فونیکسریمکسبهتام

کارشناس صنعت خودرو:

نگاه جامع و کارشناسانه به هزینه تولید، مبنای قیمت گذاری خودرو باشد

عصر خودرو- کارشناس صنعت خودرو بر داشتن نگاه جامع و کارشناسانه مسوولان و نهادهای قانونی به هزینه های تولید برای قیمت گذاری خودرو تاکید کرد.

نگاه جامع و کارشناسانه به هزینه تولید، مبنای قیمت گذاری خودرو باشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، بابک صدرایی با اشاره به افزایش چند برابری مواد اولیه خودرو تاکید کرد: قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت با برخی ملاحظات سیاسی و اجتماعی صورت گرفته و بر مبنای هزینه تمام شده تولید نیست. ارقام جدید تفاوت زیادی با بهای تمام شده تولید و قیمت مواد اولیه دارد.

    وی افزود: باید دلیل این گونه قیمت گذاری که به زیان اقتصاد کشور است شفاف سازی شود و افکار عمومی کاملا نسبت به این روند جدید توجیه شود.

    صدرایی گفت: صنعت خودرو صنعتی مهم و راهبردی است و به همین دلیل در اولویت تحریم آمریکا قرار گرفت که تبعادت زیادی را به دنبال داشته است؛ خودروساز قبل از تحریم ها اقدام به خرید قطعه با ارز 3700 تومانی می کرد اما در شرایط تحریمی این عدد به 23 هزار تومان رسید که در کنار سایر هزینه ها، سبب افزایش هزینه تولید و زیان بالای خودروسازان شد.

    وی تصریح کرد:‌ برخلاف خودرو قیمت سایر اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم افزایش چند برابری داشته در صورتی که افزایش اندک قیمت خودرو مورد توجه قرار می گیرد.

    این کارشناس  ادامه داد: با توجه به وابستگی علم اقتصاد به تورم و هزینه های تولید، افزایش قیمت محصول امر بدیهی و مشخصی است که با مشخص شدن هزینه های تولید و مواد اولیه قیمت نهایی خودرو با سطحی از سود اقتصادی مشخص می شود تا تولید کننده بزرگی مانند ایران خودرو امکان ادامه فعالیت اقتصادی داشته باشد. زمانی که مواد اولیه اصلی خودرو مانند آهن، فولاد، مس، پلاستیک و هزینه نیروی انسانی افزایش پیدا می کنند باید شاهد افزیش قیمت خودرو باشیم.

    صدرایی تصریح کرد: برداشت مردم این است وقتی خودرو گران می شود حاشیه سود خودرو سازان افزایش پیدا می کند در حالی که این طور نیست و افزایش قمیت در بازار به جیب دلالان می رود.

    این کارشناس با این حال تاکید کرد: برنامه جدید شورای رقابت نشان داد که حضور این شورا در فرآیند قیمت گذاری، تاثیری بر کنترل بازار نداشته و ضرورت دارد که دولت و نهادهای مسوول این اجازه را به خودروساز بدهند تا با توجه به هزینه تولید و خدمات پس فروش و هزینه های نیروی انسانی و با سود مشخصی خودرو را عرضه کند.

    صدرایی گفت: در حالت عادی خودروساز با افزایش بهره وری، دسترسی راحت به مواد اولیه و ارتباط با بازارهای جهانی می تواند محصولات خودرو با قیمت رقابتی عرضه کند و پاسخگوی نیاز بازار باشد اما در شرایط سخت فعلی به عنوان یک صنعت تاثیر گذار نقش مهمی در اشتغال زایی و خروج ارز دارد.

    این کارشناس گفت: مقایسه قیمت خودرو در بازارهای خارجی باید با واقعیت های اقتصادی و ارزی محاسبه شود ارزان ترین خودرو وارداتی بیش از دو برابر گران ترین محصول داخلی خواهد بود. شواری رقابت اگر دوست‌دار صنعت و تولید است باید به تمام موارد توجه کند و با شفافیت و مقایسه هزینه های تولید قیمت نهایی را اعلام کند امری که بسیار مهم و اجتناب ناپذیر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو