فونیکسریمکسبهتام

چین چگونه بزرگ‌ترین صادر‌کننده خودرو شد؟

عصر خودرو- طبق آخرین آمار ارائه‌شده از سوی انجمن خودروهای سواری چین، این کشور به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در دنیا تبدیل شده است. این انجمن اعلام کرد که صادرات خودروی این کشور ۶۲‌درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و به رکورد ۳.۸۳میلیون دستگاه رسیده است. پیش از این ژاپن با تولید ۳.۵میلیون دستگاه خودروی صادراتی این رتبه را کسب کرده بود. بنابراین این کشور ژاپن را در ۲۰۲۳ به عنوان بزرگ‌ترین صادر‌کننده خودروی دنیا پشت سر گذاشته است.

چین چگونه بزرگ‌ترین صادر‌کننده خودرو شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا برای اولین بار در سال 2023 به بزرگ‌ترین صادر‌کننده خودرو هم تبدیل شده باشد. این انجمن در یک کنفرانس خبری اعلام کرد صادرات خودروی چین 62‌درصد افزایش یافته و به رکورد 3.83میلیون دستگاه رسیده است. اطلاعات گمرک ژاپن نشان می‌دهد صادرات خودروهای سواری در این کشور (به‌‌‌جز خودروهای کارکرده) در 11ماه 2023 برابر با 3.5میلیون دستگاه خودرو بوده است. تخمین زده می‌شود کل صادرات خودروی چین در سال گذشته میلادی به 5.26میلیون دستگاه با ارزش 102میلیارد دلار رسیده باشد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود کل صادرات خودروی ژاپن برابر با 4.3میلیون دستگاه باشد.

    در گزارشی که رویترز منتشر کرده، این نکته را مورد تاکید قرار داده است که افزایش نفوذ چین در خارج از کشور باعث شگفتی برخی دولت‌‌‌هایی شده که نگران پیامدهای آن برای صنعت خودروی داخلی خود هستند. کمیسیون اروپا در ماه سپتامبر تحقیقاتی در مورد خودروهای برقی ساخت چین و یارانه‌‌‌هایی که ممکن است دریافت کرده باشند به راه انداخت. دولت بایدن هم قصد دارد تعرفه واردات کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی را افزایش دهد. انتظار می‌رود برندهای داخلی در کل فروش چین 63‌درصد در 2024 نسبت به 56‌درصد سال گذشته افزایش یابد.

    آنچه مشخص است چین از دو مسیر در صدر کشورهای صادرکننده خودرو قرار گرفته است: صادرات به روسیه و همچنین خودروهای برقی. خروج خودروسازان ژاپنی و غربی از بازار روسیه در بحبوحه تحریم‌های جدید، موجب افزایش صادرات خودروی چین به روسیه شده است. آمار انجمن خودروسازان چینی نشان می‌دهد که این کشور در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر، 730‌هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کرده است که هفت‌برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. تجارت بین چین و روسیه در سال 2023 با رشد چشمگیری روبه‌رو شده است. این رشد به دلیل عوامل مختلف، از جمله تحریم‌های غرب علیه روسیه و جنگ تجاری مداوم بین ایالات‌متحده و چین است. به گفته سفیر چین در روسیه، همکاری در صنعت خودرو به یکی از عناصر مهم تجارت دوجانبه این دو کشور و چین به بزرگ‌ترین تامین‌کننده خودرو برای روسیه تبدیل شده و حجم صادرات خودرو از چین به روسیه، هم از نظر تعداد و هم از نظر ارزش به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. این دیپلمات معتقد است که همکاری بین دو کشور در حال توسعه است و هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت پیشرفت چشمگیری داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم