تر است با استفاده از کیت های لیزری اینجا می‌شود. این کیت های مخصوص روی چرخ خودرو قرا می‌گیرد و زوایان آن را بررسی می‌کند. اگر می‌خواهید خودرویتان به صورت کامل و بدون خطا میزان فرمان شود تاکید کنید که این کار را با استفاده از همین روش در تعمیرگاه ها انجام دهند البته باید در نظر داشته باشید که هزینه آن نیز قاعدتا بالاتر می‌رود.

    علت تنظیم نبودن چرخ ها
    چرخ های خودرو دارای اتصالات مختلفی است و در صورتی که هر یک از این اتصالات میزان نباشد فرمان خودرو نیز از حالت تنظیم بودن خارج می‌شود. در نتیجه این تنظیم نبودن فرمان علاوه بر این که باعث بروز خطر برای راننده و سرنشین می‌شود، لاستیک ها هم به مرور ساییده خواهد شد ومصرف سوخت بالا می‌رود. با توجه به این که قیمت لاستیک نیز این روزها به شدت بالا رفته پس بهتر است نسبت به میزان کردن فرمان خود هر چه سریع تر اقدام کنید.

    بالانس کردن چرخ ها
    حال که بحث میزان کردن فرمان مطرح است باید به این نکته نیز دقت کرد که بالانس چرخ ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی که چرخ های خودرو بالانس نباشد در فرمان لرزش ایجاد می‌شود و همچنین پایداری کاهش پیدا می‌کند. البته باید گفت که معمولا بالانس نبودن فرمان خودرو  در سرعت های بالای 100 کیلومتر بر ساعت احساس می‌شود.

    اما علت عدم بالانس بودن چرخ ها می‌تواند به مواردی نظیر تاب افتادن در رینگ یا کج شدن آن و همچنین نامتقارن شدن لاستیک مربوط باشد

    هزینه تعمیرات و میزان فرمان
    همانطور که گفته شد تعمیرات و میزان فرمان خودرو هزینه تعمیرات بالایی ندارد. به طور معمول مکانیک ها برای انجام میزان فرمان به روش سنتی تقریبا مبلغی بین 20 الی 30 هزار تومان اجرت دریافت می‌کنند. اما روش های دقیق تر با استفاده کیت لیزری گران تر تمام می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو