فونیکسریمکسبهتام

اصلاح رانت بازار خودرو در بورس کالا تنها با ۳درصد سهم عرضه خودرو

عصر خودرو- بورس کالا طی ۱۰ ماه گذشته تنها با سهم عرضه حدود ۳ درصد از کل تولیدات صنعت خودرو موفق به مدیریت رانت بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومانی بازار خودرو و توزیع آن بین مشتریان و خودروسازان شده است. حال تصور کنید اگر تمام عرضه خودرو از طریق بورس کالا صورت بگیرد، عملا فرصتی برای مدیریت صحیح رانت بیش از ۳۰۰هزار میلیارد تومانی ناشی از اختلاف قیمت بازار و کارخانه بوجود می آید که در نهایت به منفعت مشتریان و همچنین ورود نقدینگی برای توسعه صنعت خودرو و و رشد تیراژ منجر خواهد شد.

اصلاح رانت بازار خودرو در بورس کالا تنها با ۳درصد سهم عرضه خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» اگر خودرو در بورس کالا عرضه نمی شد و خودروسازان همچنان ملزم به عرضه خودروها با قیمت دستوری بودند، سود 6600 میلیارد تومانی ناشی از اختلاف قیمت بازار و کارخانه به جای ورود به صنعت خودرو، در بازار و بین دلالان توزیع می شد. این عدد تنها با عرضه کمتر از 3 درصد خودروها به دست آمده و در صورت عرضه 100 درصد خودروها در بورس کالا، سود بیش از 200 هزار میلیارد تومانی نصیب صنعت خودرو خواهد شد که پوشش دهنده تمام زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری و نجات دهنده صنعت خودرو از مسیر پرزیان و رو به سقوط است.

    سهامداران خودروسازان طی 9 ماهه نخست سال جاری به واسطه عرضه خودروها در بورس کالا، بعد از مدت ها زیان، سود 4ریالی روی هر سهم را تجربه کردند و این در حالی است که اگر عرضه خودرو به صورت قرعه کشی و با قیمت گذاری دستوری ادامه پیدا می کرد، چنین سودی حاصل نمی شد. خودروسازان در اصل بنگاه های اقتصادی هستند که پیش از هر چیز باید منافع سهامدارانشان را در نظر بگیرند و برای مثال گروه صنعتی ایران خودرو طی 9 ماه نخست سال جاری تنها 0.3 درصد عرضه محصولاتش را از طریق بورس کالا انجام داده اما همین میزان محدود ضمن کنترل قیمت در مقایسه با بازار، رشد قابل توجه سهام این خودروساز و منتفع شدن سهامدارانش را رقم زده است. بدون شک با افزایش عرضه محصولات از طریق بورس کالا، این رشد سهام روند رو به رشدی خواهد داشت و پس از مدت ها، تحولات مثبتی در این حوزه رقم خواهد خورد.
    خودروسازان بارها تاکید کرده اند که قیمت های دستوری، کمتر از قیمت تمام شده خودروها است و همین موضوع در مقایسه با قیمت های بعضا دو تا سه برابری خودروها در بازار طی سال های گذشته موجب رشد قارچ‌گونه دلالان برای بهره گیری از فرصت کسب سود در بازار خودرو شده است. بورس کالا این شرایط را تغییر داده و ما‌به‌التفاوت قیمت خودروها به جای سرازیر شدن به دست دلالان بازار، برای جبران زیان های گذشته و توسعه صنعت به خودروسازان باز می گردد که می تواند مزایای متعددی از جمله رشد تیراژ و توسعه محصولات جدید را رقم بزند. اگر 3درصد از عرضه خودرو طی 10 ماه گذشته در بورس کالا صورت نمی گرفت، رانت 12 هزار میلیارد تومانی به جای تزریق به توسعه صنعت خودرو، در بازار، بدون شفافیت و مشخص بودن مقصد آن در دست دلالان توزیع می شد.
    تمامی معاملات بیش از 30 هزار خودرو در بورس کالا طی 10 ماه گذشته زیر قیمت بازار انجام شده و در جدیدترین عرضه ایران خودرو برای خودرو دنا، این خودرو با قیمت حدود 180 میلیون تومان کمتر از قیمت بازار معامله شد. مجموع معاملات حدود 30 هزار خودرو نشان دهنده آن است که مشتریان در این روش فروش مجموعا 5.050 میلیارد تومان برای خرید خودرو کمتر از قیمت معاملات در بازار آزاد هزینه کرده اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط