فونیکسریمکسبهتام

سقوط سهام تویوتا به خاطر رسوایی در دایهاتسو

عصر خودرو- سهام بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی ژاپن ۴ درصد در روز پنجشنبه بخاطر شناسایی تخلف در بررسی‌های ایمنی خودروها در شرکت دایهاتسو سقوط کرد.

سقوط سهام تویوتا به خاطر رسوایی در دایهاتسو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم ، سهام شرکت تویوتا موتور در روز پنج شنبه سقوط کرد. وزارت حمل و نقل ژاپن یکی از شعبه‌های این خودروسازی را به خاطر نگرانی‌های مربوط به ایمنی خودروها مورد بازرسی قرار داده است. به علاوه، پرفروش‌ترین خودروساز دنیا 1.1 میلیون خودروی خود را هم فراخوانده است.
    سهام بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی ژاپن 4 درصد در روز پنجشنبه سقوط کرد و عملکرد آن بدتر از متوسط شاخص نیکی بود که 1.6 درصد کاهش داشت.
    یک روز قبل، دایهاتسو، یک شعبه از تویوتا که تولیدکننده خودروهای اندازه کوچک و خودروهای بیابانگرد است، اعلام کرد صادرات تمام خودروهای خود را تا مدت نامعلوم بخاطر شناسایی تخلف در بررسی‌های ایمنی خودروها متوقف می‌کند.

    مشکلاتی در 64 مدل که یک سوم آنها تحت برند تویوتا فروخته شده‌اند کشف شده است.
    دایهاتسو در روز چهارشنبه اعلام کرد نمی‌داند چه زمانی فروش خودروهای خود را از سر می‌گیرد.
    تحلیلگران عقیده دارند تاثیر این اتفاق بر درآمد تویوتا به خاطر بزرگ بودن این خودروسازی محدود خواهد بود. توقف یک ماهه تولید در دایهاتسو احتمالاً برابر با 120 هزار خودروست و 240 میلیارد ین (1.68 میلیارد دلار) از درآمد تویوتا را کم می‌کند.
    اما عرضه‌کنندگان قطعات خودرو به دایهاتسو بیش از دیگران آسیب می‌بینند. زنجیره عرضه این شرکت در ژاپن از 8316 شرکت تشکیل شده که سالانه 2.21 تریلیون ین از فروش دایهاتسو درآمد دارند.
    سهام شرکت متال‌آرت هم که ارتباط زیادی با دایهاتسو دارد 10 درصد سقوط کرده است.
    وزارت حمل و نقل ژاپن اعلام کرد با توجه به نتیجه تحقیقات، جریمه‌های سنگینی از جمله ابطال مجوز تولید برای این شرکت در نظر می‌گیرد.
    یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن در گفتگو با گزارشگران گفت:«این یک مورد بسیار تاسف بار است که اطمینان مصرف‌کنندگان خودرو را پایین می‌آورد و زیر ساخت سیستم مجوزدهی خودرو تحت تاثیر قرار می‌دهد».
    از طرف دیگر، تویوتا 1.12 میلیون خودروی خود را از سراسر دنیا مخصوصاً در آمریکا، به خاطر نقص سنسوری که مانع عملکرد درست کیسه‌های هوا می‌شود فراخوانده است.
    سهام شرکت آیسین که یکی از شعبه‌های تویوتا و تامین‌کننده این سنسورها و همچنین عرضه کننده قطعات به دایهاتسو هست هم 3.9 درصد کاهش یافته است.
    در این بین، سهام شرکت سوزوکی موتور اصلی‌ترین رقیب دایهاتسو در بازار خودروهای کوچک در ژاپن 2.1 درصد افزایش یافته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم