فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ورود سرمایه‌گذاران چینی برای تکمیل آزادراه تهران- شمال

عصر خودرو- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر مذاکرات برای تأمین منابع مالی از سوی سرمایه‌گذار چینی برای منطقه ۳ آزادراه تهران-شمال در جریان است.

ورود سرمایه‌گذاران چینی برای تکمیل آزادراه تهران- شمال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایران، روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی رئیس جمهوری و رئیس بنیاد مستضعفان در بازدیدی مشترک از منطقه 2 آزادراه تهران- شمال، برای تکمیل یک باند از این قطعه تا پایان سال آینده، برنامه‌های جدید را اعلام کردند.

    قرار بود پرونده آزادراه تهران- شمال در دولت گذشته بسته شود، مجری آزادراه تهران - شمال در سال 93 در گفت‌وگو با روزنامه ایران عنوان کرده بود که آزادراه تهران- شمال در دولت دوازدهم به پایان می‌رسد، اما تکمیل این پروژه مانند بسیاری از پروژه‌های عمرانی دیگر به «اما و اگر»ها سپرده شد و دولت سیزدهم پنجمین دولتی است که برای تکمیل آزادراه تهران - شمال فعالیت می‌کند.

    قطعه دشوار
    از 4 قطعه آزادراه تهران- شمال در حال حاضر قطعه یک و چهار تکمیل شده و تردد در آنها در جریان است. روز گذشته در بازدید رئیس سازمان برنامه و بودجه از قطعه دو، درخصوص تسریع در ساخت این قطعه تصمیماتی گرفته شد. با اینکه طول مسیر در قطعه دو فقط 22 کیلومتر است، اما تقریباً بیشتر مسیر تونل و پل است که ساخت این قطعه را دشوار و زمانبر کرده است.

    خیرالله خادمی ،معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، درخصوص برنامه جدید برای تکمیل قطعه دو آزادراه تهران - شمال گفت: دو منطقه باقی مانده از 4 قطعه آزادراه تهران - شمال، شامل مناطق دو و سه مجموعاً 69 کیلومتر است. طول مسیرمنطقه دو، 22 کیلومتر و منطقه سه 47 کیلومتر است. از  باند رفت جنوب به شمال منطقه دو تونل البرز به طول 6.5 کیلومتر به پایان رسیده و 16 کیلومتر باقی مانده است که با تأمین اعتبار لازم تا پایان سال 1401 به پایان می‌رسد. تونل البرز در منطقه دو آزادراه تهران- شمال طولانی‌ترین تونل خاورمیانه است. تونل البرز، تونلی سه قلو و دارای تونل‌های مجزا برای مسیرهای رفت، برگشت و سرویس است و متخصصان و مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده است. کشور آن را ساخته‌اند.

    پروژه ساخت 4 قطعه آزادراه تهران- شمال تا سال 1394 در دست پیمانکاران چینی بود، اما پس از آن در اختیار بنیاد مستضعفان و پیمانکاران ایرانی قرار گرفت؛ بنیاد مستضعفان به‌عنوان سرمایه‌گذار 50 درصد از هزینه ساخت  آزادراه تهران- شمال را تأمین می‌کند. تأمین نیم دیگر هزینه ساخت این پروژه برعهده دولت است. معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد تأمین هزینه تکمیل قطعه دو گفت: در دیدار روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر متولیان ساخت آزادراه تهران- شمال، سهم نقدینگی بنیاد به عنوان سرمایه‌گذار و دولت تدوین و با تأمین آن  تا پایان 1401 از یک باند قطعه دو بهره‌برداری می‌شود. بنیاد مستضعفان به عنوان طرف مشارکت دولت تأمین کننده مالی 50 درصد از منابع مالی است و از پیمانکاران مختلف برای اجرای پروژه استفاده می‌کند.

    خادمی افزود: عملیات اجرایی، در سرتاسر منطقه دو آزادراه به صورت فعال ادامه دارد و 2 هزار نیروی انسانی مشغول فعالیت در این منطقه هستند و 16 کیلومتر باقیمانده نیز با روند خوبی در حال اجراست.

    به گفته خادمی، منطقه یک آزادراه به بهره‌برداری رسیده است، در ادامه این منطقه، تا پایان 1401 یک باند از منطقه دو تا پل زنگلوله در مازندران تکمیل می‌شود و به این ترتیب در این منطقه، با باند جدید و مسیرهای جاده فعلی 4 باند  زیر بار ترافیک می رود.

    منطقه یک و دو آزادراه تهران شمال در مجموع 54 کیلومتر طول دارد. طول مسیر منطقه یک، 32 و منطقه دو، 22 کیلومتر است که 16 کیلومتر از تکمیل مسیر منطقه دو باقی مانده است. منطقه دو آزادراه تهران - شمال، در ادامه منطقه یک، از شهرستانک شروع می‌شود و به طول 22 کیلومتر، بعد از عبور از کوه‌های البرز، به شمال دامنه البرز در پل زنگوله، در کیلومتر 55 آزادراه به جاده فعلی چالوس متصل می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص علت تأخیر در تکمیل یک باند (باند رفت) از قطعه دو آزادراه گفت: دلیل تأخیر در یک باند تأمین منابع مالی برای این قطعه بوده که قرار بر تأمین آن از سوی طرفین مشارکت است به نحوی که تا پایان سال 1401 باند رفت قطعه دو  به بهره‌برداری برسد.

    حضور چینی‌ها در قطعه 3
    معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که آیا سرمایه‌گذار خارجی به این پروژه ورود نمی‌کند، گفت: در حال حاضر مذاکرات برای تأمین منابع مالی از سوی سرمایه‌گذار چینی برای منطقه 3 در جریان است، که با طراحی و بررسی نهایی مبلغ آن مشخص می‌شود.

    آزادراه تهران- شمال به طول 121 کیلومتر دارای چهار قطعه یا منطقه است که قطعه نخست و چهارم آن به بهره‌برداری رسیده است و دو قطعه دیگر باقی مانده است.


    دولت متعهد به تأمین مالی آزادراه تهران - شمال

    مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از بهره‌برداری باند رفت منطقه 2 این آزادراه تا پایان سال 1401 خبر داد و یادآوری به حمایت دولت برای تزریق منابع مالی طرح گفت: با توجه به حجم کار و فعالیت در این پروژه، دولت در بخش تأمین مالی، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.
    وی افزود: یکی از نکات قابل توجه در این پروژه عظیم آن است که همه مشاوران و پیمانکاران و حتی همه مصالح به کار رفته در این پروژه، ایرانی است و تمامی تونل‌ها و پل‌های آن به دست مهندسان ایرانی طراحی و احداث شده است.
    میرکاظمی ادامه داد: همچنین مقرر شد تا با بررسی‌های کارشناسی بیشتر، کار در منطقه 3 آزادراه تهران- شمال نیز تعیین تکلیف شود.

    آزادراه تهران - شمال حلقه میانی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب

    سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهوری نیز که روز گذشته از قطعه دو آزادراه تهران - شمال بازدید کرد، گفت: این پروژه اتصال دهنده بخش‌های جنوبی و مرکزی کشور به دریای خزر است و اقتصاد دریا با توجه به پتانسیلی که دارد، یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است.

    معاون اجرایی رئیس جمهوری افزود: علاوه بر این، تکمیل آزادراه تهران- شمال نقش پررنگی در کاهش مسیر دسترسی به شمال کشور و همچنین کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در وقت دارد که با توجه به منافع مالی این صرفه‌جویی‌ها، هزینه‌های احداث این آزادراه طی چند سال جبران خواهد شد.

    وی با تقدیر از عملکرد مهندسان و کارگران ایرانی در ساخت این پروژه گفت: این پروژه عظیم یک شاهکار مهندسی است و مهندسان توانمند ایرانی در این آزادراه، سازه‌های عظیمی را بنا کردند و قطعاً این توان و تجربه آنها می‌تواند در سایر کشورها نیز ارائه شود.

    تزریق منابع جدید به آزادراه تهران-شمال

    سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان نیردر بازدید مشترک رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اجرایی رئیس جمهوری از منطقه 2 آزادراه تهران-شمال، از پیشرفت فیزیکی 76 درصدی باند اول این منطقه خبر داد.

    رئیس بنیاد مستضعفان با  پرداختن به زمان بهره‌برداری از مسیر رفت قطعه 2 آزادراه تهران -شمال گفت: در حال حاضر 6.5کیلومتر از مسیر رفت در منطقه 2 که شامل تونل البرز به عنوان بزرگترین تونل خاورمیانه است تکمیل شده و کار در 16 کیلومتر دیگر این مسیر ادامه دارد.

    فتاح افزود: سهم 50 درصدی بنیاد مستضعفان تا امروز به طور کامل پرداخت شده و دولت نیز تا نیمه امسال به تعهداتش عمل کرد ولی با توجه به هزینه‌های دولت و مشکلات آنها در تأمین منابع، امروز مذاکراتی درخصوص تزریق منابع مالی از سوی دولت به این پروژه انجام گرفت.

    رئیس بنیاد مستضعفان گفت: در بازدید روز گذشته تأکید شد که اگر دولت بتواند در اسفندماه امسال منابعی را به این پروژه تزریق کند، بهره‌برداری از مسیر رفت منطقه 2 آزادراه تا پایان سال آینده قابل انجام است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو