فونیکسریمکسبهتام

رئیس اداره لجستیک وزارت صمت:

تنظیم سامانه محور بازار لاستیک

عاملین فروش با سامانه جامع تجارت همکاری کنند

عصر خودرو- رئیس اداره لجستیک وزارت صمت در واکنش به خبر عدم ثبت اطلاعات برخی عاملین فروش لاستیک در سامانه جامع تجارت، گفت: در صورت عدم ثبت اطلاعات، سیاستگذاری‌ها به درستی انجام نخواهد شد و این موضوع به ضرر فعالان بازار تایر خواهد بود.

تنظیم سامانه محور بازار لاستیک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، محمدعلی امامی رئیس اداره لجستیک و زیرساخت‌‌‌های تجاری وزارت صمت در واکنش به اخبار ضدونقیض درباره عدم ثبت اطلاعات عاملین فروش تایر در سامانه توزیع سیستمی، گفت: تمامی عاملین فروش اعم از تولیدکننده، واردکننده، عمده‌فروش و خرده‌فروش در این سامانه اقدام به ثبت اطلاعات کرده‌‌اند؛ چرا که در صورت عدمندبصثبشصث ثبت اطلاعات، کالایی از جانب تولیدکننده و واردکننده در اختیار آنان قرار نخواهد گرفت.

    وی افزود: انتقادهایی که در این حوزه وجود دارد می‌شود، مربوط به عدم ثبت عملیات عاملین فروش در سامانه است. در زنجیره تایر سنگین حدود 3300 عضو و در زنجیره تایر سواری 4500 عضو فعال هستند که همین تعدد اعضا موجب شده است تا به دلایل مختلفی نظیر عدم توانایی کار با تکنولوژی برخی از عاملین فروش و مقاومت آنان در برابر افزایش شفافیت، این اطلاعات ثبت نشود.

    البته ضریب شفافیت در حوزه تایر سنگین حدود مناسب است و تنها بخشی از عاملین فورش درصد عملیات خرید و فروش خود را ثبت نمی‌کنند. البته حساسیت در ناوگان سنگین اعم از ماشین‌های حمل بار و حمل مسافر بسیار بالاتر از حوزه سواری است.

    فعالیت عاملین فروش در سامانه جامع تجارت ارزیابی می‌شود

    رئیس اداره لجستیک و زیرساخت‌‌‌های تجاری وزارت صمت با بیان این که هر 15 روز همکاری عاملین فروش در سطح کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: هر 15 روز از سامانه خروجی گرفته می‌شود تا میزان همکاری عاملین فروش در سطح کشور بررسی شود و در صورت کاهش مشارکت عاملین فروش، به آنان تذکر داده می‌شود.

    وی در خصوص چرایی عدم برخورد با متخلفان در ثبت اطلاعات در سامانه توزیع سیستمی تایر، افزود: بخش اندکی مربوط به تخلف واحدهای صنفی است و بخش عمده تایرهایی که در سامانه ثبت نمی‌شوند مربوط به تایرهایی است که به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند. سازمان حمایت نیز طی بازرسی‌های دوره‌ای خود با عاملین فروش کالای قاچاق برخورد خواهد کرد؛ اما به دلیل حجم قابل توجه تایرها و تعداد اندک بازرس‌ها، فرآیند برخورد با متخلفان در مدت زمان زیادی صورت می‌گیرد.

    همکاری با سامانه توزیع تایر به نفع زنجیره تولید و توزیع خواهد بود

    امامی عملکرد سامانه توزیع سیستمی تایر را در مقایسه با دیگر سامانه‌ها مناسب ارزیابی کرد و افزود: درحال حاضر سامانه‌ها در اولویت وزارت صمت قرار دارند؛ چرا که یکی از مهم‌ترین راه‌های تنظیم بازار، راه‌اندازی سامانه‌های نظارتی است و بازرسی و کنترل، از طریق اطلاعات سامانه جامع تجارت انجام می‌گیرد. در صورت عدم ثبت اطلاعات، سیاستگذاری‌ها به درستی انجام نخواهد شد؛ که در نهایت این اتفاق، به ضرر فعالان حوزه مربوطه خواهد بود.

    رئیس اداره لجستیک و زیرساخت‌‌‌های تجاری وزارت صمت در پایان با بیان این که تایر مشمول تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شود، گفت: بر اساس این قانون، هر کالایی که در سامانه جامع تجارت‌ ثبت نشده باشد اعم از داخلی و خارجی، به منزله کالای قاچاق محسوب خواهد شد و تبعات بسیار سنگینی برای آن فروشنده به دنبال خواهد داشت.

    جلوگیری از ایجاد التهاب و آشفتگی در بازار لاستیک

    بر اساس این گزارش، پیش از این سیدجواد حسینی کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفته بود که ظرفیت‌ تولید تایر با نیاز کشور متناسب بوده و می‌توان با ثبت اطلاعات تولید و فروش توسط تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت زنجیره تأمین این کالا از ابتدای تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی را ردیابی کرد؛ تا از این طریق از ایجاد التهاب و آشفتگی در این حوزه جلوگیری شود.

    بنابر اظهار نظر مسئولان وزارت صمت، توزیع سیستمی تایر سنگین از سال 1398 آغاز شده و خدمات متنوعی را ارائه داده است؛ به عنوان مثال با اجرای این طرح، شبکه توزیع و تقاضا به یکدیگر نزدیک شده است و همچنین به علت ایجاد سامانه نظارتی، فرآیند برخورد با احتکار و رسوب کالا نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است چرا که فعالیت‌های واسطه‌گری و دلال‌بازی به صورت برخط در سامانه جامع تجارت قابل ردیابی و پیگیری است.

     

    خرید آنلاین انواع لاستیک با نرخ شرکتی و دولتی به همراه بالانس و نصب در محل - هایپرتایر

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو