فونیکسریمکسبهتام

در فرودین‌ماه ثبت شد؛

رشد ۱۱۴ درصدی تولید خودرو

عصر خودرو- بررسی آمار عملکرد شرکت‌های داخلی خودروسازی در فروردین‌ماه حاکی از تولید ۶۰ هزار و ۹۷۱ دستگاه انواع خودرو و تحقق رشد ۱۴۴.۳ درصدی در هم‌سنجی با پارسال است.

رشد ۱۱۴ درصدی تولید خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، بر اساس آمارهای دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، در فروردین‌ماه امسال خودروسازان داخلی در مجموع 60 هزار و 971 دستگاه خودرو تولید کردند. این آمار در مقایسه با تولید 24 هزار و 958 دستگاهی آنها در فروردین ماه 99 رشد 144.3 درصدی را نشان می‌دهد.

    در این میان، بیشترین رشد در تولید کامیونت، کامیون و کشنده با یک‌هزار و 554.4 درصد حاصل شد. در حالی که خودروسازان در نخستین ماه پارسال فقط 18 دستگاه از این خودروها تولید کرده بودند، در فروردین ماه امسال آن را به 296 دستگاه افزایش دادند.

    همچنین کمترین میزان رشد با منفی 12.2 درصد مربوط به تولید اتوبوس بود، به‌طوری که فقط 43 دستگاه از این خودروها تولید شد.

    برپایه این گزارش، 56 هزار و 424 دستگاه از مجموع تولیدات فروردین‌ماه (معادل 92.5 درصد) را خودروهای سواری تشکیل دادند. این میزان تولید در هم‌سنجی با پارسال رشد 142.2 درصدی نشان می‌دهد.

    همچنین در تولید ون با تنها هفت دستگاه رشد 75 درصدی، تولید وانت با چهار هزار و 157 دستگاه رشد 164.3 درصدی و در تولید مینی‌بوس و میدل‌باس با 44 دستگاه رشد 214.3 درصدی حاصل شد.

    تولیدات ایران خودرو و سایپا

    برپایه این گزارش، ایران‌خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور در ثبت این رشد تولید تاثیر بسزایی داشتند، به طوری که آبی‌پوشان جاده مخصوص به عنوان بزرگترین خودروساز کشور در سال گذشته، با تیراژ 29 هزار و 243 دستگاهی در فروردین‌ماه رشد 93.2 درصدی ثبت کردند.

    همچنین نارنجی‌پوشان جاده مخصوص به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، با رسانیدن شمارگان تولید فروردین‌ماه خود به 28 هزار و 998 دستگاه، رشد 218 درصدی به ثبت رساندند.

    به گزارش ایرنا، بررسی مهمترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1400 حاکی از برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است.

    پیشتر «سهیل معمارباشی» مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال 1400، افزود: این هدف با توجه به ظرفیت‌های صنعت خودروسازی کشور در نظر گرفته شده و جهش خاصی در مقایسه با سال 99 در آن دیده نشده است.

    وی بیان‌داشت: این هدف‌گذاری در حالی است که در یکی دو سال گذشته وضعیت تامین ارز مورد نیاز قطعه‌سازان با چالش همراه بوده و تسهیلات سرمایه در گردش، از جمله نیازهای اساسی آنهاست که به‌خوبی از طریق سیستم بانکی تامین نشده است.

    معمارباشی گفت: برای تحقق برنامه امسال تولید خودرو لازم است تا در برنامه‌های ارائه تسهیلات بانک‌ها تجدیدنظر شده و مساعدت‌هایی در فرآیندهای ترخیص قطعات و تجهیزات از گمرکات و واردات و حمل آنها انجام شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو