فونیکسریمکسبهتام

برآورد خودروسازان از تولید و فروش ۱۴۰۲

عصر خودرو- برآورد خودروسازان از تولید و فروش محصولاتشان تا پایان سال جاری نشان می‌دهد در صورت تحقق برنامه‌ریزی های مورد نظر ، آنها در مقایسه با سال گذشته در هر دو بخش رشد را تجربه خواهند کرد. طبق گزارشی که ایران‌خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ وابسته به دولت، به بورس ارائه داده‌اند، آنها در مجموع تولید تقریبا یک‌میلیون و ۱۶۵هزار دستگاهی را برای سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند.

برآورد خودروسازان از تولید و فروش ۱۴۰۲
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، اگر این برنامه محقق شود، تولید دو غول جاده‌مخصوص در سال 1402 و نسبت به پارسال حدود 25درصد رشد خواهد کرد. آنها در سال گذشته کمتر از 950هزار دستگاه خودرو را به تولید رسانده بودند. طبق برنامه وزارت صمت، قرار است امسال یک‌میلیون و 700‌هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید برسد که این رقم مجموع تولید مدل‌های سواری و تجاری همه تولیدکنندگان اعم از خودروسازان وابسته به دولت و شرکت‌های بخش خصوصی را در بر می‌گیرد. بنابراین اگر برنامه‌ریزی ایران‌خودرو و سایپا محقق شود، آنها سهم تقریبا 70‌درصدی از برنامه تولید امسال وزارت صمت را به خود اختصاص خواهند داد. 30 درصد باقیمانده -535 هزار دستگاه- نیز سهم دیگر خودروسازان اعم از پارس‌خودرو، شرکت‌های بخش خصوصی و تجاری‌سازان است.

    طبق برآورد این دو خودروساز، آنها قرار است طی سال جاری در مجموع حدودا یک‌میلیون و 170 هزار دستگاه خودرو به فروش برسانند. با توجه به فروش حدودا 994هزار دستگاهی خودروسازان در سال گذشته، تحقق برنامه‌ریزی امسال آنها به معنای رشد تقریبا 18درصدی فروش نسبت به 1401 خواهد بود. به نظر می‌رسد تحقق این برنامه رابطه مستقیم با قیمت‌گذاری دارد، زیرا در صورت فریز قیمت، ممکن است خودروسازان محصولات خود را دپو کنند و این موضوع مانع تحقق برنامه‌ریزی فروش خواهد شد. در این بین، ایران‌خودرو برنامه تولید 712‌هزار و 236 دستگاهی را برای امسال در نظر گرفته و قصد دارد حدودا 717هزار دستگاه محصول بفروشد. طبق آمار کدال، این شرکت در سال گذشته 583هزار و 234 دستگاه خودرو را تولید کرده بود؛ بنابراین اگر برنامه امسالش محقق شود، رشدی بالغ بر 22درصد را در کارنامه خود به ثبت خواهد رساند. همچنین با توجه به فروش بیش از 607هزار دستگاهی ایران‌خودرویی‌ها در سال گذشته، تحقق برنامه امسال آنها به معنای رشد 5/ 18درصدی فروش خواهد بود.

    سایپا نیز در سال گذشته 349هزار و 537 دستگاه خودرو را به تولید رسانده بود، اما امسال قصد دارد تیراژ خود را به 452هزار و 586 دستگاه برساند. اگر این برنامه‌ریزی اجرایی شود، تولید دومین خودروساز بزرگ کشور حدودا 23درصد بالا خواهد رفت. سایپایی‌ها همچنین در سال گذشته آمار فروش حدودا 387هزار دستگاهی را از خود به جا گذاشتند و امسال می‌خواهند 452هزار و 586 دستگاه محصول را به فروش برسانند. تحقق این برنامه، به معنای رشد فروش حدودا 5/ 17درصدی سایپا در سال جاری و نسبت به سال قبل خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط