فونیکسریمکسبهتام

وعده یک‌ماهه وزارت صمت برای ثبات بازار روغن موتور

عصر خودرو- معاون تجارت و خدمات وزیر صمت گفت: گفت: امیدواریم تا یک‌ماه آینده بازار روغن موتور به ثبات برسد و عرضه با نرخ مصوب صورت گیرد.

وعده یک‌ماهه وزارت صمت برای ثبات بازار روغن موتور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صدا و سیما، با حضور علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزیر صمت در برنامه «میز اقتصاد» با بیان اینکه بیش از 80 درصد توزیع روغن موتورها به صورت سنتی و توسط عاملان پخش و 20 درصد به صورت مویرگی توزیع می‌شود، گفت: عاملان پخش مجوز رسمی ندارند و بار‌ها به تولیدکنندگان ابلاغ شده که عاملان پخش باید از انجمن شرکت‌های پخش مجوز اخذ کنند و به سامانه جامع تجارت متصل شوند و درصورتی که مجوز نداشته باشند تمام مسئولیت پخش کالا از جمله گرانفروشی با تولیدکننده است.

    وی افزود: از ابتدای امسال نصب سامانه فروشگاهی در 40 هزار واحد تعویض روغنی آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال حدود 20 هزار تعویض روغنی به این سامانه متصل شوند.

    معاون تجارت و خدمات وزیر صمت گفت: ممکن است عاملان فروش محصول را به خرده‌فروشان گران‌تر عرضه کنند ولی عامل فروش نرخ مصوب را در سامانه ثبت می‌کند و اگر با قیمت بالاتر عرضه می‌کند، پشت فاکتور است و برای آنکه تشخیص دهیم کدام فاکتور درست است باید هر دو فاکتور در سامانه ثبت شود.

    رضا تقی‌پور انوری عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نابسامانی در توزیع روغن موتور بیان کرد: کنترل و نظارت بر بازار وظیفه دولت و حاکمیت است.

    وی افزود: تا زمانیکه نتوانیم کالاهای عمده و اساسی را تحت کنترل دو مقوله تنظیم مقررات که دولت باید در این زمینه ایفای نقش کند و ثبت و ضبط‌ها (رجیستری)، شاهد این‌گونه ناهماهنگی‌ها خواهیم بود.

    مهران حیدری معاون اجرایی انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران با تأکید بر اینکه واحد تولیدی مسئول تولید است و دغدغه تولید دارد، تصریح کرد: طبق تعهدی که وزارت صمت از انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران اخذ کرده، تولیدکنندگان حداقل باید 10 درصد بیشتر از سال قبل تولید کنند که امسال بیش از 60 تا 70 درصد محصولات پر تقاضای بازار بیش از دوره مشابه سال قبل شد.

    وی ادامه داد: انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران روزانه تمام آمار تولید و فروش را در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کند و تمام عاملان فروش دارای کد نقش در سامانه هستند که از وزارت صمت دریافت کرده‌اند و طبق ابلاغیه وزارت صمت درصورتی که عاملان فروش کد شفافیتشان (نسبت خرید و فروش) پایین‌تر از 70 درصد باشد کد نقش آنها در سامانه را مسدود می‌کنیم.

    حیدری گفت: تمام شرکت‌های ما دارای نرخ مصوب هستند و براساس نرخ مصوب فاکتورها صادر و در سامانه ثبت می‌شود و به عاملان توزیع هم طبق همان نرخ فروخته می‌شود و بعد از آن چگونگی و میزان توزیع توسط انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران کنترل می‌شود البته کنترل و نظارت بر لایه‌های پایین مانند خرده‌فروشان بر عهده اصناف و وزارت صمت است.

    محمدرضا آل سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و فیلتر و تعویض روغن تهران گفت: از ابتدای سال تا کنون بیش از 200 واحد صنفی تعویض روغنی فاقد پروانه کسب شناسایی شده است.

    بهنام نیک‌منش معاون بازرسی اتاق اصناف ایران گفت: امسال 28 هزار و 562 مورد بازرسی انجام و یک‌هزار و 431 پرونده به ارزش ریالی 47 میلیارد تومان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو