فونیکسریمکسبهتام

جز‌ئیات تازه حادثه ریزش کوه در‌ منطقه ‌۲ آزادراه تهران-شمال

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ‌ شمال با بیان اینکه پیکر ۲ جانباخته حادثه دیروز ریزش کوه بین ۲ تونل در کیلومتر آغازین منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال، از زیر خاک خارج شد، گفت: عملیات خرد کردن سنگ حجیم برای ادامه ساخت مسیر آغاز شد.

جز‌ئیات تازه حادثه ریزش کوه در‌ منطقه ‌۲ آزادراه تهران-شمال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، سعید شاهسواری در تشریح آخرین وضعیت ریزش کوه و سنگ حجم در ابتدای منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال که در حال ساخت است،‌ اظهار داشت: حوالی ظهر روز گذشته یکم خرداد ‌بود که در شمال تونل 33 منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال حدفاصل تونل 1-33 و ‌33A‌ که در حال ساخت است‌؛  بخشی از بدنه کوه ریزش کرد.

    وی افزود: به هیچ وجه در داخل تونل ریزشی نداشتیم و این ریزش در نزدیکی تونل در منطقه 2 آزادراه رخ داد؛‌ این حادثه‌ای غیرمنتظره بود و سنگی به ابعاد بسیار بزرگ از بدنه کوه جدا شد و به پایین‌دست افتاد که متأسفانه در این حادثه یک نفر راننده بیل مکانیکی و یک نفر از عوامل اجرایی جان باختند که به خانواده این عزیزان تسلیت می‌گوییم.

    مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ‌ شمال افزود: از همان ابتدای وقوع حادثه، امدادرسانی توسط عوامل اجرایی همچنین اورژانس و هلال‌احمر آغاز و اوایل شب گذشته بود که پیکر دومین نفر نیز از زیر خاک خارج و تحویل نیروی انتظامی شد تا مراحل قانونی کار طی شود.

    شاهسواری افزود: این قطعه سنگ ورودی تونل را از سمت جنوب مسدود کرده است، از امروز بحث خرد کردن سنگ را آغاز می‌کنیم، این سنگ ابعاد بزرگی دارد که باید به قطعات کوچک تقسیم و از مسیر خارج شود.

    وی اضافه کرد: مسیر منطقه 2 آزادراه تهران-شمال، مسیری کوهستانی است و در طول کل مسیر، یک نقطه با شرایط پایدار نداریم، اغلب مسیرها سیلابی یا بهمن‌گیر است، در این راستا همه مطالعات انجام می‌شود که در دوران بهره‌برداری برای مسافران مشکلی رخ ندهد.

    مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ‌ شمال ادامه داد:‌ در مراحل ساخت با توجه به جنس بدنه کوه مبنی بر پایداری یا غیرپایداری، تحکیم تونل‌ها و سپس لاینینگ به دقت انجام می‌شود تا تونل‌ها ایمن باشد، همچنین در مسیرهای روباز که پل یا ترانشه‌برداری لازم دارد، عملیات تخصصی به دقت انجام می‌شود و در نقاطی که بهمن‌گیر است، گالری و بهمن‌گیر نصب می‌کنیم و در نقاطی که لازم باشد تثبیت و تحکیم مسیر با ترانشه و لاینینگ، احداث دیوار حائل و سبک‌سازی ترانشه‌ انجام می‌شود تا در دوران بهره‌برداری مشکلی رخ ندهد.

    شاهسواری در پاسخ به این سؤال که با توجه به حجم عظیم این سنگ، پیش‌بینی برای مهار آن از قبل انجام نشده بود؟ گفت: عملیات اجرایی این منطقه کماکان در حال انجام است، ‌ما در منطقه 2 در مرحله حفاری تونل‌ها و پل‌ها هستیم و هنوز وارد بحث ترانشه‌ها نشده‌ایم که به عنوان مثال طبیعت را دستکاری کرده باشیم که موجب حرکت این سنگ شده باشد، اما در دوران بهره‌برداری در همه مسیرهای روباز تحکیم‌ها انجام خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ‌ شمال با بیان اینکه در این حادثه بخشی از بدنه کوه جدا شده و حرکت کرده است، اظهار کرد: علت وقوع این موضوع در دست بررسی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط