فونیکسریمکسبهتام

انجمن خودروسازان:

کامیون کارکرده ۱۰ ساله اروپایی معادل ۳۰ سال خودرو کارکرده است

عصر خودرو- انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد: خودروهای کارکرده پس از ده سال کار با توجه به تردد شبانه روزی به سن فرسودگی رسیده و ضمن وابستگی ارزی مستمر سالانه جهت تامین قطعات یدکی آن به دلیل گذشت ده سال از سال تولید، قطعات یدکی آنها به راحتی قابل تامین نیست.

کامیون کارکرده ۱۰ ساله اروپایی معادل ۳۰ سال خودرو کارکرده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، انجمن خودروسازان ایران با ارسال نامه ای به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به واردات کامیون و کشنده و اتوبوس با ده سال کارکرد انتقاد کرد.

    در این نامه آمده است:

    مجلس شورای اسلامی برخلاف شعار سال که مهار تورم و رشد تولید می باشد در بند الحاقی یک ماده 59 قانون برنامه هفتم، توسعه ورود کامیون و کشنده و اتوبوس با ده سال کارکرد را مجاز اعلام نموده است.

    این انجمن به دلیل داشتن ظرفیت تولید بالغ بر 160 هزار دستگاه انواع کامیون و ٢٥ هزار دستگاه انواع اتوبوس و مینی بوس و میدل باس در کشور که تا کنون از 25 درصد این ظرفیت بیشتر استفاده نشده ، بارها مشکلات ورود کامیونهای دست دوم را اعلام کرده است.

    حتی در جلسه ای با حضور حضرتعالی و برخی از انجمنهای صنفی خواهش کردیم ترتیبی اتخاذ داده شود که بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی توسعه کشور که اجازه ورود کامیونها تا سه سال کارکرد را میدهد به دلایل زیر حذف شود که نه فقط اقدامی در جهت حذف آن صورت نگرفته بلکه با تصویب الحاق یک ماده 59 فاتحه صنعت تجاری کشور خوانده شد.

    1- در کشورهای پیشرفته شرکتهای حمل و نقل با خودروهای تجاری بصورت سه شیفت ( شبانه روزی) کار می کنند، بر خلاف کشور ما که رانندگان خود مالک هستند و بصورت متوسط یک سوم تردد سالانه را نسبت به آنها دارند، در نتیجه یک کامیون یا اتوبوس کار کرده 10 ساله اروپایی معادل 30 سال خودرو کار کرده مشابه کشورمان می باشد.

    2- خودروهای کار کرده پس از ده سال کار با توجه به تردد شبانه روزی به سن فرسودگی رسیده و ضمن وابستگی ارزی مستمر سالانه کشور جهت تامین قطعات یدکی آن به دلیل گذشت ده سال از سال تولید آنها قطعات یدکی آنها به راحتی قابل تامین نمی باشد.

    3- اکثر تولیدات شرکتهای کامیون ساز داخلی با توجه به مصوبات شورای عالی استاندارد و نظارت سازمان مذکور با تکنولوژی روز دنیا تولید و حداقل مصرف سوخت و آلایندگی را دارا می باشند.

    ٤- مصوبه اخیر مجلس خلاف قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدمات کشور می باشد.

    5-در شش ماهه ابتدای سال جاری بیشترین رشد تولید انواع خودرو متعلق به تولیدات کامیونها با ٤٤ نسبت به شش ماهه سال گذشته بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط