فونیکسریمکسبهتام

بازگشت آرامش به بازار خودرو

عصر خودرو- در حالی که هفته گذشته پس از اعلام نحوه قیمت‌گذاری‌های جدید خودرو از سوی شورای رقابت، قیمت‌ها در بازار با افزایش مواجه شد، رصد قیمت‌ها در روز جاری حاکی از بازگشت ثبات و آرامش به این بازار است.

بازگشت آرامش به بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، در حالی که طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته بازار خودرو در خواب عمیقی فرو رفته و بهبود شرایط را انتظار می‌کشید، افزایش چند میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار، نخستین عکس‌العمل بازار به اعلام چگونگی قیمت‌گذاری جدید خودروها از سوی شورای رقابت بود.

    پس از اعلام چگونگی قیمت‌گذاری‌های جدید خودروها از سوی شورای رقابت در روز سه‌شنبه هفته گذشته (9 دی‌ماه)، جنبه روانی موضوع سبب شد تا شاهد روند صعودی قیمت‌ها در بازار باشیم. این عکس‌العمل بازار با ابراز ناراحتی شدید مشتریان واقعی خودرو همراه بود که در ماه‌های گذشته به امید بهبود شرایط دست از خرید کشیده و خرید خود را به آینده موکول کرده بودند.

    رییس شورای رقابت هفته گذشته طی نشستی با برخی رسانه‌ها خاطرنشان‌کرد: مطابق برنامه‌ریزی خودروسازان 55 درصد ظرفیت تولید به خودروهای اقتصادی و تیراژ بالا که قیمت پایین‌تری دارند، اختصاص داده می‌شود که از دستورالعمل گذشته شورای رقابت یعنی «سقف قیمتی» تبعیت می‌کنند و خودروهای جدید و ویژه‌تر که 45 درصد تیراژ را تشکیل می‌دهند، از دستورالعمل جدید تبعیت خواهند کرد.

    برپایه اعلام "رضا شیوا"، خودروهای پژو 207 i اتوماتیک (هاچ‌بک)، پژو 207 پانوراما دستی (هاچ‌بک)، سمند سورن پلاس، رانا پلاس با موتور EC5،  رانا پلاس با موتور TU5، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، هایما توربو S5 دستی، هایما توربو S7  اتوماتیک، K131، ساینا s، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوته مشمول فرمول جدید می‌شوند.

    در ادامه، اما با موضع‌گیری برخی مسوولان از جمله رییس سازمان بازرسی کل کشور و مخالفت با قیمت‌گذاری های جدید، شاهد فروکش کردن قیمت‌ها بودیم، به طوری که در آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه) قیمت‌ها مجدد ثبات یافت.

    در روز جاری شنبه نیز شاهد بازاری آرام در خودرو هستیم و به گفته نمایشگاه‌داران، به‌جز مصرف‌کنندگان و مشتریان واقعی کسی به بازار مراجعه نمی‌کند.

    در این زمینه "امیرحسن کاکایی" استاد دانشگاه گفت: در سه ماه گذشته شاهد بودیم طرح های مختلفی از سوی وزارت صنعت و همچنین مجلس شورای اسلامی در خصوص صنعت و بازار خودرو ارائه شد، هفته گذشته نیز شورای رقابت به بیان نحوه قیمت‌گذاری‌های جدید خودرو پرداخت.

    وی گفت: این در حالی بود که تا قبل از آن بسته‌ای تحت عنوان "بسته جهش تولید" تهیه و قرار شد برای اخذ تایید نهایی به جلسه سران قوا ارسال شود.

    ثبات بازار به شرط ثبات ارز

    برخی کارشناسان گفتند: در یک ماه گذشته که ثبات نسبی قیمت ارز را در کانال 25 هزار تومان شاهد بودیم، قیمت خودرو در بازار ثبات داشت.

    آنان معتقدند: اگر تا پایان سال نیز نوسان نرخ ارز نداشته باشیم، تغییری در قیمت خودروها اتفاق نخواهد افتاد.

    کارشناسان با انتقاد از تصمیم‌سازی‌های شورای رقابت، تاکید کردند: آزادسازی زمانی اجرایی می‌شود که واردات خودرو آزاد باشد و در این صورت رقابت در صنعت شکل می‌گیرد.

    بر اساس این گزارش، بررسی فضای مجازی و سایت‌های خودرویی حاکی است امروز هر دستگاه پراید 111 به بهای 116 میلیون تومان، پراید 151 (وانت پراید) به نرخ 104 میلیون تومان، پراید 131 به قیمت 99 میلیون تومان، پراید 132 به بهای 101 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 به نرخ 177 میلیون تومان، پژو 206 صندوق‌دار به قیمت 225 میلیون تومان، پژو 405 جی. ال. ایکس 168 میلیون تومان، پژو 405 اس. ال. ایکس به قیمت 177 میلیون تومان، پژو پارس ساده 188 میلیون تومان و دنا معمولی 240 میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو