فونیکسریمکسبهتام

مازاد تولید در انتظار بازار خودرو؟

عصر خودرو- در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رشد تولید خودرو برنامه‌ریزی کرده که برخی گزارش‌های داخلی خودروسازان نشان می‌دهد تناسب لازم میان رشد تیراژ و تقاضا وجود ندارد.

مازاد تولید در انتظار بازار خودرو؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت قبل، قرار است طی امسال یک میلیون و 250 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید برسد که در صورت تحقق این هدف، رشد 25 درصدی نصیب خودروسازی کشور خواهد شد. از سوی دیگر اما وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم نیز وعده تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو را در سال آینده داده و تازه قرار است تیراژ در سال 1404 به 3میلیون دستگاه برسد. هرچند رشد تیراژ به خودی خود اتفاق مثبتی برای خودروسازی کشور به شمار می‌رود و سبب کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد، با این حال گفته می‌شود تولید برنامه‌ریزی شده تناسبی با تقاضای واقعی موجود در بازار ندارد.

    طبق تحقیقی که توسط شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور انجام شده، تقاضای واقعی داخلی برای خودرو نهایتا یک میلیون دستگاه است و مازاد بر آن با مشکل فروش مواجه می‌شود. با توجه به تقاضای یک میلیون دستگاهی در بازار خودرو داخل، به فرض تحقق برنامه امسال (تولید یک میلیون و 250 هزار دستگاهی، خودروسازی کشور با مازاد تولید 250 هزار دستگاهی مواجه خواهد شد. همچنین اگر وعده تولید 6/ 1میلیون دستگاهی وزارت صمت در سال آینده محقق شود، با فرض ثابت ماندن تقاضا، صنعت خودرو مازاد تولید 600 هزار دستگاهی را به خود خواهد دید. با توجه به این آمار، این پرسش پیش می‌آید که تکلیف مازاد تولید خودرو در کشور چه خواد شد؟ قیمت خودروهای داخلی در این چند سال حسابی بالا رفته و از توان خرید بسیاری از شهروندان فاصله گرفته است.

    خیلی‌ها که پیش‌تر به دنبال خرید خودرو صفر بودند، مشتری محصولات دست دوم شده‌اند و بخشی از شهروندان نیز کلا پرونده خرید خودرو را به دلیل ضعف توان مالی بسته‌اند. در گذشته خودروسازان با در نظر گرفتن مشوق‌هایی از جمله فروش اعتباری و قسطی، امکان خرید را برای مشتریان بیشتری فراهم می‌کردند، اما در این سال‌ها به دلیل ضعف نقدینگی و زیان دهی شدید، دیگر خبری از این مدل فروش نیست. در واقع خودروسازان به دلیل اعمال سیاست‌های دستوری به ویژه در حوزه قیمت، از توان مالی لازم برای اینکه خودروهای خود را به صورت قسطی و اعتباری بفروشند، برخوردار نیستند و تنها دو روش فروش فوق‌العاده و پیش فروش را اعمال می‌کنند. با توجه به رشد شدید قیمت، شهروندان زیادی توان خرید خودرو با روش فعلی را ندارند و این موضوع سبب شده تقاضا (آن هم تقاضای واقعی) کاهش پیدا کند.

    از آن سو اما صادرات در بخش خودرو نیز وضع مناسبی ندارد و استقبال مناسبی از خودروهای ایرانی در خارج از مرزها نمی‌شود که این موضوع دلایل خاص خود شامل ضعف کیفی و قیمت غیررقابتی را دارد. در این اوضاع و احوال و با توجه به گزارش داخلی خودروسازان مبنی بر تقاضای یک میلیون دستگاهی در بازار خودروی کشور، بهتر است وزارت صمت فکری به حال مازاد تیراژ کند.

    اگر قرار باشد تولید بدون توجه به تقاضا بالا برود، آنگاه چند صد هزار دستگاه محصول روی دست خودروسازان خواهد ماند. بنابراین اگر قرار باشد تعادل لازم میان تولید و فروش خودروهای داخلی ایجاد شود، ضمن بهبود صادرات، خودروسازان باید به سمت تعریف روش‌های فروش قسطی و اعتباری بروند و دولت نیز تسهیلات خرید در اختیار شهروندان قرار دهد. از طرفی، کنترل تورم قیمت خودرو از یکسو و افزایش قدرت خرید شهروندان از سوی دیگر، می‌تواند تقاضای داخلی را برای خودروها افزایش دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو