فونیکسریمکسبهتام

الزام به پرداخت مالیات پیش از تعویض پلاک

فرایند جدید نقل‌و‌انتقال خودرو چطور به نفع مردم شده است؟!

عصر خودرو- رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور فرایند جدید نقل و انتقال خودرو از جمله الزام به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک را تشریح کرد.

فرایند جدید نقل‌و‌انتقال خودرو چطور به نفع مردم شده است؟!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، سرهنگ علی محمدی درباره تغییرات جدیدی که در فرایند نقل و انتقال خودرو ایجاد شده از جمله الزام به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک اظهار کرد: پلیس بر اساس ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تکلیف قانونی دارد و باید مطمئن شود که افراد حین نقل و انتقال خودرو، دیون دولتی را نیز پرداخت کرده باشند.

    رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور افزود: علاوه بر ماده مذکور، در ماده 30 قانون بودجه ارزش افزوده مصوب 1400، پلیس مکلف شده پیش از نقل و انتقال خودرو، مالیات نقل و انتقال خودرو را کنترل کند تا پرداخت شده باشد.

    وی تصریح کرد: مالیات نقل و انتقال خودرو یک درصد ارزش خودروهای داخلی است، پیش از این فرمول خاصی برای تعیین رقم مالیات نقل و انتقال خودرو وجود نداشت اما اکنون این ارقام به‌صورت سیستمی تعریف شده و در کل کشور، یکسان است ضمن اینکه این ارقام توسط پلیس دریافت نمی‌شود و هر فرد پیش از دریافت نوبت شماره‌گذاری باید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی آن را پرداخت کند همچنین ارقام دریافتی برای مالیات، هیچ منافعی برای راهور و ناجا ندارد.

    این مقام انتظامی متذکر شد: اکنون اگر فرد برای نقل و انتقال خودرو به دفترخانه مراجعه کند، علاوه بر پرداخت یک درصد ارزش خودرو به عنوان مالیات، باید یک درصد ارزش خودرو نیز بابت ثبت اسناد، اتحادیه صنفی، حق ثبت و حق‌التحریر پرداخت کند.

    محمدی با بیان اینکه با سامانه جدید، هزینه‌های مردم حین نقل و انتقال خودرو بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: به طور مثال در حال حاضر برای نقل و انتقال یک خودروی "کوئیک سریS مدل 1400" در دفترخانه حدود 4 میلیون تومان باید پرداخت شود درصورتیکه این هزینه اکنون با سامانه جدید نقل و انتقال در مراکز تعویض پلاک نصف شده لذا سامانه جدید هم به نفع مردم و هم به نفع دولت است.

    رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور درباره راه‌های مفَر ایجاد شده با سامانه جدید برای دلالانی که به صورت وکالتی اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند و به هیچ عنوان مالیات پرداخت نمی‌کنند، متذکر شد: ما همواره به مردم توصیه کردیم که به دلیل آسیب‌های موجود، از خرید و فروش وکالتی خودرو خودداری کنند.

    وی به آسیب‌های موجود در خرید و فروش وکالتی اشاره کرد و گفت: سالانه ده‌ها هزار خودرو وجود دارد که فرد بعد از خرید و فروش وکالتی اقدام به تعویض پلاک نکرده و مرتکب تخلفاتی یا شاید جرائم شوند همچنین خرید و فروش وکالتی آسیب‌هایی از جمله عدم اصالت یا سرقتی بودن خودرو را برای شخص خریدار در پی دارد.

    این مقام انتظامی یادآور شد: در حال حاضر سیستم به نحوی طراحی شده که هیچ شخصی نمی‌تواند ریالی مالیات خود را کم و بدون پرداخت مالیات، تعویض پلاک کند.

    محمدی همچنین اختلال درگاه مالیات نقل و انتقال خودرو را رد کرد و گفت: روزانه بین 15 تا 20 هزار نقل و انتقال خودرو در کشور صورت می‌گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو