فونیکسریمکسبهتام

ماجرای خودداری برخی جایگاه‌ها از سوخت‌رسانی به کامیون‌ها چیست؟

عصر خودرو- تعدادی از کامیون‌داران از عدم تخصیص سوخت از سوی برخی جایگاه‌داران گلایه‌مند هستند و اگرچه به دستور وزیر راه، این مشکل تا حدود زیادی مرتفع شده اما همچنان وجود دارد.

ماجرای خودداری برخی جایگاه‌ها از سوخت‌رسانی به کامیون‌ها چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، برخی رانندگان خودروهای سنگین از عدم تخصیص سوخت از سوی تعدادی از جایگاه داران به خصوص در تعدادی از استان‌هایی که بنادر آنها در ماه‌های اخیر فعال شده‌اند و رانندگان خودروهای سنگین تردد زیادی به این استان‌ها دارند، در برخی از ساعات شب، گلایه مند هستند.

    این در حالی است که کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این موضوع را تکذیب و اعلام کرده روزانه 50 میلیون لیتر گازوئیل از طریق 2800 جایگاه سوخت نفت گاز به کامیون داران توزیع می‌شود.

    به گفته این مقام مسئول، سازمان راهداری سهمیه سوخت خودروهای سنگین را بر اساس پیمایش به شرکت پخش اعلام می‌کند.

    معاون وزیر راه: کامیون داران در حال دریافت سهمیه سوخت هستند

    عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز با رد این موضوع که برخی جایگاه داران از عرضه گازوئیل به کامیون داران خودداری می‌کنند، اظهار داشت: کامیون داران بر اساس سهمیه‌ای که برایشان تعیین شده، در حال دریافت سوخت هستند.

    وی افزود: اگر موردی باشد سازمان راهداری پیگیری می‌کند؛ در حال حاضر ما گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

    مدیر کل حمل کالا در سازمان راهداری: جزئیات نحوه تخصیص سوخت به کامیون داران

    غلامحسین دغاغله مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره توزیع سوخت به رانندگان خودروهای سنگین اظهار داشت: در حال حاضر حدود 5 سال است که سوخت را بر اساس پیمایش به خودروهای سنگین تخصیص می‌دهیم؛ بر اساس مصوبه بهمن 94 هیئت وزیران، سازمان راهداری مکلف است به هر خودروی سنگین بر اساس هر میزان پیمایشی که دارد، سوخت تخصیص دهد.

    وی افزود: بر اساس برنامه‌های صادره برای کامیون داران، هر میزان پیمایش و تردد خودروهای سنگین را تبدیل به لیتراژ می‌کنیم و سپس بر اساس آن، سهمیه هر کامیون را به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌کنیم؛ آنها نیز موظفند بر اساس سهمیه اعلامی سازمان راهداری، به ناوگان سوخت بدهند.

    این مقام مسئول در سازمان راهداری گفت: بسیاری از رانندگان حتی علیرغم آنکه بر اساس پیمایش به آنها سوخت تخصیص داده و در کارت هوشمند آنها منظور شده است، اما در صورتی که در یک ماه پیمایشی نداشته باشند، از آن استفاده نمی‌کنند و به اندازه نیاز استفاده می‌کنند که نشان دهنده سلامت اقتصادی رانندگان است.

    سهمیه سوخت کامیون داران «عملکردی» و بر اساس پیمایش است

    وی تصریح کرد: ما جلسات مستمری با شرکت ملی پخش برای تعیین سهمیه سوخت بر اساس پیمایش در سال‌های اخیر داشته و داریم؛ سیاست دولت هم این است که هر ناوگانی به هر میزانی کار می‌کند، باید سوخت به آن تعلق بگیرد؛ سازمان راهداری متولی تردد برون شهری است و ناوگان تحت پوشش این سازمان، مرتباً اسناد حمل (بارنامه) برای هر تردد دریافت می‌کنند؛ بنابراین ما سهمیه آنها را بر اساس پیمایش و «عملکردی» تخصیص می‌دهیم؛ برخلاف بخش درون شهری که هنوز از انسجام و قوام بخش برون شهری برخوردار نیست.

    کامیون‌های درون شهری، سهمیه سوخت پایه می‌گیرند

    دغاغله گفت: از همین رو ناوگان سنگین درون شهری، به دلیل اینکه بر اساس پیمایش سوخت نمی‌گیرند، سوخت مصرفی آنها بر اساس «سهمیه پایه» اختصاص می‌یابد؛ اما چون در بخش برون شهری، از ابتدا اسناد حمل (بارنامه) صادر می‌کردیم و کارت هوشمند به رانندگان داده شده و فعالیت ناوگان باری بر اساس بارنامه و اتوبوس‌ها بر اساس صورت وضعیت است، لذا مشکلی در نحوه اختصاص سوخت نداریم.

    سهمیه سوخت کامیون‌های برون شهری، قابل انتقال به ماه‌های بعدی است

    وی ادامه داد: سهمیه عملکردی ناوگان برون شهری، قابل انتقال به ماه بعد هم هست یعنی اگر راننده‌ای یک ماه سهمیه سوخت را مصرف نکند، این سهمیه به ماه‌های بعد منتقل می‌شود که یکی از امتیازات بخش برون شهری است.

    هر هفته کارگروه رفع مشکلات کامیون داران به ریاست وزیر راه برگزار می‌شود

    دغاغله تأکید کرد: به دستور و ریاست وزیر راه و شهرسازی، کارگروه حل و فصل مشکلات بخش جاده‌ای و ناوگان برون شهری مدتی است تشکیل شده و جلسات آن به ریاست وزیر راه، هر هفته یکشنبه‌ها برگزار می‌شود؛ اعضای آن هم دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت کشور، تأمین اجتماعی، بانک مرکزی، سازمان حمایت مصرف کنندگان، تعزیرات و تشکل‌های صنفی هستند.

    به گفته این مقام مسئول در وزارت راه، یکی از مسائلی که این کارگروه دنبال می‌کند، موضوع تخصیص سوخت به ناوگان است.

    کدام استان‌ها کامیون داران مشکل سوخت رسانی دارند؟

    وی در خصوص اقدامات سازمان راهداری برای رفع گلایه مندی رانندگان در زمینه کمبود سوخت، اظهار کرد: در یکی از جلسات این کارگروه، مقرر شد نمایندگانی از سازمان راهداری، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و تشکل‌های صنفی رانندگان ناوگان بار و مسافر هر هفته از چند استانی که رانندگان گفته‌اند دچار مشکل هستیم که شامل خوزستان، هرمزگان، کرمان، اصفهان، یزد و سیستان و بلوچستان می‌شود، بازدید کنیم.

    مهمترین مشکلات سوختی کامیون داران

    دغاغله درباره مشکلات سوختی کامیون داران گفت: برخی اعلام کرده‌اند که کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها نیست؛ برخی رانندگان هم می‌گویند ساعات کاری جایگاه‌های سوخت مستمر نیست و در تعدادی از ساعات شبانه روز تعطیل می‌کنند؛ کارگروه مذکور از استان‌هایی که تشکل‌های صنفی گلایه رانندگان را منتقل کرده، بازدید کرده است که روز گذشته از استان اصفهان بازدید کرده بودیم؛ نتیجه بازدیدها به وزیر راه منتقل می‌شود.

    وی بیان کرد: در پی این بازدیدها، مشکلات به حداقل رسیده و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم نهایت همکاری را با سازمان راهداری دارد. در حوزه سوخت در حال رفع یک به یک مشکلات هستیم.

    ماجرای اختلاط خاک با کالاهای اساسی چه بود؟

    دغاغله گفت: سازمان راهداری برای رفع مشکل اختلاط خاک و شن با کالاهای اساسی از سوی تعداد معدودی راننده خودروهای سنگین، چند اقدام انجام داده است؛ تعداد خیلی معدودی از افراد این کار را می‌کردند؛ برخی از اختلاط‌ها، اجتناب ناپذیر و یا لازمه کار است و حین بارگیری رخ می‌دهد؛ چون در بعضی موارد، شرایط نگهداری کالاها، باعث فسادپذیری آنها می‌شود.

    تعداد محدودی از رانندگان اختلاط را عمدی انجام می‌دادند

    وی ادامه داد: مثلاً کنجاله سویا و دانه‌های روغنی بعد از مدتی اگر شرایط نگهداری آنها درست نباشد، خود به خود دچار فساد می‌شوند؛ یک مورد دیگر هم هنگام بارگیری است؛ وقتی لودرها ته مانده کالاهای اساسی در انبارها بنادر را بارگیری می‌کنند، ناخودآگاه مقدری خاک و ماسه همراه با کالاهای اساسی وارد کامیون می‌شوند؛ در مواردی معدود هم، اختلاط عمدی است.

    مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: ما با شرکت بازرگانی دولتی در این زمینه توافق کردیم که اولاً آزمایشگاهی در انبارهای مقصد مستقر کنند که اگر به کالایی مشکوک شدند که اختلاط دارد یا خیر و ثانیاً، آیا این اختلاط عمدی است یا نه، آن را آزمایش کنند؛ اگر آزمایش‌ها، عمدی بودن اختلاط را تأیید کند، نماینده شرکت صاحب کالا، شرکت حمل کننده و آزمایشگاه، صورت جلسه را به سازمان راهداری ارسال می‌کنند؛ برابر قانون هم سازمان راهداری و هم تشکل‌های صنفی کامیون داران خواستار برخورد با تعداد بسیار محدودی از رانندگان که این صنف را بدنام می‌کنند، هستند.

    وی یادآور شد: معتقدیم عمده رانندگان ما پاک دست و حلال خور هستند و بخش بسیار کوچکی هستند که ممکن است این کار را انجام دهند؛ اما به طور کلی مشکل اختلاط خاک و شن با کالاهای اساسی در حال حاضر برطرف شده است.

    ساماندهی وانت بارهای جاده‌ای

    دغاعله گفت: از سال گذشته ساماندهی وانت بارهای جاده‌ای را سازمان راهداری آغاز کرد؛ هر وانت باری که در سامانه سازمان راهداری ثبت نام کرده و شرایطی که در آن ذکر شده را قبول کند، به آن اسناد حمل (بارنامه) می‌دهیم؛ در نتیجه به آن وانت بار، مابه التفاوت سهمیه سوخت نسبت به سایر وانت بارها اختصاص می‌دهیم.

    وی درباره وانت بارهایی که هم درون شهری و هم برون شهری هستند، اظهار کرد: چه در بحث کامیون و چه در بحث وانت بار، همواره تعدادی ناوگان داریم که در درون شهری و برون شهری مشترک هستند؛ مجموع دو نوع فعالیت آنها، ملاک تخصیص سوخت خواهد بود؛ بخش درون شهری را وزارت کشور و برون شهری را وزارت راه (سازمان راهداری) احصاء و اسناد حمل صادر می‌کند؛ در پایان ماه به شرکت پخش اعلام می‌کنیم که این ناوگان در مجموع درون و برون شهری چه میزان پیمایش و تردد داشته است.

    به گفته دغاغله، در حال حاضر بخش عمده‌ای از وانت بارهایی که در سامانه راهداری ثبت نام کرده‌اند، فقط فعالیت حمل بار برون شهری دارند.

    خودروهای سنگین و وانت بارهای تحت پوشش راهداری از منع تردد جاده‌ای مستنثی هستند

    وی درباره منع تردد بین شهری خودروهای تحت پوشش سازمان راهداری اعم از خودروهای سنگین و وانت بارها که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده، گفت: هیچیک از ناوگان و خودروهای عمومی تحت پوشش سازمان راهداری، مشمول این مصوبه نیستند از همان روز نخست هم با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا، کامیون‌ها و وانت‌ها مستثنی هستند و با بارنامه می‌توانند وارد شهرها شوند؛ تا کنون موردی هم مبنی بر منع شدن رانندگان از سوی پلیس راهور به ما گزارش نشده است.

    وی درباره تخصیص حمل بار کالای اساسی به وانت بارها اظهار داشت: وانت بارها عمده باری که اسناد حمل (بارنامه) برای آن صادر می‌شود، میوه، دام زنده و مبلمان و صنایع چوب است؛ کالاهای اساسی عمدتاً از بنادر به دیگر استان‌ها حمل می‌شود که به ناوگان سنگین اختصاص دارد.

    حمل بار در 9 ماهه امسال 8 درصد بیشتر از 9 ماهه سال قبل

    مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری تأکید کرد: 9 ماهه ابتدایی امسال، 8 درصد افزایش حمل و نقل و جابه جایی کالا را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم.

    کامیون داران مشمول کسب و کارهای دریافت وام کرونا نبودند

    وی درباره اعطای وام کرونا به کامیون داران گفت: از آنجایی که رانندگان کامیون مشمول منع تردد نبوده‌اند، مشمول دریافت وام کرونایی کسب و کارها قرار نگرفتند و این تسهیلات صرفاً به اتوبوس داران و رانندگان اتوبوس پرداخت شده است. ضمن اینکه کار حمل کالا افزایش هم داشته و از اسفند سال قبل تا کنون، به دلیل آنکه معیشت و خورد و خوراک مردم به تردد جاده‌ای کامیون‌ها وابسته است، حتی یک روز هم توقف فعالیت خودروهای سنگین باری را شاهد نبوده‌ایم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو