فونیکسریمکسبهتام

۱۰ اتومبیل تکرار نشدنی تاریخ رالی + تصاویر

عصر خودرو- در این گزارش فهرستی از بهترین اتومبیل‌های رالی در سراسر جهان گردآوری شده است.

۱۰ اتومبیل تکرار نشدنی تاریخ رالی + تصاویر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  ماشینی که قهرمان مسابقات رالی می‌شود و راننده‌ای که هدایت آن را به عهده دارد، شایسته جاودانه شدن است. همین شعار، فلسلفه تولید محدود برخی ماشین‌های خاص در دنیای رالی است. در این گزارش فهرستی از اتومبیل‌های مارک تجاری ورزش رالی و کمی از تاریخچه آن‌ها گفته شده است.

    1. فورد Focus WRC

    Focus یک اتومبیل رالی است که در سال  1999، در رالی مونت کارلو با کالین مک، جایگزین اسکورت شد. در حال حاضر، این خودرو یکی از دو مارکی است که فراز و نشیب‌های پیست WRC را تحمل کرده است، این موضوع ثابت می‌کند که این ماشین بسیار خوب است.

    مدل کنونی مورد استفاده تیم‌های بزرگ فورد RS WRC است که از لحاظ زیبایی مطابق با RS Mk II از سال 2009 است که300 اسب بخار قدرت دارد.

    2. آلپاین رنو A110

    آلپاین رنو A110 به دلیل تأثیری که در مسابقات قهرمانی بین المللی در دهه 70 گذاشت و اولین خودروی قهرمان رالی جهانی در سال 1973 محسوب شد، بنابراین شایسته جایگاه در این فهرست است. این خودرو از طراحی بدنه زیبا و موتور 1.6 لیتری ساخته شده از بلوک کاملاً آلومینیومی برخوردار است.

    این اتومبیل با حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت، هندلینگ ثابت و بدنه‌ای سبک، در میان رده‌های اتومبیل رالی، در سال 1971 قهرمان شد و در سال 1970 نیز به مقام دوم رسید. پس از توسعه سایر اتومبیل‌های رالی که دقیقاً برای رقابت طراحی شده بودند، Alpine تغییرات متعددی را انجام داد که آن را غیرقابل اعتماد کرد. کم کم شرکت آلپاین دیگر در مسابقات شرکت نکرد و جای خود را به رنو به عنوان رقیب رالی داد.

    اندرسون (Ove Andersson) رانندگی ماهرانه‌ای را برای Alpine فراهم کرده بود و مشهورترین راننده آن بود.

    3. ولوو PV444 / 544

    جعبه دنده 3 یا 4 سرعته و سیستم تعلیق پیچیده‌ای که هندلینگ فوق العاده‌ای را فراهم می‌کند، شهرت زیادی به این خودرو رالی می‌دهد. این خودرو سریع نبود، اما در دنده‌های پایین نیز گشتاور ایجاد می‌کرد که باعث شد که با رانندگی گونار اندرسون، قهرمان موتور رالی اروپا  باشد.

    در حال حاضر این خودرو،  همچنان ظاهر زیبا و شخصیتی را دارد که به ندرت در سایر خودرو‌های این فهرست دیده می‌شود.

    4. پورشه 911

    پورشه 911  قهرمان مسابقات رالی در سال های1966، 1968  و 1971 شد. این اتومبیل با یک پیکربندی ساده و رانندگی چرخ عقب و موتور عقب، چالش بزرگی را برای رانندگان ایجاد کرده است، مخصوصاً در برابر موتور‌های بزرگ‌تری که  تا 125 اسب بخار قدرت دارند.  دما در این خودرو به سرعت بالا می‌رود و می‌تواند بیش از حد گرم شود. در پیست WRC موفقیت کمی کسب کرد، اما با رانندگی با استعداد هنری تویونن موفق به کسب امتیاز شد. طیف گسترده‌ای از رانندگان، مانند Sobieslaw Zasada، Günter Klass و Vic Elford این ماشین را به سطح قهرمانی رسانده‌اند.

    5. سیتروئن C4 WRC

    سیتروئن C4 یکی از خودروهایی است که موفقیت بسیار خوبی را در پیست  Xsara کسب کرد. این خودرو توسط  Sébastien Loeb رانده شد و به همین دلیل نمادین شد. این اتومبیل سه بار متوالی قهرمان WRC شده است.

    باز هم متناسب با استاندارد‌های WRC، مدرن است. این پیشرانه دارای یک موتور 2.0 لیتری با 310 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور است. سیتروئن هنگام شرکت در مسابقات گروه B، سابقه خوبی نداشت و با سیتروئن BX 4TC ناشناخته شرکت می‌کرد، اما اکنون مشخص شده است که این تیم موفقیت خود را کاهش داده است.

    6. فورد اسکورت Mk.I RS

    فورد اسکورت 1600 RS اصلی‌ترین برتری در پیست رالی، در طی دهه 60 و 70 را داشت. این موتور دارای موتور سنتی جلو، پیکربندی محرک چرخ عقب بود و سواری پایداری را برای دستان با استعداد رانندگان رالی فراهم می‌کرد تا ماشین را به حداکثر عملکرد خود برساند.

    احترام جهانیان را به عنوان قهرمان جام جهانی مسابقه رالی در سال 1970 به دست آورد و همچنین در سال 1979 با رانندگی آری واتانن به عنوان قهرمانی راننده دست یافت. در مجموع، این اتومبیل نمادی از اولین قدم‌های فورد در رالی است.

    7. لانچیا استراتوس HF

     

    لانچیا استراتوس HF سریع، با صدای بلند، از نظر زیبایی شناسی متفاوت بود. این اولین اتومبیلی بود که کاملاً برای رالی از ابتدا طراحی شده بود. در مجموع 4 بار قهرمان مسابقات رالی جهان و 3 بار قهرمان مسابقات رالی اروپا شد. مسلماً اتومبیل‌های دیگری مانند فیات 131 Abarth به مقام‌های قهرمانی بیشتری دست یافتند و با این خودرو رقابت می‌کردند، اما هیچ اتومبیل رالی دیگری وجود ندارد که مانند آن باشد.

    موتور این خودرو با تنظیم عادی 280 اسب بخار قدرت دارد، اما به راحتی و با اضافه کردن یک توربوشارژر می‌تواند تا 560 اسب بخار قدرت شگفت آور را تقویت کند. برنارد دانیچه هنگام رانندگی با این لانچیا موفق به کسب سه عنوان قهرمانی ERC شد.

    8. پژو 205 T16

    پژو 205 T16، مسلماً فقط دو قهرمانی WRC را به دست آورد. نسخه‌های جاده‌ای این ماشین کمتر از نصف اسب بخار Tally Rally (200 اسب بخار) را داشت. این ماشین بی رحمانه سریع بود و با رانندگی Juha Kankunen و Timo Salonen، ارزش خود را نشان داد.

    عملکرد این ماشین به گونه‌ای بود که مطمئناً دو بار در یک رالی به نام رالی داکار پاریس پیروز شد. این یکی از چهار رقیب اصلی در دوره گروه B به همراه لانچیا، فورد و آئودی بود. 

    9. آئودی کواترو

     

    آئودی کواترو بسیار قابل اطمینان بود، این خودرو، استاندارد‌هایی را برای رالی تعیین کرد و به عنوان یک اتومبیل با سرعت، اولین بار در سال 1981 اجرا شد و می‌توانست با هدایت رالی با فاصله 9 دقیقه نسبت به برنده واقعی رالی، سرعت را تنظیم کند. اولین نسخه‌ها فقط 300 اسب بخار قدرت داشتند، اما پس از آن به هیولایی تبدیل شدند که S2 بود و در نهایت با قدرت خروجی 591 اسب بخار به پایان رسید.

    این باعث شد میشل موتون به عنوان اولین زنی در مسابقات جهانی رالی برنده شود.  این در حالی است که این خودرو فقط دو عنوان قهرمانی کسب کرده است. هنوز هم این ماشین با صدا، ظاهر و عملکرد خود چشم بسیاری را به خود جلب کرده است.

    10. لانچیا 037

    لانچیا 037 فقط یک مقام قهرمانی در WRC را در رده سازندگان به دست آورد و این دقیقاً دلیل اصلی بودن آن است. این تنها ماشین محرک عقب است که در برابر آئودی کواترو ایستادگی می‌کند. همچنین این خودرو سه بار برنده ERC شد. این خودرو دارای یک موتور 2.0 لیتری با یک سوپرشارژر بود که 300 اسب بخار قدرت را ارائه می‌داد.

    این فهرستی از بهترین اتومبیل‌هایی بود که طرفداران رالی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط