فونیکسریمکسبهتام

خودروهای داخلی متهم اصلی مصرف بالای بنزین

عصر خودرو- اگرچه متولیان همواره از مصرف بالای بنزین انتقاد می‌کنند اما نکته آن است که مصرف بنزین خودروهای داخلی سه برابر استاندارد جهانی بوده و بیش از ۱۰ میلیون خودروی فرسوده نیز در کشور تردد می‌کنند.

خودروهای داخلی متهم اصلی مصرف بالای بنزین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، یکی از مسائل مهمی که از سنوات قبل همواره مورد انتقاد متولیان دولتی قرار گرفته و در هفته‌های اخیر نیز به شکل‌های مختلف مطرح شده، مصرف بالای بنزین شهروندان ایرانی است.

    بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که دغدغه متولیان در مورد بالا بودن مصرف سوخت صحیح است چراکه در ایران به ازای هر نفر روزانه حدود 0.95 لیتر بنزین و حدود 0.88 لیتر گازوئیل مصرف می‌شود؛ این گزاره به معنای این است که مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران به ازای هر نفر تقریباً 2 برابر متوسط جهانی است که در 30 سال گذشته 265 درصد رشد کرده است.

    نکته مهم در خصوص این موضوع که مورد غفلت اغلب متولیان دولتی قرار گرفته، علت بالا بودن مصرف سوخت است.

    مصرف بنزین خودروهای ایرانی 3 برابر استاندارد جهانی

    علت نخست که باید به آن اشاره کرد پرمصرف بودن خودروهای تولید ایران است؛ متأسفانه اگرچه دولت‌های مختلف بر ایجاد تحول در صنعت خودروسازی و بهبود فرایند تولید تاکید کرده‌اند اما این وعده‌ها روی کاغذ ماند و با تشدید تحریم‌ها و دسترسی سخت‌تر به تکنولوژی روز دنیا، مشکلات در مصرف سوخت چالشی تر از قبل شد.

    بررسی‌ها حاکی از آن است که خودروهای داخلی در هر 100 کیلومتر 10 تا 12 لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این عدد در دنیا 4 لیتر در هر 100 کیلومتر است؛ بنابراین اگر گفته می‌شود که مصرف بنزین در کشورهای خارجی همچون ترکیه، آلمان و فرانسه رشد منفی داشته است، ناشی از این است که خودروهای خارجی مصرف بنزین پایینی دارند در حالی که مصرف بنزین خودروهای داخلی تقریباً 3 برابر مصرف استاندارد جهانی است.

    فرسوده‌ها 14.3 درصد مصرف بنزین بیشتری نسبت به غیرفرسوده ها دارند

    علت دوم بالا بودن مصرف بنزین که متأسفانه طی سال‌های اخیر به حاشیه رانده شده، اسقاط خودروهای فرسوده است؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد که هر یک از خودروهای فرسوده نسبت به یک خودروی غیرفرسوده 14.3 درصد مصرف بنزین بیشتری دارد. بنابراین اسقاط هر خودروی فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف 2000 لیتر بنزین در سال می‌شود.

    نکته قابل توجه آنکه بر اساس گزارش حسابرسی زیست‌محیطی نحوه اجرای قانون هوای پاک دیوان محاسبات کشور، 10.429.553و سیله نقلیه در مرز فرسودگی در کشور (سواری دولتی: 7.663، سواری شخصی: 650.092، تاکسی: 131.899، وانت :517.721، اتوبوس درون‌شهری :9.487، مینی‌بوس: 65.606، کشنده: 44.891، کامیون: 189.649، کامیونت :15.609، موتورسیکلت: 8.782.256) وجود دارد که بیانگر اهمیت و ضرورت اقدام عاجل در این حوزه است.

    به گزارش مهر، با توجه به مسائل مزبور اگر دولت به دنبال کاهش مصرف سوخت در کشور است، اصلی‌ترین راهکار افزایش کیفیت تولید خودروهای بنزینی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو