فونیکسریمکسبهتام

تغییر در عادت خرید خودرو در اثر کرونا

عصر خودرو- شیوع ویروس کرونا،‌ هرچند کوتاه و موقت،‌ تغییراتی در عادت های خرید و فروش خودرو ایجاد کرد و طعم خرید آنلاین را به بعضی از خریداران چشاند.

تغییر در عادت خرید خودرو در اثر کرونا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از سایپانیوز، خرید خودرو در بازار آمریکا روند بسیار پیچیده ای است و بخش مهمی از پیچیدگی آن به خاطر شیوه های بسیار متنوع نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش در این کشور است. حالا با ظهور و شیوع ویروس کرونا فرایند خرید خودرو دچار تغییرات مهمی شده است.

    از قدیم نمایندگی های فروش خودرو در آمریکا دست بالا را داشتند و به دلیل قدرت لابی گری حتی روی تصویب قوانین در این کشور هم مؤثر بودند. آنها به شدت از ارائه دقیق اطلاعات مالی به خریداران پرهیز داشتند و همیشه تجربه خرید را برای خریداران تلخ و نامطبوع می کردند. حتی برخی از آنها جواب یک ایمیل ساده را هم نمی دادند.

    اما حالا یک میکروارگانیسم وضعیت را تغییر داده است. شیوع کوید-19 نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش در آمریکا را وادار به کاری کرد که مدت ها از آن ترس یا پرهیز داشتند: پذیرش فناوری های الکترونیک و اینترنت در فرایند فروش.

    لاری دومینک، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل پژو-سیتروئن آمریکا در مصاحبه با کار اند درایور می گوید: «انتظارات مردم یک شبه تغییر کرد.» خرید آنلاین در بین مردم مثل شیوع ویروس گسترش پیدا کرد. حالا که دیگر همه مردم برای خرید خواروبار، غذای حیوانات خانگی و مایحتاج عمومی وادار به استفاده از اینترنت و کامپیوتر شدند به این وضعیت بیشتر عادت کردند و حالا خرید آنلاین به دامنه وسعی از کالاها و خدمات گسترش پیدا کرده است.

    ویروس کرونا سطح آگاهی را بالا برده و مردم به چشم دیده اند که با اینترنت تا کجا می توان به دوردست ترین امکانات دست یافت. حالا خیلی از مردم دیگر مطمئن شده اند که این فناوری کار می کند،‌ مؤثر است و راحتی به ارمغان می آورد.

    با این حال خرید خودرو مستلزم به خطر انداختن سرمایه ای بزرگ است و به همین دلیل سطح استرس آن هم بالا است. اما با گسترش شیوه های خرید آنلاین مردم راحت تر اطلاعات مورد نیاز خود را به دست می آورند و برای تست خودرو مجبور نیستند با فروشندگانی مواجه شوند که با ترفندهای خاص سعی در القا نظرات خود دارند یا مشتری را در معذوریت قرار می دهند. خرید یک خودرو با دریافت وام و انتخاب شرکت های بیمه سر و کار دارد که در نمایندگی فرایندی طولانی و سخت بود اما حالا در اینترنت آسان تر شده است. گاهی نمایندگی های بیمه برای فروش موارد بیشتر گاهی تا یک ساعت از وقت خریدار را به خود اختصاص می دادند.

    در آمریکا خرید خودرو برای رنگین پوستان و زنان به مراتب دشوارتر هم بود و حالا با اینترنتی شدن فرایندهای خرید، برای آن دست از اقشار که خرید دشوار بود حالا آسان تر هم شده است.

    انجمن نمایندگی های فروش خودروی ملی در آمریکا در سال 1917 تأسیس شده است، یعنی فقط 9 سال بعد از آن که مدل تی شرکت فورد به تولید انبوه رسید. در آن زمان وظیفه اصلی این انجمن متقاعد کردن قانون گذاران برای تسهیل گسترش خودرو و نشان دادن اهمیت آن در اقتصاد کشور بود. بخشی از تلاش آنها هم منطقی کردن مالیات هم بود اما از آن به بعد تمام هم و غم این انجمن محافظت از کسب و کار و منافع نمایندگی های فروش خودرو در آمریکا شد.

    با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سراسری در اوایل سال میلادی، نمایندگی های فروش خودرو چنان با کسادی و نبودن مشتری مواجه شدند که از ترس حالا خود را با نیاز روز و نیاز مردم وفق داده اند.

    از مهمترین تغییراتی که شیوع ویروس کرونا به وجود آورد، کاهش فشار خرید بر خریداران بود. در حال حاضر کاروانا Carvana یکی از فروشندگان آنلاین خودرو است که فرایند فروش را با کمترین ارتباط انسانی میسر کرده است. البته اگر مشتری برای اطمینان بیشتر نیاز به کمک داشته باشد، می تواند با یک فروشنده مرتبط ارتباط برقرار کند. چون هیچ کس در این سیستم حق کمیسیون دریافت نمی کند،‌ هیچ فشاری روی مشتری برای خرید نیست.

    تغییر مهم دیگر این است که به خاطر شیوع ویروس کرونا امکان تست خودرو بدون حضور فروشنده فراهم شده است. حالا دیگر رعایت فاصله اجتماعی به یک هنجار تبدیل شده و مردم با آن کنار آمده اند و به راحتی قبول می کنند. مردم از دست دادن با هم پرهیز دارند. حالا برای امتحان کردن خودرو هم فروشندگان خود را به خطر نمی اندازند.

    نظرسنجی های کاکس اتومتیو هم نشان می دهد که مردم در آمریکا خیلی دوست دارند قبل از خرید خودرو را تست کنند و وقت بیشتر با آن بگذرانند اما وقت صرف کردن با فروشندگان خودرو را هیچ کس دوست ندارد. 6نفر از 10 نفر پاسخ دهنده به این نظرسنجی گفته اند که به کمک کارکنان نمایندگی ها احتیاج دارند اما اصلا دوست ندارند با فروشندگان خودرو مواجه شوند.

    نظرسنجی گوگل هم نشان داده است که مصرف کنندگان تست خودرو در خانه را به عنوان بهترین جایگزین حضور در نمایشگاه ها و نمایندگی های خودرو می دانند.

    در سال 2018 اتحاد مسکن منصفانه ملی National Fair Housing Alliance نتایج نظرسنجی را منتشر کرد که در آن مشخص شده بود که سفید پوستان از گزینه های بهتری مالی برخوردار می شوند و به طور متوسط رنگین پوست در هر معامله خودرو 2663 دلار بیشتر از سفید پوستان در بازپرداخت وام می پردازند. اما حالا با خرید آنلاین تعامل از نزدیک با فروشندگان کم شده است و از نظر خریداران آمریکایی خرید آنلاین کمتر نژادپرستانه است.

    اما بازگشت به عادت های قدیمی خیلی زود اتفاق می افتد. حالا که سخت گیری ها کمتر شده و مردم هم با وضعیت کرونا عادت می کنند، نمایندگی ها فروش و نمایشگاه داران هم به عادت های قدیم خود باز می گردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو